آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

شرایط رمان برای چاپ


سوال نگین: سلام.شرایط رمان برا چاپ چی باید باشه؟ نوع نوشتن. گفتگوهایی که بین اشخاص رمان انجام میشه قاعده قانون داره؟

نظر من:  شرایط چاپ رمان از نظر بخش های مختلف فرایند چاپ می تواند متفاوت باشد. مثلا در بخش کسب مجوز چاپ و نشر از طریق ادارات دولتی ذیربط قواعد خاصی در حوزه پرداختن به مسائل عقیدتی, سیاسی جنسی و ... وجود دارد که در صورتی که به نظر آنها مسئله دار باشد مجوز چاپ صادر نخواهد شد.  

 برای کسانی که کار بررسی کتاب در اداره ارشاد را انجام می دهند طبیعتا قوت و ضعف کتاب از نظر رعایت اصول نوشتن اهمیتی ندارد و در دادن مجوز به این بخش از قضیه کاری ندارند.  در بخش بنگاه های نشر و انتشاراتی های محترم هم هر یک قاعده قانون خود را دارند. برخی بیشتر به چاپ کارهای عامه پسند که پرفروش خواهند بود می پردازند, برخی هم بیشتر به نشر رمان های نخبه گرایانه  می پردازند و وجه هنری و ادبی کار مد نظرشان هست حتی اگر تیراژ کتاب بیشتر از پانصد نسخه هم نباشد.

و اما نوع نوشتن مثلا در بخش گفتگو نویسی, فکر نمی کنم آنچنان قاعده قانون سفت و سختی باشد که تخطی از آن جرم تلقی شود. بخشی از این قاعده قانون فرضی می تواند مثلا درباره صورت ظاهری گفتگو نویسی باشد. اینکه گفتگوها چگونه مشخص شود. با خط تیره یا گیومه.گفتگو از متن اصلی منفک شود یا در آن بیامیزد. پررنگ چاپ شود یا مورب. بخشی هم به موارد تکنیکی. اینکه نویسنده گوینده دیالوگ و مثلا فعل "گفت" را بیاورد یا نه؟ از صفتها و قیودی مثل: "داد زد" یا " به نجوا گفت" و ... استفاده بکند یا نه. یا رعایت نکاتی از این دست که: گفتگوها کارکرد صرف انتقال اطلاعات را نداشته باشد. یا:  گوینده دیالوگ از چیزهایی نگوید که برای خودش بدیهی باشد و نویسنده بخواهد صرفا یک سری اطلاعات را به مخاطب منتقل بکند. یا اینکه گفتگوها به پیشبرد داستان و شخصیت پردازی کمکی نکند. یا اینکه: گفتگوها تصنعی باشد و یا بیش از حد مثل گفتگوهای مطول و بی خاصیت زندگی روزمره ما باشد.

همه ی اینها می تواند جزو قواعد باشد.

نکته ای که وجود دارد این هست که نویسنده جوان همه اینها را از لابلای کتاب های رمان و کتاب های آموزشی یاد بگیرد و در عین حال در ادامه مسیر نویسندگی اش در چنبره این قواعد گرفتار نشود و از آنها فراتر برود و خلاقیتش را با قواعد احیانا دست و پاگیر نکشد.

کتاب های آموزشی بسیاری وجود دارند که از طریق آنها می توانید با این قواعدی که به صورت عمومی در بخش زیادی از رمان های شاخصی که تا به امروز به چاپ رسیده اند توسط نویسندگان پیش از ما به کار رفته اند و در حال حاضر در این کتاب ها به صورت دسته بندی و تئوری ریزه شده جمع آوری شده اند. می توانید با مطالعه این کتاب ها با این تکنیک ها آشنا شوید.

نظرات 96 + ارسال نظر
Ahk 1402/11/11 ساعت 02:14 ق.ظ

درود
بنده به دنبال چاپ رمان نیمه کوتاهی هستم که اخیرا نوشتم.
قبل از ارسال به ناشر مورد نظرم یک سوال داشتم
رمان من با اشاره به مسائل پوچ گرایی و زیر سوال بردن سبک زندگی مردم هست، منتها اشاره‌ای به ادیان و یا مسائل سیاسی نداشتم
برای چاپ مشکل پیش‌میاد؟

سلام
نمیشه نظر قطعی داد. بستگی به سلیقه و نظر کارشناس ارشاد دارد. یک نفر ممکن است خیلی سخت گیر باشد و یکنفر هم ممکن است گیر ندهد.

................... 1402/10/24 ساعت 02:41 ق.ظ

سلام وقت بخیر
اطلاعی ندارم نظرم به اشتراک گذاشته شده یا نه پس اگه این یکی تکراریه شرمنده
نویسنده میتونه داخل رمانش به یک شخصیت مشهور ابراز علاقه کنه ؟ یه جورایی به صراحت ؟
منظورم از صراحت اینه که مثلا اون آقا / خانم بازیگر هستند . نویسنده مثلا اسم یکی از فیلم هایی که بازی کردند که اتفاقا اسم فیلم درباره نقش همون فرد هست ( با اجازه همه این فقط یه مثاله مثلا شهرزاد ) رو اسم کتاب بذاره و یه اشاره هایی هم داخل رمان به اون شخص داشته باشه ( اسم واقعی شخص رو نیاره )
کلا اگه بخواد به یه شخصیت مشهور ابراز علاقه کنه باید چیکار کنه ؟ میتونه خیلی سربسته حرف بزنه و کسی متوجه نشه ؟ در اینصورت چاپ میشه ؟ اگه کسی و خود شخص متوجه بشن ، میتونن از طریق قانونی شکایت کنن ؟ ممنون میشم کامل توضیح بدید

سلام
توی کامنت قبلی به بخشی از این سوال جواب دادم.
متوجه منظورتون از ابراز علاقه نمی شم. اگر منظور تحسین شخصیت است که ایرادی نداره. اما اگه قراره خیلی عجیب غریب علائق و تمنیات قلبی رو آشکار بکنی بستگی به واکنش طرف مقابل داره.
بعضی ها شاید مشکلی نداشته باشند و بعضی ها هم ممکنه خیلی حساس باشند و شکایت کنند.
جواب قطعی نداره.

........... 1402/10/24 ساعت 02:31 ق.ظ

سلام وقت بخیر
ببخشید خواستم بدونم میتونیم داخل رمان یه جورایی به صراحت ، به یک شخصیت مشهور ابراز علاقه کنیم ؟ نه اینکه اسمشون رو بیاریم
مثلا اگه بازیگر هستن ایشون ، اسم یکی از فیلم هاشون که اتفاقا اسم نقششون هست رو بذاریم اسم کتاب و داخلش یه اشاره های ریزی به شخص داشته باشیم
منظورمه اصلا چاپ میشه ؟ اگه بشه ، و کسی و خودشون قضیه رو بفهمن میتونن از طریق قانونی شکایت کنن ؟
ممنون میشم جواب بدید

سلام
به نظرم اگه بهره برداری از عنوانی باشه که یک جور برند محسوب میشه، شامل قانون کپی رایت است و شما بدون کسب اجازه امکان انجام چنین کاری را نخواهید داشت.
مثلا فیلم جیمزباند. که هم اسم فیلم و هم اسم شخصیت است. و یک جور برند محسوب میشه و حقوقش برای سازنده و تهیه کننده فیلم است. و شما نمی تونید از این عنوان روی کتاب تون استفاده کنید. (البته قوانین کپی رایت بین الملل با قوانین کپی رایت داخل ایران تفاوت هایی داره).
در هر صورت برای مواردی مثل این باید با یک نفر که در این حوزه خبره هست مشورت کنید. مثل وکیل یا ...

کیهان 1402/04/30 ساعت 11:36 ب.ظ

سلام ، وقت بخیر
بنده شروع به نوشتن یک رمان فانتزی تخیلی عاشقانه تراژدی کردم ولی اینقدر موضوع آن گسترده است می خواهم هر فصلش یک کتاب باشد. سوال من این است که مجموع این فصل ها(که شامل چند کتاب می شود) باید بیش از 80هزار کلمه باشد یا هر فصل( هر فصل یک کتاب است)درکل 80هزار کلمه باشد؟
سوال دیگر من این است که اگر خود ناشر بر روی رمان من سرمایه گذاری کند چند درصد از فروش آن به من تعلق می گیرد؟
و سوال دیگر این است که بازه تعداد کلمات این رمان در یک صفحه چقدر است؟

سلام
چیزی که معمول است، این است که هر مجلد کتاب چاپی بزرگسال چیزی در همین حدود کلمه (80 هزار) یا به عبارتی حدودا 300 صفحه باشد. این به خاطر مسائل اقتصادی و ... هست. حالا ممکن است این یک مجلد داخلش چند فصل باشد یا یک فصل. این رو باید با ناشر صحبت کنید که به چه شکلی کتاب شما رو چاپ میکنه. یعنی مثلا ممکن است یک مجلد 700 صفحه ای چاپ کند یا دو مجلد 300 و خرده ای صفحه ای یا سه مجلد 200 و خرده ای صفحه...
اگر خود ناشر بخواهد بر روی چاپ کتاب سرمایه گذاری بکند، با شما توافق می کند و قرارداد می بندد که حق التالیف به چه شکلی باشد. ممکن است کل حق امتیاز کتاب را یکجا بخرد و یک پولی بدهد و دیگر شما از چاپ های بعدی پولی نگیرید. یا مثلا درصدی از قیمت پشت جلد را در هر نوبت چاپ به شما بدهد. این درصد هم متغیر است. بستگی به اعتبار نویسنده و معروفیتش و ... داره.

هر صفحه معمولا بین 250 تا 300 لغت هست برای ابعاد A5 یا همان قطع رقعی. در ابعاد دیگر مثل رحلی و خشتی و پالتویی و جیبی فرق می کند. نوع فونت و قلم هم تاثیر دارد.

سحراحسن‌فر 1402/04/21 ساعت 09:28 ب.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید.
دوتا سوال دارم ازتون؛
1. میخواستم بدونم که آیا اگه کل رمان به زبان کتابی نوشته بشه اما دیالوگ شخصیت‌‌ها عامیانه باشند ایرادی داره؟
۲. انتشارات ساهورا قابل اعتماده برای چاپ؟

سلام
1. معمولا به همین شکل نوشته میشه. کلیت روایت به صورت نوشتاری و کتابی و دیالوگ ها به صورت محاوره و شکسته. ایرادی نداره.

2. درباره انتشاراتی که فرمودی، نمی تونم نظری بدم. بیش از 10.000 ناشر در ایران است.
نکته ی مهم اینکه حتما قرارداد امضا بکنی و بندهای قرارداد رو هم دقیق مطالعه بکنی.
مثلا امتیاز کتاب برای چه کسی خواهد بود؟ ناشر یا نویسنده؟ سرمایه گذاری چاپ کتاب با چه کسی خواهد بود؟ تعهدات ناشر چه خواهد بود؟ حق التالیف؟ پرداخت پول کل امتیاز کتاب؟ یا تحویل تعدادی از کتاب؟

ناشرهای حرفه ای برای کتاب خوب سرمایه گذاری می کنند.
ناشرهای معمولی از نویسنده پول می گیرند و کتابش را چاپ می کنند، چون می دانند کتابش فروش نخواهد داشت و ریسک نمی کنند.

توی هزینه ها دقت بکنید. اگر خودتان با پول خودتان می خواهید چاپ بکنید توی اینترنت درباره هزینه های مختلف جستجو بکنید تا ناشر پول بیشتری از شما نگیرد. قیمت کاغذ و جلد و سلفون و صحافی متفاوت است.
موفق باشید

Sajjad 1402/01/26 ساعت 10:13 ب.ظ

ببخشید یه سوال داشتم
الان که ما یک رمان بنویسیم پول چاپش رو بدیم آیا بعدش چیزی هم به ما میرسه یا نه ؟
یا همون اول اونا به ما پول میدن ؟

سلام
بله، اگر با پول شما کتاب رو چاپ کنن باید بعد از چاپ کتاب ها رو به شما تحویل بدهند. فقط یک تعدادی از کتاب ها رو باید بفرستند برای ارشاد جهت اعلام وصول (کمتر از 5 عدد) و مابقی کتاب ها رو به شما بدهند.
ناشری که بخواهد به شما حق التالیف (پول) بدهد اساسا نباید از شما پول بگیرد. یعنی کار شما آنقدر خوب بوده که خودش سرمایه گذاری کرده. کتاب رو چاپ کرده و کتاب رو فروخته و بعد از مثلا چند ماه یا یک سال، سهم شما را بدهد. بین 10 تا 20 درصد از قیمت پشت جلد.
یک حالت هم این است که شما سرمایه گذاری کنی و به ناشر بگویی کتاب را برایت بفروشد و اینجوری از او پول بگیری.
بستگی به قرارداد شما دارد.

شقایق 1401/06/31 ساعت 11:21 ق.ظ

سلام
یه سوال ازتون داشتم من داستان می نویسم اگه توش اهنگای مجاز بیارم چاپ میشه؟
ممنونم

سلام
نقل قول از آهنگ اشکالی نداره.
موفق باشید

Tiam 1401/06/12 ساعت 08:09 ب.ظ

سلام سایتتون واقعا عالیه و خیلی خوبه ک جواب بقیه رو میدید

سلام. ممنون از لطفتون. موفق باشید

تی 1401/05/24 ساعت 06:59 ق.ظ

سلام خسته نباشید ببخشید میخواستم بدونم ک اگه از اسم های خارجی استفاده کنیم و مثلا از یک کشور دیگ بگیم به جای ایران مثلا کره ی جنوبی چاپش میکنن؟
راستی داستان من هم تخیلیه

سلام
بله چاپ میکنن. مشکلی نداره.

Tim 1401/05/23 ساعت 08:30 ب.ظ

سلام ببخشید من 13 سالمه و میخوام یک رمان چاپ کنم میخواستن بدونم
1. اگر رمان ما 70 صفحه باشه چاپ میشه؟
2. ما برای دیالوگ باید از کلمه گفت او گفت استفاده کنیم؟
3.باید به زبان گفتاری باشه یا نوشتاری مثلا همین جوری که این پیام را تایپ کردم خوبه؟

سلام
تعداد صفحات مهم نیست و اگر داستان خوبی باشه با هر تعداد صفحه چاپ میکنن
برای دیالوگ هم می تونید از فعل گفت استفاده کنید، هم اگر گوینده مشخص هست از خط تیره استفاده کنید.
علی گفت: سلام
-سلام
بهتره کلیت رمان با زبان نوشتاری باشه. اما هیچ قانونی در اینباره وجود نداره و نویسنده هر طور که خودش تشخیص بده مناسب هست می نویسه.

mobina 1401/03/29 ساعت 10:06 ق.ظ

سلام وقت بخیر ممنون از مطالب یه سوال داشتم اینکه وقتی ما سرمایه رو به ناشر بریم برای چاپ تبلیغ و فروش به عهده کی هست ؟ مثلا ناشر هایی مثل پیدایش و قدیانی ؟ و یا در حق تالیف و.... چند درصد برای ویراستار و... میره؟

سلام
ناشری که از شما پول بخواهد برای چاپ کتاب و بگوید خودت برای چاپ سرمایه گذاری کن، به احتمال خیلی زیاد برای فروش و تبلیغ آن هم کاری نمیکند و کتاب ها را بعد از چاپ تحویل شما می دهد و می گوید خودت ببر بفروش.
اساسا یک ناشر حرفه ای و خوب خودش برای چاپ کتاب سرمایه گذاری میکند و خودش سیستم فروش و تبلیغ دارد و هیچ وقت از نویسنده پول نمی گیرد. ناشر خوب معمولا قرارداد می بندد و طبق آن حق التالیف هم می دهد. ناشر خوب وقتی تشخیص بدهد کتابی ارزشمند هست و مخاطب دارد برای چاپ قبول میکند و اگر ببیند کار ضعیف است یا بازار و مخاطب ندارد کتاب را رد میکند.
تا آنجایی که من می دانم پیدایش و قدیانی ناشران حرفه ای هستند و اگر بدانند کتابی ضعیف هست نه خودشان چاپ میکنند و نه به نویسنده می گویند پول بده چاپ کنیم، می گویند کتاب استاندارد لازم برای نشر را ندارد.

سمانہ 1401/03/16 ساعت 06:42 ب.ظ http://@:؛

میشه بدون ناشر به چاپ برسه؟

اگه بخوای حتما قانونی و با مجوز چاپ بشه باید از طریق ناشر اقدام کنی. اما اگه بخواهی برای خودت یک تعدادی چاپ بکنی بله میشه.

سمانہ 1401/03/16 ساعت 06:39 ب.ظ http://@:؛

سلام من یڪ رمانی نوشتم میخواستم بدونم ۱-میشه رمانم واقعیت نباشه و تخیلی هم نباشه ؟انگار این موضوع برای کسی اتفاق افتاده ولی اون فرد من نیستم
۲-و یڪ سوال دیگه ایا میشه کتاب بدونـ اسم نویسنده چاپ بشه؟
۳-در ضمن ،سن هم میتونی ربطی داشته باشه تو چاپ شدن و نشدن کتاب؟
ممنون

سلام
1. بله رمان هر طوری که شما بخواهید می تونه باشه، فقط باید برای خواننده سرگرم کننده و باور پذیر باشه.
2. درباره چاپ کتاب بدون اسم باید با ناشر صحبت کنید. معمولا از اسم مستعار استفاده میشه.
3. چاپ کتاب ربطی به سن نداره. توی هر سنی میشه رمان چاپ کرد.

فرشید 1401/03/07 ساعت 06:12 ب.ظ

سلام خسته نباشید من 20سالمه دارم رمان می نویسم خیلی علاقه دارم به نوشتن میخواستم بدونم چند صفحه باشه خوبه و اینکه چاپ رمان چقدر هزینه داره کمی هم صحنه دار هست عاشقانه جاهای غمگین هم داره آموزشی هم هست به نظرتان چاپ میشه

سلام
رمان ها معمولا بیش از صد صفحه هستند. بیشتر رمان های عامه پسند حدود 500 صفحه میشن.
البته شما باید بنا به ظرفیت ایده ای که دارید رمان رو بنویسید. ممکن است ایده شما مثلا 200 صفحه ظرفیت داشته باشد بنابراین معقول نیست که بهش آب ببندید و اون رو برسونید به 400 صفحه.
بنا به این شرایط اقتصادی هزینه چاپ بالا هست و متغییر. هر روز گرانی قیمت کاغذ را بالاتر می برد و سایر هزینه های چاپ را.
اگر زیاد اروتیک و جنسی نباشد معمولا چاپ میشه اما اگه خیلی وارد جزئیات مسائل جنسی بشی بعید هست.

ماکانی 1401/02/12 ساعت 11:02 ب.ظ

سلام من دارم یک رمان مینویسم که فقط هم دیگر رو ب.و.س میکنن میتونه چاپ بشه

سلام
بستگی داره به اون کسی که رمان رو بررسی میکنه. انشاا... که چاپ میکنن.

Eee 1401/01/18 ساعت 04:32 ب.ظ

سلام میشه بگید باید رمان رو به چه کسی بفروشیم من کسی رو نمیشناسم

سلام
رمان رو برای چاپ باید به دست ناشر مناسب برسونید. ناشر مناسب یعنی ناشری که رمان هایی مشابه رمان های شما چاپ می کند. اگر ناشری رمان رو برای چاپ پذیرفت باشما قرارداد می بندد و حق التالیف می دهد.

مرضی 1400/12/29 ساعت 12:23 ب.ظ

سلام...یه سوال داشتم...چه تضمینی هست که رمان رو بدیم به یه ناشر تا بررسی کنه و بعد رد کنه اما بعد به نام کس دیگه ای چاپ نکنه؟

سلام
بله ممکن است یک ناشری دست به همچین کاری هم بزنه. اما این اتفاق معمولا توسط ناشران صاحب نام و مشهور و حرفه ای نمی افته. شاید یک ناشر گمنام دست به همچین کاری بزنه.
بنابراین باید سراغ ناشرانی برید که معتمد هستند و یا با واسطه ی یک آدم شناخته شده کار رو ارائه بدید.

پریسا 1400/12/17 ساعت 09:42 ق.ظ

سلام. من میخوام رمانم رو چاپ کنم، اول اینکه میخواستم بپرسم به نظرتون چاپ با هزینه خودم بهتره یا با هزینه ناشر. اگه با هزینه شخصی باشه، تبلیغ کتاب کامل برعهده خودمه؟
و یه سوال دیگه اینکه میتونم رمان رو برای بررسی همزمان به چند تا ناشر بفرستم یا باید به یه ناشر ارسال کنم و اگه رد کرد، برای ناشر بعدی. چون اینطوری ممکنه چاپش زمان زیادی ببره. ممنون

سلام
قطعا بهترین کار سرمایه گذاری خود ناشر هست مخصوصا اگه ناشر حرفه ای یا نیمه حرفه ای باشه. چون علاوه بر کارهای چاپ برای تبلیغات و پخش کتاب هم تلاش میکنن.
اگر خودتون هزینه بکنید کارهای بعدی رو هم باید انجام بدید که از توانایی شخص خارجه.
مگر اینکه ناشر خوب حاضر نباشه سرمایه گذاری بکنه و شما اصرار داشته باشید کتابتون حتما چاپ بشه.
درباره ترتیب ارائه به ناشر هم، چون ناشرها برای مطالعه و ارزیابی و کارشناسی کتاب وقت میگذارن، اخلاقی و حرفه ای هست که به نوبت سراغشون برید. در عوض میتونید ازشون بخواهید که حتما یه بررسی اولیه بکنن تا در صورت رد کردن ۱۰۰٪ شما سریعتر دنبال ناشر بعدی برید.

بانو 1400/12/05 ساعت 02:29 ب.ظ

سلام من درحال نوشتن یه رمان هستم
چطور میتونم اونو چاپ کنم؟
رمانم بدون صحنه هست و سعی کردم هیجان انگیز باشه
حتی خودم هم موقع نوشتن هیجان دارم
میشه لطفا بگید چطور باید چاپ کنمش؟

سلام
برای چاپ رمان باید اون رو به ناشرها نشون بدی. ناشر کتاب رو بررسی میکنه و اگر اون رو مناسب برای چاپ بدونه کارهای انتشارش رو انجام میده.

مریم 1400/11/29 ساعت 12:30 ب.ظ

سلام من یک دختر 15 ساله هستم.
به نوشتن خیلی علاقه دارم.
و اینکه الان هم چند تا ایده برای رمان نوشتن دارم.
و همه ایده هام عاشقانه و صحنه دار هستن.
اگه من این چند تا رمان و بنویسیم به خاطر صحنه دار بودنش چاپ می کنند یا نه؟
اگه میشه راهنماییم بکنید که رمان های عاشقانه صحنه دار را چه طوری می تونم به چاپ برسانم.
خیلی ممنون میشم اگه راهنماییم بکنید.

سلام
رمان عاشقانه چاپ میشه
اما رمانی که صحنه های اروتیک داشته باشه به سختی مجوز میگیره
اگر هم دیگه خیلی صحنه دار باشه که باید قید چاپش رو بزنید

مریم 1400/11/29 ساعت 12:18 ب.ظ

سلام من 15 سالم هست.
دارم یک رمان عاشقانه صحنه دار می نویسم
راستش بیش از حد صحنه دار هست
آیا این رمان من و چاپ می کنند؟

سلام
فکر نمیکنم

یاسمین دشمیر 1399/12/11 ساعت 11:03 ب.ظ http://search

سلام
من دارم یه رمان مینویسم قبلا هم داستان های 30 و40 صفحه ای مینوشتم ژانر همشونم فانتزی
این رمان ژانرش عاشقانه فانتزی و انتقام جویانس و بازگشت روبه عقب هم توی رمان هست
و خارج از دنیای واقعیه من هم 14 سالمه
بنظرتون چاپ میشه؟

سلام
اگه خوب باشه حتما چاپ میشه

پوریا 1399/11/06 ساعت 06:26 ب.ظ

درود,
یه سوال داشتم.
مثلا نشر چشمه میگه اثر و بردار بیار برای بررسی ولی اصلا سایز فونت, نوع فونت و حتی سایز صفحه مشخص نیست.
شما چه نظری در اینباره دارید؟
سپاس.

سلام
متوجه منظورتون نشدم. یعنی نشر چشمه اول باید درباره سایز فونت و نوع فونت و ... اینها از شما بپرسه و بعد بگه اثر رو بردار بیار؟
نشر چشمه یه نشر حرفه ای هست. ناشر حرفه ای در درجه اول کیفیت اثر براش مهمه. سایز فونت و این حرفا چه اهمیتی داره؟ ناشر حرفه ای اثر رو دریافت میکنه و بررسی میکنه و درباره اش تصمیم میگیره. اگه خوب بود روش سرمایه گذاری میکنه. اگه بد بود میگه اثر شما رد شد. حالا دیگه چه اهمیتی داره شما با فونت بی-زر تایپ کرده باشید یا با فونت تیتر؟ سایز قلمش 12 باشه یا 13؟

فاطمه 1399/10/15 ساعت 03:02 ب.ظ

من از هفت سالگی تا هشت سالگی داستان کوتاه مینوشتم و از هشت سالگی تا الان که یازده سالمه دو رمان نوشتم. به نظرتون تازه کار ها برای شروع رمان باید اول چی کار کنن؟ 1- از همون اول رمان بنویسن. 2-داستان کوتاه بنویسن بعدش رمان 3-کتاب زیاد بخونن خواهشا جواب بدین من برای دوستم میخوام ببینم چون تازه کاره میخواد رمان بنویسه از کجا باید شروع کنه

سلام
خیلی هم عالی که سراغ نوشتن رفته ای. ادبیات و کتاب جهان لذت بخشی هست.
داستان کوتاه با رمان یکسری تفاوت ها دارند.
دوست شما میتونه با همان رمان نوشتن شروع به کار کند. اما با رعایت این نکته که سعی نکند در همان اولین قدم رمان مثلا 600 صفحه ای بنویسد. بهتر است با یک رمان کم حجم تمرین نوشتن رمان را شروع کند. مثلا یک رمان 100 صفحه ای. یعنی رمانی که شخصیت های کمتری دارد و دوست شما می تواند از عهده ی نوشتن اولین رمانش بر بیاید.
وقتی تجربه اش بیشتر شد می تواند رمان های بلندتر بنویسد.
نوشتن رمان را فقط با نوشتن رمان می شود یاد گرفت، نه با نوشتن داستان کوتاه!
فرق رمان و داستان کوتاه در تعداد صفحاتش نیست. رمان و داستان کوتاه از نظر ساختمان و نوع شخصیت و روایت با هم فرق دارند. اگرچه هر دو جزو ادبیات داستانی هستند اما تفاوت های اساسی دارند.

یک مثال می زنم:
موتور راندن و اتومبیل راندن. هر دو جزوه وسایل نقلیه و هر دو هم رانده می شوند.
اما برای هر کدام شما باید گواهینامه ی جداگانه بگیری. یعنی با گواهینامه موتور نمی توانی اتومبیل برانی. درست است که هر دو شامل راندن در خیابان است، هر دو شامل چرخ و موتور و فرمان و باک و صندلی و ... هستند اما فرق های اساسی باهم دارند و هر کدام برای یک هدف جداگانه ساخته شده اند. بنابراین اگر کسی میخواهد اتومبیل راندن یاد بگیرد باید برود و اتومبیل راندن تمرین کند. نیازی نیست که بگیم برو اول از موتور یا دوچرخه شروع کن!

دنیا 1399/10/13 ساعت 04:52 ب.ظ

با سلام و عرض ادب و خسته نباشید خدمت شما

بنده یه یکسالی میشه که مینویسم از دل نوشته تا داستان های 200 صفحه ای که خوشبختانه توسط دوستان و خانوادم تایید شده میخواستم رمان دیگه ای رو شروع کنم اما میخوام از پایه قوی باشه داستانم هم قسمت هایی عامیانه و گاها ادبی هست

به نظرتون چاپ میشه؟؟و اینکه 14 سالم هست

سلام
خیلی هم عالی.
بله، چاپ کردن کتاب که کار چندان سختی نیست. مخصوصا اگر خودت پول داشته باشی و برای چاپ کتاب سرمایه گذاری کنی. یا مثلا کتابت آنقدر خوب باشد که ناشر خودش سرمایه گذاری کند. از نظر مجوز و سن و سال هم مشکلی نخواهد بود.
موفق باشی

طناز پرنیش رو 1399/10/01 ساعت 03:57 ب.ظ

سلام
من چهار ساله که می نویسم ولی جدیدا رمانی رو شروع کردم به نوشتن که در بین اطرافیانم یکم محبوب تر شده و خب با اصرار اون ها می خوام چاپش کنم، راستش خودم یکم میترسم از چاپ کردن رمان ولی متوجه این هم هستم که موضوع رمانم ارزش امتحانش رو داره چون قبل از شروع خیلی رو موضوع و قلمم کار کردم و تمام تلاشم این بوده که آبکی نباشه.
می خواستم ببینم توی تهران چه انتشاراتی ای خوب هستش واسه چاپ و رمان حتما باید تموم شده باشه تا بفرستم برای انتشاراتی یا الانم می تونم برای ارزیابی براشون بفرستم؟

سلام
بله رمان باید تمام شده باشد و شما باید متن نهایی را برای ناشر ارسال بکنید.
انتخاب ناشر بستگی به خیلی موارد دارد.
هر کدام از ناشرین سیاست مخصوص به خود را دارند.
بعضی از ناشرین فقط کارهای روشنفکرانه و ادبی-هنری را منتشر می کنند و بعضی دیگر فقط کارهای عامه پسند و سرگرم کننده را منتشر می کنند. بعضی ناشرین هم پول میگیرند و هر چیزی چاپ می کنند. اینکه نویسنده مبتدی باشد یا حرفه ای، شناخته شده یا گمنام و این روزها حتی تعداد فالورهای اینستاگرام نویسنده هم در انتخاب کار برای چاپ توسط ناشرین مهم شده است.

شما باید با توجه به موضوع، ژانر و سبک و سیاق کتاب خودتان ناشر را انتخاب کنید.
مثلا برای کارهای روشنفکری و ادبی-هنری ناشرینی مثل چشمه، افق، مرکز، ثالث، افراز، ققنوس و ... و برای کارهای عامه پسند ناشرینی مثل شادان، برکه خورشید، نشرعلی و ... جزو ناشرین شناخته شده هستند.

F 1399/09/30 ساعت 12:27 ب.ظ

سلام
من یه دو هفته ای میشه که رمان خودمو شروع کردم. عاشقانه و طنز هست
چون جنبه طنز زیادی داره و از کلمه های خنده دار استفاده کردم میترسم تو نشرش به مشکل بر بخورم
چیکار کنم یعنی چجوری بدون اینکه با این کلمه ها مشکلی داشته باشن برام چاپ میکنن؟

سلام
انشالله که چاپ می کنن
نهایتا اصلاحیه می دهند و می گویند این موارد را حذف کن

کوثر 1399/09/12 ساعت 11:59 ق.ظ

سلام من یه دختر 15 ساله هستم دارم یه رمان که عاشقانس به نظرتون به خاطر عاشقانه بودنش و رفتار های شخصیت های رمان ایراد نگیرن که غیر اخلاقیه
و اینکه محاوره ای ایراد نگیرن
و اینکه ناشر خوب تو تبریز سراغ ندارینوکجا میتونم اینو به چاپ برسونم

سلام
اگه زیاد تو جزئیات بعضی مسائل نروید فکر نمی کنم ایراد بگیرند.
البته این را هم در نظر داشته باشید که میزان سخت گیری درباره ی یک کتاب به مسائل مختلفی بستگی دارد و نمی شود به صورت دقیق پیشبینی کرد.
در اداره ارشاد کاری به این ندارند که شما کتابی نوشته ای یا محاوره ای. آنها فقط از نظر مسائل سیاسی، مذهبی، اخلاقی و ... با توجه به معیارهای خودشان قضاوت می کنند و کاری به قوت و ضعف فنی و تکنیکی کتاب ندارند.
تبریز ناشرهای خوبی دارد.
می توانید از طریق سایت ناشران ایران ناشران فعال تبریز را پیدا بکنید. از کتابفروشی های تبریز هم اگر بپرسید به احتمال زیاد معرفی خواهند کرد.
موفق باشی

narges 1399/08/22 ساعت 09:27 ب.ظ

سلام.رمان تخیلی هم چاپ می کنن توی ایران؟مثلا وجود روح یا دنیاهای دیگه؟مجوز چاپ میدن یا خواننده داره؟

سلام
بله رمان تخیلی چاپ میشه، این همه رمان هری پاتر و رمان های اشباح دارن شاو و خیلی های دیگه همه شون تخیلی هستند و مربوط به جهان های فانتزی.
اگه اونی که مجوز چاپ میده، اینطور تشخیص بده که نویسنده تعمدا داره بر خلاف آموزه های مذهبی و بر ضد اونها می نویسه احتمالا مجوز نده.
ولی اگه اونی که مجوز میده ببینه که نویسنده دنبال سرگرمی و داستان پردازی هست و کاری با اعتقادات مذهبی درباره روح و جهان پس از مرگ نداره، با مجوز دادن مشکلی نخواهد داشت.

narges 1399/08/22 ساعت 03:04 ق.ظ

سلام. من رمان تخیلی نوشتم.یعنی به روح و دنیاهای دیگه مجوز چاپ میدن؟اگه نه چجوری داستانم رو پخش کنم؟

سلام
اگه در ضدیت آشکار با آموزه های حکومت تشخیص داده نشه مشکلی نخواهد داشت. باید یکطوری بنویسی که معلوم باشه با مذهب و این چیزها کاری نداری و دنبال دنیای فانتزی خودت هستی. اگر هم بعدا تو مجوز مشکلی بود می تونی توی اینترنت برای دانلود بگذاری.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد