آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

انسداد رمان در فضای مجازی - فیلتر شدن وب سایت های ناشر کتاب های رمان الکترونیکی

چند روز پیشتر به صورت اتفاقی از فیلتر شدن وب سایت «نود و هشتیا» مطلع شدم. و بعد از آن خبری یک خطی در صفحه اصلی سایت در زمینه ای سغید و خالی درج شده بود با این مضمون که به دلیل دستور مرجع رسیدگی به جرایم رایانه ای مدیران سایت در حال «پالایش جزئی» محتوای سایت هستند. با شناختی که از محتوای حجیم سایت دارم فکر نمی کنم کار در حدود پالایش جزئی باشد و چنانچه مرجع رسیدگی در زدودن محتوای مجرمانه مصر باشد پالایش سایت نود و هشتیا به خاطر حجم زیاد مطالب کار بسیار زمان بری خواهد بود. نودو هشتیا شاید اولین و بزرگترین مرجع رمان های آنلاین آماتوری فارسی بود (هست). بسیاری از وبلاگ ها و وب سایت های رمان دیگر محتوای خود را از روی این سایت کپی می کردند.
اما امروز با مسئله غافلگیر کننده ای مواجه شدم. تعداد بسیاری از سایت ها و وبلاگهای ناشر رمان الکترونیکی هم به سرنوشت وب سایت نود و هشتیا دچار شده بودند. پربازدیدترین وبلاگهای این گروه که در سرویس بلاگفا میزبانی می شود از طریق سرویس بلاگفا مسدود شده اند و خود سازمان فیلترینگ هم آنها را مسدود کرده است.
گویا تصمیم قاطعی گرفته شده است تا به انتشار رمان در فضای مجازی سر و سامانی داده شود. البته نا گفته پیداست که این تصمیم فقط از باب زدودن محتوای مجرمانه هست. یعنی آنچیزی که قانون تعیین کرده. و بلا شک نودو نه درصد محتوای مجرمانه مربوط به موضوعات حساسیت برانگیز روابط عاشقانه و روابط فراتر از آن هست.  
البته طبیعتا تمامی این چیزی که به اسم قانون و جرم تعریف شده است چیزی نیست که نگارنده با جز به جزش موافق باشد و پرداختن من به نکات بالا صرفا برای بیان اتفاقاتی هست که دارد به عینه روی می دهد فارق از اینکه من و ما موافق یا مخالف تعاریف ارائه شده از محتوای مجرمانه باشیم یا نباشیم. 

نظرات 6 + ارسال نظر
Fa 1402/09/29 ساعت 03:22 ب.ظ

من یکی از نویسندگان این سایت هستم و حتی رمان چاپی هم دارم؛ به تمام انجمن‌های رمان‌نویسی سر زدم و هیچ انجمنی به خوبی این انجمن و نویسندگانی با این مهارت پیدا نکردم، خیلی برام جالبه بدونم که چرا صاحب‌نظرها به رمان‌های این سایت زیاد توجه نمی‌کنند؟!

از سرنوشت سایت قدیمی نودوهشتیا خبری ندارم. سایت های مشابهی بعدا درست شدند که خواستند با همان عنوان مخاطبی برای خودشون دست و پا کنند. یکی از خوانندگان وبلاگ نوشته بود که مدیر سایت فوت کرده برای همین سایت از دسترس خارج شده.
در هر حال ...
درباره ی اینکه چرا صاحب نظرها به چنین سایت هایی توجه نمی کنند برای اینکه این سایت ها محلی برای مشق کردن نویسندگان نوقلم و کم تجربه است. آنچنان محتوای سطح بالایی تولید نمیشه که بخواد منتقدان ادبی رو به خودش جذب کنه.

ناهید 1395/12/28 ساعت 02:06 ب.ظ

سلام.تا جایی که من اطلاع دارم وبسایت نودهشتیا نه بخاطر فیلتر شدن بلکه بخاطر فوت نابهنگام مدیر سایت آقای جوشنی بسته شد.ودیگه اینکه نویسنده های متبحر و بامهارت این سایت دوباره در سایت قصه سرا دور هم جمع شدند.سطح رمان ها هم قویه و چندتا از رمان های این سایت هم در دست چاپه.

سلام
اون چیزی که من از سطح رمان های دوستان نودوهشتیا و سایر انجمن های جدید و قدیم دیدم این بوده که متاسفانه به شدت پایین هست. خیلی از این دوستان توی جمله بندی های ساده هم مشکل دارند و از روی دست همدیگه مشق می کنن. اصلا این شیوه ی نوشتن رمان توی انجمن آنلاین فکر نمی کنم راه به جایی ببره. حتی نمونه های چاپی این کارها هم ضعیف هست.

طاهره 1395/05/18 ساعت 10:13 ب.ظ http://novelhom.blogsky.com

سلام.میخواستم بگم واقعاخیلی متاسفم بابت فیلترشدن نه تنها 98iaبلکه خیلی دیگه ازسایتای رمان.یعنی چی آخه.چی رومیخوان ثابت کنن.اگه به فیلترشدنه برن این کانالهای مستهجن و مبتذل تلگرام و فیلترکنن.من خودم ی کتاب خون تقریباً حرفه ایم.دوسال پیش باکتابخونه های مجازی آشناشدم.من ک قبلا رمان ایرانی خیلی کم میخریدم وزیاد قبولشون نداشتم فقط خارجی میخریدم،باخوندن رمانها ی سایت 98iaوغیره شگفت زده شدم ازقلم نویسنده‌ها.ولی خداییش برادران فیلترینگ هدفتون چیه؟

سلام
تا حدود زیادی با شما موافقم
البته سطح کارهای منتشره در وب سایت نودوهشتیا عموما متوسط روبه پایین هست. و اگر نویسندگان نوقلم و بی تجربه هستند و از روی دست هم مشق می کنند. امیدوارم اگر این سایت مجدد شروع به کار کرد حتما روی آموزش نویسندگانش سرمایه گذاری کند.

f 1395/04/31 ساعت 01:29 ق.ظ

باسلام میشه بگید چطوری میتونیم با نویسنده های ب نام اشنابشیم و براساس ذهنیت و شرحی ک بهشون میدیم ازشون بخوایم برامون رمان بنویسن.ازطریق ایمیل مطلعم کنیدازجواب

سلام
باید با خود نویسندگانی که حاضر به چنین کاری هستند صحبت نمایید. برای این قضیه از طریق ناشرین این نویسندگان یا راههای ارتباطی مانند صفحات شبکه های اجتماعی و ایمیل و وبسایت شان می توانید با آنها مذاکره نمایید.
موفق باشید

فاطمه 1395/01/21 ساعت 02:40 ب.ظ http://fatemehsistan.blogfa.com

سلام من تازه اومدم تو سایتتون نمیدونم چه طوری باید سوال نوشت واستون واسه همین همین جا میگم اگ دیدید لطفا ب وبلاگم سر بزنید و جوابمو اون جا بگید حالا سوالم من تو ذهنم دارم یه رمان کار میکنم هنوز طرح اولیه داستان تو ذهنمه و نوشتنو اغاز نکردم داستان یه دختره که تو پلیس مواد مخدر کار میکرده و میره تو یه باند و چیز هایی میفهمه که سرنوشتشو تغییر میده میشه تو داستان تو چند بخش مختلف هیجان و نقطه اوج داشت تو ژانر پلیسی و اکشنه و با همین طرح احساساتی و عاشقونه میشه لطفا جوابمو بدین مرسسی ممنون از سایت زیباتون واقعا به دردم خورد

سلام
سوال های تان را به همین شکل از طریق بخش ارسال پیام یا نظرات بفرستید
موفق باشید

tromprat 1395/01/19 ساعت 07:41 ب.ظ

خب اینطور که مشخصه یا باید کلا سایت نودوهشتیا رو ببندن یا اکثر رمانا رو حذف کنن ولی هیچ خبری نمیدن از اینکه تا کی طول میکشه خیلیا هستن که رماناشون نصفه تو سایت مونده و خیلیا هم هستن میخان بنویسن و بذارن تو یه سایت معتبر مثل نودوهشتیا ولی بدون هیچ اطلاعیه ای یهو سایت رو بستن و حتی اجازه ندادن تا رسیدگی بشه بهش
شما اطلاع دارید تا کی این سایت بسته میمونه؟

سلام
همانطور که فرمودید کار این سایت خیلی سخت هست. چون باید اساسی محتوایش را پالایش بکنند
من خبری ازشان ندارم
فعلا که سه ماه هست همانطور مانده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد