آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

قواعد نوشتن / پاسخ به سوال ترنم

بعد از ماه ها فرصتی دست داده است تا به سوالاتی که دوستان در خانه رمان پرسیده اند در حد بضاعت خودم پاسخ بدهم. امیدوارم که  راهگشا باشد.
خانم ترنم: سلام راستش می خوام یه رمان بنویسم نمی دونم از کجا شروع کنم ایده ی خاصی دارم ولی گیج شدم سن کمی دارم اول راهنمایی ام یه کم درباره قواعد نوشتن برام بگید با تشکر؟
پاسخ من: سلام. این بسیار عالی هست که در این سن و سال تصمیم گرفته اید وارد وادی نوشتن آن هم از نوع داستانی اش بشوید. ترنم عزیز تبریک می گویم. اما درباره قواعد نوشتن: این قواعد را می توانیم به دو بخش تقسیم بکنیم.   یکی: قواعد عمومی نوشتن می باشد که مربوط به دستور زبان و نثر می باشد. تسلط به نحو زبان فارسی و ظرفیت های آن و همچنین داشتن دایره ی واژگانی گسترده که می توانیم از طریق خواندن متون مختلف داستانی و غیرداستانی به آن مسلط شویم. مطالعه ی پیوسته می تواند در آموختن ما تاثیر بسزایی داشته باشد. نباید از خواندن متون کهن فارسی و ادبیات کلاسیک ایران غفلت بکنیم چون باعث غنای نثر ما خواهد شد.
و دیگری: فواعد نوشتن رمان و داستان کوتاه. برای یادگیری قواعد نوشتن آثار داستانی چه کوتاه و چه بلند اولین قدم خواندن کتاب های رمان و داستان کوتاه هست, چه ایرانی و چه خارجی. بهتر است یک سیر مطالعاتی داشته باشید. در ابتدا از نویسندگان شاخص ایرانی شروع نمایید و از هر یک کار شاخصی بخوانید و بعد هم به سراغ کتاب های ترجمه شده بروید. برای آشنایی با این نویسندگان منابع لازم به وفور هم در اینترنت و هم در کتابخانه ها و مجلات و روزنامه ها یافت می شود. کتاب هایی مانند "صد سال داستان نویسی ایران" نوشته ی حسن میرعابدینی می تواند مرجع خوبی برای یافتن نویسندگان شاخص و آشنایی با سیر ادبیات داستانی در ایران باشد. قدم دوم در این زمینه مطالعه کتاب های آموزش داستان نویسی هست که کتاب های بسیاری در سالهای گذشته منتشر شده است. با مطالعه کتاب های آموزشی با عناصر داستانی همچون شخصیت پردازی, صحنه پردازی, طرح داستانی و ... آشنا خواهید شد و در امر نوشتن از آنها بهره خواهید برد.

نظرات 3 + ارسال نظر
نیکا 1397/12/24 ساعت 03:21 ب.ظ

سلام.من 12 سالمه.در مدرسه مسابقاتی برگزار شده است که رمان نویسی هم جز آنها است من در مسابقه رمان شرکت کردم و باید بعد از عید نوروز یعنی بعد از گشاده شدن مدرسه ها باید این رمان را تحویل دام اما وقت کافی ندارم ایده ای در ذهنم دارم اما نمیدانم چگونه آغاز کنم.

لطفا جواب بدید

سلام
اول باید یک خط داستانی مشخص برای خودت داشته باشی. خط داستانی یعنی چیزی که بتوانی خلاصه ی رمانی که می نویسی را در یکی -دو خط یا پاراگراف کوتاه برای خودت تعریف کنی.
خط داستانی شامل: آدم اصلی رمان+مشکل او+ چه کار میخواهد بکند+موانع پیش رو+پایان
مثلا:
دانش آموزی که کتاب همکلاسی اش را قبل از عید به اشتباه توی کیفش گذاشته و آورده خانه، باید هر طور شده کتاب را به دوستش برساند.
بعد این خط داستانی را با اضافه کردن جزئیات گسترش بده. مثلا:
دانش آموزی قبل از عید به اشتباه کتاب همکلاسی اش را برداشته و با خودش آورده خانه، حالا تصمیم دارد کتاب را هر طور شده به دوستش برگرداند اما خانواده اش مخالف بیرون رفتن او هستند و او آدرس دقیقی هم از همکلاسی اش ندارد.

وقتی به اندازه کافی طرح داستان را نوشتی می توانی بنشینی و بر اساس آن رمان را از اول تا آخر بنویسی.

آلما 1396/02/02 ساعت 09:40 ب.ظ

با عرض سلام من 13 سال دارم و در رمان نویسی تازه کار هستم میخواستم بپرسم چگونه میتوانم در رمان خود کلمات سنگینی یا ادبی بکار ببرم چون که من با اینجور کلمات آشنایتی ندارم
ممنون میشم جواب بدید

سلام
آلمای عزیز در این پست به این سوال در حد وسعم جواب دادم. امیدوارم بتونه بهت کمک بکنه:
http://novelhome.blogsky.com/1396/02/04/post-53/

فائزه 1395/02/31 ساعت 05:09 ب.ظ

سلام.تو زندگی من اتفاقات بزرگی افتاده
دوست دارم بنویسم.اما نمیدونم چیکار کنم.؟از کجا شروع کنم ؟
21سالمه اما 40 سال تجربه دارم
چطور باید شروع کنم؟

سلام
باید با ساختار رمان آشنا شوید. یعنی موضوع رمان و نحوه نوشتن رمان.
حتما از خواندن رمان های بزرگ خوب و جدی شروع بکنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد