آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

کار نویسندگی و اعتماد به نفس

سوال یکی از دوستان و پاسخ بنده

 ریحانه با سلام وخسته نباشید ؛من چند وقتیه که رمان مینویسم به نظر خودم که خوب پیش میرم با وجود اینکه کار اولمه ؛از بچگی علاقه زیادی به نوشتن داشتم حتی در مسابقات داستان نویسی جزء نفرات برتر بودم ؛تنها مشکلی که دارم اعتماد به نفس کامل را ندارم خواهشا کمکم کنید.

پاسخ شاید پاسخ به این سوال در ارتباط مستقیم با خود نوشتن نباشد.  در انتهای یادداشت چند کتاب برای مطالعه بیشتر که به صورت عمومی درباره اعتماد به نفس و کار نویسندگی هست برای تان معرفی خواهم کرد.  

 اما علی الحساب باید عرض کنم:  نه فقط در نویسندگی که در کل زندگی ما, قرار نیست که ما در ابتدا احساس اعتماد به نفس داشته باشیم تا بعد بتوانیم بنشینیم و بنویسیم. به قول باربارا دی آنجلس اعتمادبه نفس ما از این ناشی نمی شود که احساس بکنیم  نویسنده خوبی هستیم یا توانایی بالای نوشتن داریم  بلکه اعتماد به نفس حقیقی ما از اینجا ناشی می شود که می دانیم هر کاری که برای نوشتن لازم باشد انجام می دهیم و می نشینیم می نویسم. اعتماد به نفس ما از اینجا شکل می گیرید که می دانیم برای شروع رمان مان خیلی ساده پشت میز می نشینیم و می نویسم. اگر ضروری باشد تحقیق بکنیم دست به تحقیقات و جمع آوری اطلاعات می زنیم. در صورتی که نیاز به مطالعه کتاب خاصی باشد به سراغ مطالعه خواهیم رفت و ...

نکته بعد اینکه به قول ژول سالزمن در کتاب "اگر می توانید حرف بزنید می توانید بنویسید" : شما قرار نیست که در همان تلاش اول شاهکار خلق بکنید. شما باید اصل را بر پیشرفت بگذارید و نه نوشتن یک کتاب کامل و بی عیب و نقص. فقط قرار است در هر صفحه نسبت به صفحه قبل بهتر بنویسید و در هر کتاب نسبت به کتاب قبل. هیچ چیز بهترینی وجود ندارد. هر بار یک قدم به جلو. اگر مدام بخواهید به این فکر بکنید که در همان تلاش اول شاهکار بی بدیل رمان نویسی را خلق بکنید تا به ابد دست به نوشتن نخواهید برد چون مدام نوشتن را به زمانی موکول خواهید کرد که گمان می کنید در آن زمان توانایی لازم را برای نوشتن شاهکار به دست خواهید آورد. غافل از این که آن روز هیچگاه از راه نخواهد رسید. بنابراین بنشینید و بدترین (آری بدترین) رمانی را که می توان نوشت از همین لحظه و همین ساعت بنویسید. باز به قول ژول سالزمن : انتظاراتتان را از خودتان پایین بیاورید. نترسید نتیجه کار اصلا بد نخواهد بود. بنابراین پیشرفت را جایگزین کمال گرایی بکنید. کمال گرایی و تلاش برای خلق بهترین اثر در اولین تلاش نتیجه ای جز فلج و ناتوانی در نوشتن نخواهد داشت. باز به قول ژول سالزمن : هیچ کس انتظار ندارد اولین باری که پشت پیانو می نشیند مثل شوپن بنوازد اما همه می خواهند در همان تلاش اول شاهکاری در حد کارهای کم نظیر همینگوی و داستایوسکی بنویسند؟ چرا؟

توانایی نوشتن در طی سالیان متمادی و تمرینات فراوان و نوشتن و چاپ کردن های مکرر شکل می گیرد.

ریحانه عزیز اگر تا به امروز موفقیت هایی داشته ای قطعا ذوق و قریحه و استعداد نویسندگی در تو هست. بنابراین شک و تردیدها را کناری بگذار و بی وقفه بخوان و بنویس و نوشته هایت را در معرض نقد و نظر مخاطبین عادی و صاحب نظران متخصص قرار بده تا از نظر هر دو گروه بهره ببری.

همان طور که در طول نوشته متوجه شدید کتاب هایی که میخواستم معرفی بکنم اینها بودند:

■ کتاب: اعتماد به نفس / نوشته: باربارا دی آنجلس / نشر نو اندیش

■ کتاب: اگر می توانی حرف بزنی می توانی بنویسی / نوشته ژول سالزمن

و همچنین این کتابهای جذاب را هم توصیه می کنم بخوانید:

■ کتاب: کار نویسنده / مجموعه گفتگوهای جذاب و راهگشا با بزرگترین نویسندگان / ترجمه: اخوت

در صورت پیدا نکردن کتاب فوق می توانید کتاب «رمان از روی دست رمان نویسان» ترجمه «محسن سلیمانی« را هم که بخشی از همان گفتگوهاست بخوانید. اما متن کامل گفتگوها در همان کتاب کار نویسنده هست.

■ کتاب:  فن داستان نویسی / مجموعه ای از نقل قول ها / مقالات / گفتگوهای بسیار خواندنی و الهام بخش ترجمه ی «محسن سلیمانی»

امیدوارم این نکات برای ریحانه عزیز و سایر دوستان راهگشا باشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
مصطفی 1395/03/29 ساعت 05:09 ب.ظ

خیلی مطالبتون مفید و آموزنده و امیدبخش هستند. ممنون از شما.

سلام
دوست گرامی ممنون از نظر دلگرم کننده ی تان. سپاس گذارم
همچنان ما را همراهی نمایید.
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد