آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

پرسش و پاسخ: رمان نویسی را از کجا شروع کنم؟

☼مسعود:
با سلام خدمت شما دوستان.من دست به قلمم خوبه و فکر ازادی دارم.میخوام بنویسم نه در سطح حرفه ای اما دوست دارم و میتوانم.سوالم این که از کجا شروع کنم؟؟
Ž◄ پاسخ من: سلام.دوست گرامی، برای شروع نوشتن رمان اولین قدم خود «نوشتن» هست. یعنی تا شروع به نوشتن نکرده‌اید و از حدود توانایی‌ها و استعدادتان آگاه نشده اید و متوجه نشده اید که در ابتدای مسیر در کجا قرار دارید، هر کار دیگری بیهوده خواهد بود. بنابراین من اولین قدم را خود نوشتن می دانم. اهمیتی هم ندارد که در چه سطحی قرار دارد.
در حین نوشتن نخستین سیاه مشق‌ها باید به سراغ مطالعه بروید. مطالعه‌ی آثار برجسته‌ی ادبی در زمینه‌ی ادبیات داستانی یعنی رمان و داستان کوتاه. مطالعه سبب خواهد شد ذهنیت درستی از ساختار رمان در ذهن شما شکل بگیرد.  
 هر چقدر این مطالعه بیشتر و مستمر باشد تاثیر آن بهتر خواهد بود. البته علاوه بر لذت بردن از مطالعه‌ی کتاب‌ها باید از آنها به صورت آگاهانه نیز یادبگیرید. مثلا این که نویسندگان حرفه ای روایت رمان‌شان را از کجا شروع می‌کنند، شخصیت‌های خود را چگونه به خوانندگان معرفی می‌کنند و طرح رمان چگونه بسط و گسترش می‌یابد. یا اینکه نویسندگان چگونه به توصیف زمان و مکان می پردازند و در مورد هر یک به چه میزان اطلاعات در اختیار خوانندگان قرار می‌دهند. یا نویسندگان حرفه ای چگونه پیام مد نظر خود را به مخاطب القا می کنند. برای آشنایی با عناصر و اجزا رمان‌ها مطالعه‌ی کتاب های تئوریک ادبی نیز می تواند کمک بسیاری بکند. کتابهای بسیاری در زمینه‌ی آشنایی با عناصر داستان (زاویه دید و راوی، توصیف، طرح، شخصیت پردازی، صحنه پردازی، لحن و ...) وجود دارد. می توانید در این زمینه به آثار کسانی همچون دکتر رضا براهنی و جمال میرصادقی و برخی کتب ترجمه شده توسط محسن سلیمانی مراجعه بکنید.
و نکته‌ی دیگر این که می توانید از روی آثار بزرگ رمان نویسی مشق بکنید و سبک و سیاق‌های مختلف را یاد بگیرید.
اگربخواهم جمع بندی بکنم اساس کار شما می‌تواند نوشتن، مطالعه و در نهایت بهره گرفتن از نقدها و نظرات افراد صاحب نظر و باتجربه باشد تا از این طریق نقایص کارتان را برطرف کنید. امیدوارم توانسته باشم به سوال‌تان پاسخ بدهم. موفق باشید.
نظرات 249 + ارسال نظر
نامیرا 1401/06/14 ساعت 02:18 ب.ظ

بعد از اینکه رمان نوشتم کجا منتشر کنیم و چطوری منتشرش کنیم

توی سایت های کتابخانه های مجازی مثل کتابناک و کتاب سبز و ...
به صورت کتاب الکترونیکی در بیارید. با فرمت پی دی اف یا ای-پاب.

نهال 1399/08/17 ساعت 01:56 ب.ظ

سلام
من ۱۳ سالمه و به رمان نویسی علاقه ی بسیار زیادی دارم
ولی من دلم میخواد یه رمان خیلی متفاوت بنویسم و ژانر شم ترسناک باشع اما همه ی موضوعات تکراریه.
و برای شروع داستان با یه اتفاق باحال و ویژه
و البته برای انتخاب اسم به مشکل بر میخورم میتونید کمک بدید
ممنون میشم:قلب

سلام
به نظرم زیاد سخت گیری نکن و سعی کن هر چه زودتر نوشتن رو شروع کنی.
نباید فکر کنی که توی همون اولین کار باید شاهکار خلق کنی. هیچ قانونی نداره که نویسنده باید حتما شاهکار بنویسه. توی هر قدم یک پیشرفت مختصر داشته باشیم کافی هست.
یک موضوع تکراری رو انتخاب کن و بعد سعی کن با طوفان فکری و تخیل عناصر اون رو تغییر بدی. مثلا هر داستان ترسناکی یک موجود ترسناک داره. با تخیلیت یک موجود ترسناک تازه خلق کن.
اول کار رو بنویس و تموم کن بعدا از دل کار یه اسمی بالاخره انتخاب می کنی.

Nina 1399/02/14 ساعت 06:00 ب.ظ

سلام من می خوام رمان بنویسم ایده تو ذهنم هست می شه کمکم کنین؟

سلام
چه کمکی؟

سحر 1399/01/26 ساعت 02:32 ق.ظ

سلام من عاشق نویسنده گی هستم من توی کلماتی که به کار می برم مشکل دارم یک با محاوره ای می شه یک با ادبی چی کار کنم که متنم خیلی راحت خونده شه یعنی برای کسی که می خونه مشکل پیش نیاد

سلام
شما قبل از هر کاری باید به اندازه کافی مطالعه کنی تا با قواعد کتابی نویسی و محاوره ای نویسی آشنا بشی. کتاب های خوب از نویسندگان خوب زبان فارسی. داستان نویسان معاصر.
فقط با مطالعه هست که میشه نثر رو یاد گرفت.

زیبا 1398/11/17 ساعت 12:46 ق.ظ

سلام . من نوشتن رمانی رو شروع کردم که از نظر زمانی مربوط میشه به حدود یک قرن پیش برای جزئیات و توصیفات به مشکل برخوردم . برا هر چیزی باید کلی تحقیق کنم مثلا اینکه اونموقع فانوس بوده ؟ تقویم بوده ؟ نوع ساخت و ساز خانه ها چطور بوده ؟ حتی خوراکی های اون زمان چی ها بوده ؟اوضاع خیلی برام سخت شده . گاهی از ادامه نوشتن منصرف میشم باید چیکار کنم ؟

سلام
نویسندگی یعنی صبوری.
هم در دوره ی بلند مدت نوشتن و هم در زمان تحقیقات باید حوصله و صبر به خرج دهید و نباید انتظار داشته باشید همه چیز در کوتاه مدت به دست بیاید. باید صبر و حوصله را از همین الان تمرین بکنید.
درسته که الان جمع آوری اطلاعات زمان زیادی از شما می گیرد، اما اگر بعدا باز بخواهید درباره همان دوره تاریخی مطلب بنویسید، کارتان راحت تر خواهد شد چون قبلا به اندازه کافی درباره آن اطلاعات کسب کرده اید.
اجازه ندهید سختی کار آرامش، تمرکز و حوصله ی شما را تحت تاثیر قرار دهد.
هر کاری سختی های خودش را دارد.
موفق باشید

گلی جون 1398/08/06 ساعت 12:56 ق.ظ

سلام. خوب هستید؟:

سلام
ممنون از اینکه جویای حال هستید
زنده باشید

گیتا 1398/04/25 ساعت 12:43 ب.ظ

سلام.
چه کتاب هایی برای نگارش فارسی و قوی کردن نوشتار(برای رمان نوشتن)کمک می کنه؟
چون تو علایم نوشتاری جای ویرگوش گذاشتن علامت تعجب و کلی چیزای دیگه
و حتی نوع نوشتار خیلی مشکل دارم.
اگه کتاب خوبی میشناسید بگید

سلام
بهترین کار خوندن و مطالعه ی مداوم هر کار خوبی هست. فرقی نمی کند، کتاب مجله روزنامه. کتاب خوب از نویسندگان خوب. در هر زمینه ای، ادبی تاریخی و ...
اگر کتاب نگار و دستور زبان فارسی مد نظرتان هست می توانید نگاهی به کتاب های دانشگاهی زبان و ادبیات فارسی بیاندازید ...

یگانه 1398/03/22 ساعت 10:12 ق.ظ

من یه رمان نویسم چه گونه می توانم رمانی زیبا بنویسم

با مطالعه ی رمان های خوب و زیبا / با دقیق شدن توی زندگی، آدم ها، روابط شان، طبیعت و مسائلی که آدم ها با آنها درگیر هستند / با دقیق شدن در رمان نویسی و فنون آن / و همه ی اینها به سال ها تجربه نیاز دارد.

♡~h§ãđį~♡ 1398/02/27 ساعت 03:03 ب.ظ

سلام. من ایده یه رمانو دارم. یه سوال داشتم. تو رمان بهتره که روی یه موضوع خاصی تاکید کنیم یا اینکه داستان روایت بشه و برداشت از مفهوم اون به مخاطب واگذار شه. یعنی لازم نیست مفهوم رمان و پیام و نتیجه رمان رو انتقال بدیم؟
ممنون

سلام
طبیعتا ما باید داستان خودمان را تعریف بکنیم و دیدگاه خودمان را بیان کنیم ولی نتیجه گیری را بر عهده ی خواننده بگذاریم. یعنی شعار ندهیم. ما باید حرف خودمان را بزنیم اما نباید این را با مستقیم گویی و شعاردادن قاطی بکنیم. مثلا میخواهیم نشان دهیم که دروغ گویی باعث می شود دیگران اعتمادشان را از دست بدهند. همه ی چیز را باید در قالب اتفاقات و حوادث و انتخاب شخصیت ها بگویم. مثل داستان چوپان دروغگو. اما قرار نیست بیاییم و آخر داستان بگوییم:
خب خواننده عزیز، دیدید که دروغگویی چه نتایج فاجعه باری می تواند داشته باشد، پس نباید دروغ بگوییم چون دروغ سلب اعتماد می کند!!!
قصد ما داستان گویی هست نه پند و نصیحت اخلاقی یا وعظ و خطابه.

سونیا 1398/02/27 ساعت 02:05 ب.ظ

سلام. ببخشید من میخوام یه رمان بنویسم. ایده هم دارم. مشکلم آینه که نمیدونم چه اتفاقاتی رو داخل رمان بیارم. مثلا اتفاقات کلی مثل مرگ.'ازدواج و... ولی اتفاقات ریز تر چطور؟؟

سلام
شما باید اتفاقات و حوادثی رو در رمان بیاری که مرتبط با مضمون کلی اثر هست. یعنی می خواهی درباره ی چه چیزی حرف بزنی و چه دیدگاهی رو ارادئه بدهی؟
مثلا من یک رمان میخواهم بنویسم درباره ی «عشق» و میخواهم بگم: «عشق تجربه ی شیرینی هست، اما این تجربه می تونه به قیمت جون آدم تموم بشه».
یعنی کل رمان می خواهد این سمت و سو رو داشته باشه. به این میگن ایده ی ناظر. یعنی ایده ای که بر اساس اون همه ی اون چیزی که باید بیاد و همه ی چیزهایی که باید حذف بشن مشخص میشه.
نکته ی بعد اینکه شما باید یک خط داستانی شسته رفته و واضح و شفاف برای خودت داشته باشی که اون ایده ی ناظر رو نمایش بده. یعنی مسیری که شخصیت از شروع تا پایان طی می کنه. این رو باید در چند سطر و جمله بنویسی. تا زمانی که این خط داستانی مشخص نباشه نمی فهمی چه مسیری رو باید طی کنی.

پس اول اون ایده ی ناظر رو بنویس و بعد طرح چند خطی کلی رو.
من مضمون عشق و دیدگاهم رو درباره اش نوشتم. الان میخواهم طرح کلی اون رو بنویسم:

سامان عاشق مهرانگیز می شود. پدر مهرانگیز با ازدواج شان مخالفت می کند چون سامان بی پول هست. سامان برای به دست آوردن پول مجبور می شود در نهایت نقشه ی سرقت از یک جواهرفروشی رو بکشد و به آنجا دست برد بزند. او در لحظه ای که می تواند جواهرات را رها بکند و بگریزد، به خاطر عشق مهرانگیز ادامه می دهد و توسط پلیس کشته می شود.

این هم از خط طرح کلی.
حالا هر چیزی که در ارتباط با این طرح و ایده باشد در رمان می آید و هر چیزی غیر از آن حذف می شود.

راییکا 1398/01/27 ساعت 05:16 ب.ظ

سلام من یه رمان درباره سفر به زمان قاجار نوشتم ولی کمی توی گویش شخصیت های قاجاریم مشکل دارم نمی تونم یه جوری بنویسم که شخصیتهام مثل مردم اون زمان صحبت کنن لطفا کمکم کنید.

سلام
شما زمانی می تونید بگید شخصیت هام مثل آدم های اون زمان صحبت می کنند/نمی کنند که شناختی از گویش در اون دوره داشته باشید. برای این شناخت هم باید برید سراغ نوشته های مکتوب از آن دوره. حتی نوشته های اوایل پهلوی هم کمک می کنه. مخصوصا نوشته هایی که مربوط به مردم کوچه بازار هست. زندگی نامه ها و سفرنامه ها خیلی می تونه کمک کنه. حتی از نوشته های نویسندگانی مثل جمالزاده هم می تونید کمک بگیرید. البته متوجه این نکته باشید که زبان محاوره ی کوچه بازار با زبان ادبی و پر از صناعت بعضی کتاب ها از زمین تا آسمان فرق می کند و باید منابع درستی رو بخونید.

Asal 1398/01/09 ساعت 01:28 ب.ظ

سلام
من ۱۴ساله هستم.من اولین باره که میخوام رمان بنویسم ونمیدونم ازکجا شروع کنم.
ومیخوام رمانی غمگین وعاشقانه بنویسم.
خیلی دوست دارم یک نفر کمکم کنه.
ممنون میشم شما کمکم کنید

سلام
چه کمکی؟
توی سایت درباره ی خیلی موضوعات مطلب نوشته شده
می تونید از مطالب هم کمک بگیرید

یسنا 1397/11/19 ساعت 11:09 ب.ظ http://Gravatar. Com

یه سوال دیگه داشتم نوع زبان چجوری میتونه باشه،میتونه محاوره باشه واسه کتاب که چاپ بشه یا حتما باید ادبی و دستور زبانی باشه، میشه لطفا راهنمایی کنید کنید خیلی لازم دارم بدونم


مثلا میشه نوشت فرنوشو دیدم طبق معمول باهیکل تپلش که لپاشم گل انداخته بود پله هارو دوتا یکی اومد پایین کتابشو محکم کوبید تو سرم و گغت چرا کلاس نیومدی بیجاره استاد چشاش چپ شد انقد تو کلاس دنبالت گشت، دستاشو گرفتم و گفتم بم بگو از خرخونای کلاس چ خبر

زبان رمان و نثر می تونه هر طوری که نویسنده تشخیص داده باشه. محاوره و عامیانه یا کتابی و ادبی. این مسئله تاثیری در مجوز کتاب نداره.
بله همین نمونه ای هم که نوشتید می تونه باشه و هیچ منعی وجود نداره.

یسنا 1397/11/19 ساعت 11:01 ب.ظ http://Gravatar. Com

سلام خسته نباشید و خدا قوت
من میخوام یه رمان بنویسم عاشقانه غمگین که میشه گفت احساست یه دختر جوونه که دچار چ مشکلاتی میشه با جنس مخالفش، اخرش غمگینه، اما بار تجربی داره، داخل متن رمانم برای تحریک احساست غم یا شادی از یسری جمله ها استفاده کردم مثل شعر مثلا «روشن ترین تکلیف ما همان تکلیف مدرسه بود..... هرچه فکر میکنم باقی عمر بلاتکلیفی است وبس» به نظر شما این ایده خوبه؟ واینکه برای چاپ و مجوز باید هزینه کنم؟ یعنی هزینه ی زیادی داره؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام
ممنونم
به نظرم توی نوشتن رمان باید تمرکزتون رو بیشتر روی خلق شخصیت و طراحی ساختار رمان بگذارید. چیزهایی مثل گره افکنی کشمکش و ... چون اگه بخواهید فقط جملات قصار یا شعر بنویسید در نهایت چیزی که خواهید داشت رمان نخواهد بود. نویسنده ی رمان باید حرفش را با شخصیت و حادثه و به صورت غیر مستقیم بزند. من پیشنهاد می کنم رمان های چاپی از نویسندگان شناخته شده بخوانید و به خواندن رمان های اینترنتی قناعت نکنید.
اگر رمانی که نویسنده می نویسد بازار و مخاطب داشته باشد خود ناشر روی چاپ آن سرمایه گذاری می کند. اما اگر ناشر امیدی به فروش کتاب نداشته باشد هزینه ی کتاب را از نویسنده می گیرد.
به نظرم بهتر است توی چاپ کتاب عجله نکنید و در مرتبه ی اول روی مهارت نویسندگی تون کار بکنید تا قلمتون و شناختتون از رمان نویسی درست و اصولی بشه.
موفق باشید

....i 1397/10/12 ساعت 06:17 ب.ظ

سلام. من یه رمانی نوشتم که توش چند داستانیه.یعنی در ان چند داستان کاملا متفاوت که بیکدیگر در جلو رفتن رمان متصل میشوند.سوالم اینه که ایا شخصیت محور بکار بگیرم یا داشته باشم؟لطفا نظر خودتون را بفرمایید

سلام
برای درج کامنت یک نام کامل وارد کنید
انتخاب یک یا چند شخصیت محوری بستگی به خیلی چیزها داره و نمیشه همینطوری نظر داد.
اینکه خطوط داستانی هموزن و هم اهمیت هستند یامثلا با هم چقدر همپوشانی دارند، ارتباطشان از نظر پلات هست یا ارتباط مضمونی دارند و خیلی چیزهای دیگر ...
باید خودت داستان را بررسی کنی و به نتیجه برسی

....i 1397/10/08 ساعت 07:08 ب.ظ

سلام.امکان داره به رمانی که حرکات عاشقانه داره مجوز بدهند؟

سلام
بستگی داره این حرکات عاشقانه در چه حد و اندازه ای باشه. بستگی به آدمی که توی ارشاد نشسته هم دارد. یک وقت هایی از سوراخ سوزن رد می شوند یه وقت هایی هم ...
شما بنویس بده بررسی کنن
نهایتش میگن فلان چیزها رو حذف کن

twd 1397/10/07 ساعت 02:05 ب.ظ

سلام خدمت شما ادمین .من یه دوستم باهم یه رمانی نوشته ایم. که هرکدوم یه شخصیت یا چند شخصیت هستیم.اشکالی نداره؟لطفا جواب بدید.

سلام
سوالتون رو گنگ مطرح کردید و من متوجه اصل قضیه نشدم.

مهدیه 1397/10/03 ساعت 09:48 ب.ظ

سلام من ۱۵سالمه و میخوام رمان بنویسم ولی نمیدونم چجوری مجوز بگیرم اگه کمکم کنید ممنون میشم

سلام
برای شروع نوشتن نیازی به مجوز نیست. شما رمان را می نویسی و تمام می کنی.
حالا می خواهی منتشر کنی. اگر می خواهی توی فضای مجازی منتشر بکنی نیازی به مجوز نیست. می توانی کتاب رو به صورت یک فایل پی.دی.اف منتشر بکنی و برای دانلود در سایت یا وبلاگ قرار بدهی.
اما اگر بخواهی رمان را به صورت کاغذی چاپ بکنی و توی کتابفروشی ها به فروش برسد باید مجوز بگیری. برای این کار باید کتاب را ببری به اداره ارشاد شهر تان. یا اینکه کتاب را بدهی به یک ناشر تا او کارهای نشر را انجام بدهد و مجوز بگیرد.

مهدیه 1397/10/03 ساعت 09:40 ب.ظ

سلام من ۱۵سالمه و میخوام رمان بنویسم درجواب بعضی افراد که گفتید باید اول مجوزبگیرن من می خوام بدونم باید چطوری اون مجوزو بگیرم و شروع به نوشتن کنم

سلام
برای شروع نوشتن نیازی به مجوز نیست. شما رمان را می نویسی و تمام می کنی.
حالا می خواهی منتشر کنی. اگر می خواهی توی فضای مجازی منتشر بکنی نیازی به مجوز نیست. می توانی کتاب رو به صورت یک فایل پی.دی.اف منتشر بکنی و برای دانلود در سایت یا وبلاگ قرار بدهی.
اما اگر بخواهی رمان را به صورت کاغذی چاپ بکنی و توی کتابفروشی ها به فروش برسد باید مجوز بگیری. برای این کار باید کتاب را ببری به اداره ارشاد شهر تان. یا اینکه کتاب را بدهی به یک ناشر تا او کارهای نشر را انجام بدهد و مجوز بگیرد.

هانیه 1397/09/18 ساعت 01:14 ق.ظ

با سلام .من بعد از مطالعه چند رمان خوب فهمیدم که بیشتر رمان ها پایانشون خوب و سرانجامی غیر از موفقیت نداشته ولی دلم می خواست تنوع بدم رمانو بر گرفته از چند رمان و فیلم بنویسم به نظر شما پایانش اگه موفقیت باشه بهتره یا شکست یه چیزی مثل مرگ یه نفر اینطوری:
دیر بود خیلی دیر دیگه نه من بودم برای وابسته گی ونه اون برای عاشقی با کشیدن پتوی سفید رنگ فهمیدم این دنیا ارزش حتی یه اخم کوچولو به اونی که دوسش داری هم نداره این دنیا فقط جای خندیدنه -خم شدم و اخرین و کوچکترین هدیمو به مردی که تموم دنیام بود هدیه دادم.
البته این متن ویرایش نشده بود ولی یه همچین چیزی خوبه یا پایان مثلا رمانتیک؟

سلام
معمولا خواننده ها پایان خوب رو بیشتر دوست دارند. اما نویسنده می تونه بسته به حرفی که می خواد بزنه و مضمونی که می خواد منتقل بکنه پایان بندی مناسب رو انتخاب بکنه. مثلا شاید یک پایان تلخ تاثیرگذارتر باشه و پیام رو بهتر انتقال بده و بیشتر هم در ذهن مخاطب ماندگار باشه.

ali 1397/09/18 ساعت 12:42 ق.ظ

سلام . یه سوال داشتم .واسه چاپ رمان در چه موضوعاتی محدودیت هست ؟ مثلا در مورد ازدواج با غیر و مسلمان و اینطور مسائل آیا مجوز میدن ؟

سلام
مسئله، زیاد، خودِ « موضوع» نیست، بلکه «نحوه ی بیان» موضوع هست. و به مقدار زیادی به تشخیص کارمند ارشاد بستگی دارد. یعنی نمی توان همه چیز را از قبل درباره مجوز به صورت 100% پیشبینی کرد. شما زیاد به مسئله ی مجوز فکر نکنید و با خیال راحت بنویسید. بعدا که کتاب را برای گرفت مجوز به ارشاد دادید می توانید بنا بر نظر آنها (البته اگر بخواهید به هر قیمتی کتاب را چاپ کنید) تغییراتی بدهید.

سمیرا 1397/09/17 ساعت 08:14 ب.ظ

سلام . من تازه تصمیم گرفتم یه رمان بنویسم . زندگی یکی از اطرافیانمه ، ولی مشکلم اینه که نمیتونم رو موضوع خاصی تاکید کنم ، داستان پر از موضوعات مختلف مثل : وفاداری ، قدر دانستن. وقت ، تصمیم گیری درست و ...
ممنون میشم کمکم کنید،

سلام
شما باید یک خط داستانی طراحی بکنید. یعنی داستان اصلی را در یک سطر تعریف بکنید.
شخصیت اصلی چه کسی است؟
مسئله اش چیست؟
برای حل مشکلش می خواهد چه کاری انجام دهد و چرا؟
چه موانعی بر سر راهش هست؟
چگونه مراحل مختلف را پشت سر می گذارد؟
در پایان چه می شود؟
یعنی شروع-میانه-پایان را برای خودتان مشخص بکنید.
وقتی این داستان یک خطی را مشخص کردید می توانید آن را بعدا گسترش بدهید و جزییات را به آن اضافه کنید.
این داستان یک خطی شما را در مسیر درست نگه می دارد. تا وقتی نتوانید داستان یک خطی رمان را برای خودتان مشخص بکنید نمی توانید جهت را پیدا کند.
اگر رمان اول تان را می نویسید سعی کنید از یک رمان جمع و جور با شخصیت های کم، خط داستانی ساده و هسته های مضمونی کمتر استفاده بکنید. اینطوری میتوانید با خیال راحت کار را شروع کنید و به انتها برسانید. در کارهای بعدی می توانید در هر قدم سراغ رمان های بلندتر و پیچیده تر بروید.
موفق باشید

نرگس 1397/06/03 ساعت 02:49 ق.ظ http://moslem9523001@gmail.com

سلام من 22سالمه خیلی به نوشتن رمان علاقه دارم یکی هم نوشتم البته نصفه نمیمه مونده تو رمان عاشقانه آنلاین اکثریا هم نظر دادن ک قشنگ نوشتم ولی ی اتفاقی افتاد ک نتونستم باز کاملش کنم الان دوس دارم یکی دیگه بنویسم و ناشرش کنم ولی نمیدونم تو چ برنامه ی تایپش کنم و بد ناشرش کنم خواهش میکنم کمکم کنید

سلام
طبیعتا باید توی نرم افزاری تایپ کنید که به صورت کامل زبان فارسی رو پشتیبانی بکنه و شما به راحتی بتونید علائم سجاوندی رو به کار ببرید. همچنین قابلیت ذخیره سازی متن رو داشته باشه و دیگه اینکه بشه در صورت لزوم متن رو از اون به نرم افزارهای دیگه که برای صفحه آرایی استفاده میشه کپی-پیست کرد.
در حال حاضر بهترین پیشنهاد نرم افزار مایکروسافت آفیس وورد هست که می تونید از نسخه ی ویندوز یا اندروید اون بر روی کامپیوتر یا موبایل استفاده کنید.
موفق باشید

Mob 1397/05/12 ساعت 03:10 ب.ظ

سلام. با عرض خسته نباشید به ادمین محترم سایت. من 14سال دارم دست به قلمم عالی. تا پارسال فقط داستان مینوشتم و تا به امسال به فکر نوشتن رمان نیوفتاده بودم. امسال رمانی نوشتم که به زندگی نامه من و دوستم مربوط. ولی خوب بیشتر رمان زندگینامه خودم به چشم میخور. تصمیم گرفتم که رمانم دو نویسنده داشته باشه . دوستمم مثل خودم دست به قلمش خوب. میخواستم بپرسم برای نوشتن رمانی که دو نویسنده داره چیکار باید کرد؟

سلام
ممنونم
بستگی داره به توافق دو نویسنده.
ممکن است یکی طرح کلی کار را بنویسد و یک نفر نسخه اصلی را بنویسد.
یا فصل ها را بین هم تقسیم کنند و هر کدام بخشی از کار را بنویسند.
یا یکی بنویسد و دیگری ویرایش بکند.
یا دوتایی جمله به جمله بگویند و بنویسند و پیش بروند.
موفق باشید

آنا 1397/04/29 ساعت 03:44 ب.ظ

سلام
من میخوام یه رمان بنویسم از زندگی کامل خودم ولی نمیدونم از کجا شروع کنم یعنی نمیدونم چطور باید توی رمان عاشقانه ثبتش کنم
ممنون میشم راهنماییم کنین.

سلام
هر رمانی سه بخش اصلی دارد: شروع-میانه-پایان
شروع: تعادل زندگی شخصیت با یک اتفاق به هم می خورد. او باید برای بازگرداندن تعادل کاری بکند.
میانه: شخصیت برای رسیدن به چیزی که تعادل را به زندگی او باز می گرداند حرکت می کند و با موانع و مشکلاتی که بر سر راهش ظاهر می شود مبارزه میکند.
پایان: یا شخصیت موفق می شود آن چیز را به دست آورد و تعادل را به زندگی اش برگرداند و یا موفق نمی شود.
ساختار رمان های عاشقانه هم عموما به این شکل هست:
شروع: پسر/دختر شخصیت مقابل را می بیند و به او دل می بازد. همه ی فکر و ذکرش طرف مقابل می شود و تعادل زندگی اش به هم می خورد. او مسئله را مطرح می کند تا دختر/پسر را به دست بیاورد.
میانه: موانع و مشکلات ظاهر می شود: رقیب عشقی / مخالفت خانواده ها / اختلاف طبقاتی /جواب منفی معشوق و ... شخصیت تلاش می کند از موانع بگذرد
پایان: یا به هم می رسند و یا ...

حالا شما هر چه را که تجربه ی شخصی ات در زندگی بوده در این ساختار بگنجان و بنویس.
موفق باشی

رضوان 1397/04/28 ساعت 10:10 ب.ظ

سلام

پیمان 1397/04/28 ساعت 02:21 ب.ظ

با سلام
من چند روزیه که میخوام شروع به نوشتن داستان
کنم به سبک صادق هدایت یعنی سورئالیستی و یکمی هم نیهیلیستی (پوچ گرایی)به نظر شما برای شروع از سبک دیگه ای استفاده کنم یا از همین سبک شروع کنم خیلی ممنون

سلام
سبک هر نویسنده ای براساس جهان بینی و شیوه ی شخصی نویسندگی او هست. هر نویسنده ای باید راه خودش را برود. تقلید به تنهایی راه به جایی نمی برد.
بله ما می توانیم به سبک هدایت یا چوبک یا گلشیری بنویسیم. اما حاصل کار ما چه ارزشی می تواند داشته باشد؟ اگر کسی بخواهد چیزی در این سبک و سیاق ها بخواند به سراغ نویسنده ی اصلی می رود.
تقلید و تمرین کردن در مراحل ابتدایی نویسندگی شاید ایرادی نداشته باشد، اما این مسئله ممکن است باعث شود ما در تمام مسیر نویسندگی تحت تاثیر یک نفر باقی بمانیم و نتیجه ی کارمان فقط تقلید ناشیانه ای از نویسنده ی اصلی باشد.
شما می خواهی به سراغ سبک نویسنده ای بروی که تقریبا فاصله ای 100 ساله با او داری. باید سعی کنی فرزند زمانه ی خودت باشی. من پیشنهاد می کنم کمی بیشتر در خودت و در شرایط زندگی پیرامونی ات دقت بکنی. نگاه خودت را به زندگی داشته باشی.

maryam 1397/04/11 ساعت 12:58 ب.ظ

سلام من میخوام یه رمان خوب و کوتاه بنویسم نه خیلی کوتاه در حد دو سه فصل و شروعشم کردم یه رمان عاشقانه است چطور اونو زیبا جلوه بدم و بتونم رمان های بعدیمو هم بنویسم ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

سلام
زیبا جلوه دادن می تونه توی همه ی عناصر رمان خودش رو نشون بده. یک روایت پر کشش، توصیف های زنده و تازه، شخصیت پردازی دقیقی که باعث همذات پنداری بشه، شروع جذاب و گیرا و پایان بندی به موقع و درست. به نظرم برای آشنایی با همه جنبه های نوشتن رمان حتما رمان های خوب زیادی بخونید. از نویسندگان بزرگ. به خواندن کارهای اینترنتی اکتفا نکنید.
موفق باشید

محمد 1397/04/03 ساعت 03:44 ب.ظ

سلام من یک رمان نوشتم برای پخش آن در با زار باید چه کنم

سلام
باید اول مجوز بگیری و چاپ کنی و بعد بدهی به کتابفروشی ها

bahare 1397/03/27 ساعت 10:06 ق.ظ

سلام وقت بخیر
میخوام داستان زندگی ی شخصیت حقیقی رو بنویسم فقط الان برام این سوال پیش اومده ک خودمو جای اون فرد بزارم از زبون خودش بنویسم یا سوم شخص؟

سلام
محدودیتی در انتخاب وجود ندارد. با هر دو می شود روایت کرد.
اما شاید استفاده از راوی اول شخص در اثری که به اتوبیوگرافی نزدیک هست، صمیمیت بیشتری ایجاد کند و موثرتر باشد. مضاف براینکه در اینگونه آثار چون تمرکز بر روی زندگی روای هست و نیازی به جابجایی های زمانی مکانی و تغییر نظرگاه وجود ندارد لزومی به استفاده از سوم شخص نباشد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد