آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

پست ثابت

بخش پرسش و پاسخ ::

دوستان هرگونه سوالی که درباره ی رمان و رمان نویسی داشته باشند می توانند از طریق صفحه ی تماس با من برایم ارسال کنند تا پاسخشان در بخش کارگاه مجازی رمان (کلیک) داده شود.  ارسال سوال (کلیک)


ایــمیـل خانه رمان: novel.home(@)yahoo(.)com

چند نکته: 

1- لطفا موقع نوشتن نظر و درخواست کمک یا راهنمایی حتما آدرس ایمیل و وبلاگ‌تون رو هم در بخش نظرات وارد بکنید. به نظراتی که بدون نشانی ایمیل یا وبلاگ باشد شاید پاسخ ندهم. 

2- اگه دوست دارید درباره ی رمان‌تان نظر داده شود می توانید بخش‌هایی از آن را برایم ایمیل بکنید تا نظرم را برای‌تان بنویسم.

3- اگر نظر و پیشنهادی درباره ی کار سایت خانه رمان دارید حتما برایم بنویسید.

دنیای زنانه رمان های عامه پسند

دنیای زنانه رمان های عامه پسند
ادبیات عامه پسند PUPULAR Literature، در بدنه ادبیات هر جامعه ای یک ژانر مستقل به شمار می آید. وجود این گونه ادبی با ویژگی های خاص خود، گونه ای پاسخ به نیازها و خواسته های مخاطبان است. ساختار یک اجتماع متشکل از قشرها، طبقه ها و افراد متفاوتی است که مجموعه آنها یک جامعه بزرگ را پدید می آورد؛ جامعه ای که در عین انسجامِ بیرونی، از درون، ماهیتی متکثر و چند لایه دارد. در لایه های مختلف و گاه متباین ساختار درونی اجتماع، مخاطبان بالقوه ای زندگی می کنند. 

ادامه مطلب ...

مبانی رمان نو || گفتگو با دکتر سیروس شمیسا

 رمان کلمه‌ای فرانسوی است به معنای داستانی که به نثر نوشته شده و حوادثی تخیلی را دربرمی‌گیرد و اقسامی دارد ازقبیل: آموزشی، پلیسی، تاریخی و عشقی. رمان در زبان فارسی، مترادف نوول در انگلیسی است که به معنی نو، بـدیع، داستان کوتاه، کتاب داستان و داستان عشقی کوتاه آمده است. علت وارد شدن کلمه‌ رمان به جای نوول در زبان فارسی را می‌توان در نزدیکی بیشتر ایرانیان متجدد و وارد‌کنندة‌ محصولات فرهنگی، به زبان فرانسه دانست. در قرن نوزدهم میلادی، رمان چه از نظر شمار آثار و چه به لحاظ زبان و ساختار، به اوج شکوفایی رسید.  

ادامه مطلب ...

سخنرانی دکتر حسین پاینده و دیگر صاحبنظران درباره رمان پسامدرن

جان بارت در مقاله ای در اواخر دهه 50 رمان پسامدرن را به بن بست رسیده می داند . بارت در آن مقاله نوشت که هر چه در این باره گفتنی بوده ، گفته شده است و هرچه تجربه گرایی که در رمان ممکن بوده انجام شود ، انجام شده است. دکتر پاینده به تشریح چگونگی شکل گیر رمان پسا مدرن پرداخت و با اشاره به مطلب بالا گفت : جان بارت نتیجه می گیرد که رمان مدرن تهی شده است. بنا بری این هدف نویسنده گان که شوکه کردن خواننده است حاصل نمی شود ، درحالی که عده ای هم انگار هنوز خواب بودند و به سبک وسیاق قرن نوزدهم می نوشتند ، در چنین شرایطی باید نویسندگان جدیدی پیدا می شدند تا راه میانه ای را پی بگیرند.  

ادامه مطلب ...

نقد اسطوره ای شازده احتجاب || زهرا عبدی

نقد اسطوره ای ( یونگی ) بر رمان " شازده احتجاب " : زهرا عبدی
رمان شازده احتجاب یک واکاوی عمیق در فرهنگ و تاریخ دست خورده ی این مرزوبوم است.این رمان منشور عجیبی است که از هر منظری که با آن مواجه شوی به چشم انداز جدیدی دست می یابی . شاید داروی چند لایه بودن که نه ، هزار لایه بودن این فرهنگ پیچ در پیچ ما واکاوی هایی از این دست باشد. فرهنگی که در کمال شگفتی چنان متناقض عمل می کند که تو نمی دانی این عملکرد حاصل تاثیر کدام لایه ی پنهانی بود. مانند دستی که بدون اراده ی تو بر صورت کسی سیلی می زند و تو را چنان شرمنده می کند که ...

 

ادامه مطلب ...

نقد دکتر براهنی بر رمان «کلیدر» نوشته محمود دولت آبادی

کلیدر و زبان رمان

۱ـ در میان آثار فراوان محمود دولت آبادی در حوزه‌ی رمان، آثار خوب و بد و متوسط فراوان دیده می‌شود. بررسی همه‌ی این آثار احتیاج به صرف وقت فراوان دارد که ما آن را در اختیار نداریم؛ و آن هایی که وقت داشته اند به بررسی این آثار پرداخته اند، و در آینده نیز کسانی پیدا خواهند شد که آن وقت فراوان را داشته باشند. ما از وقت عمر خود، مدت بسیار کوتاهی را صرف بررسی فقط یک مقوله از مقولات مختلف کار دولت آبادی می کنیم، و اعتقاد داریم که برسی این نکته برای ادبیات معاصر ما حیاتی است؛ گرچه ممکن است برای رمان خود دولت آبادی، دیگر حیاتی نباشد.    

ادامه مطلب ...

وضعیت نوشتن برای نخستین بار || نویسندگان بزرگ

نخستین باری که شروع به نوشتن کردم، همه کتابها و مجلاتی را که می‌توانستم در آنها مقالاتی درباره نوشتن پیدا کنم مطالعه کردم. بیشتر آنها روی نیاز به کنش در میان شخصیتها تأکید داشتند؛ خواه این افراد در حال ستیزه با یکدیگر برای بالا رفتن از یک تپه باشند، یا تیراندازی با یک اسلحه، قنداق کردن یک بچه، یا صرفا‌ً در حال صحبت کردن. من این توصیه را جدی گرفتم و صحنه‌های داستانهایم، واقعی و قابل قبول شدند. وقتی شخصیتهایم حرف می‌زدند یا گوش می‌دادند، اگر گرفتار مشکلی می‌شدم، رهایی از آن دیگر به اندازه سابق برایم دشوار نبود، اما گاهی با این عقیده غلط که دارم «فشرده‌نویسی» می‌کنم، فکر می‌کردم چند نوبت به کار بردن کلمه کوتاه «عمل» باید کافی باشد.‌

 

ادامه مطلب ...