آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

فن فیکشن نویسی و ضعف در نوشتن رمان اورجینال


دوستی پرسیده اند:

«سلام! خسته نباشید میگم و واقعا خوشحالم که یه همچین وبلاگی رو پیدا کردم که بتونم سوالمو توش بپرسم!خب،من دارم دوتا داستان مینویسم که زمین تا اسمون موضوعشون فرق داره،البته داستان که نمیشه گفت!فن فیکشنه!و خب مشکل من اینجاست که نمیتونم به جز فن فیکشن چیز دیگه این بنویسم!! از لحاظ نوشتاری، میتونم روان و بدون از دست دادن کلت داستان،اون رو ادامه بدم و خب،یکی از داستانام توی بخش رومانتیک، نهم شده! اما خب همون طور که گفتم فقط فن فیک نوشتم و داستلنای عادی،هر چی شروع کردم به پنج صفحه نرسیده ولش کردم (درحالی که فن فیک رو الان تا صفحه ی 308ادامه دادم و هنوز ادامه داره!!)چی کار کنم؟ ؟»


فن فیکشن:

عموما به داستان هایی گفته می شود که بر اساس شخصیت های مشهور و محبوب از پیش خلق شده نوشته می شوند. این شخصیت ها می توانند از رمان های چاپ شده یا سریال ها و انیمه ها انتخاب شوند. شخصیتی مثل هری پاتر یا شرلوک هلمز و یا کارکترهای سریال های تلویزیونی کره ای و یا انیمه های مشهور ژاپنی. یا حتی داستان هایی برای آدم های واقعی معروف, همچون خوانندگان موسیقی پاپ و یا ...

 

 

فن فیکشن نویسی:

در این نوع از داستان ها نویسنده بسیاری از مصالح کار خود را ز پیش به صورت آماده دارد. نویسنده یا نویسندگانی دیگر شخصیت مورد نظر را از قبل خلق کرده و با بسیاری از ویژگی های شان پرداخته اند. ویژگی های ظاهری و باطنی آنها برای علاقمندان و طرفدارانشان روشن هست. اینکه چه نوع ظاهری دارند, چه می پوشند, چه غذایی را دوست دارند, در تنهایی شان به چه کاری می پردازند, در گذشته برای شان چه اتفاقی افتاده, چه طور حرف می زنند و تیکه کلامشان چیست و در موقعیت های مشخص چه نوع واکنشی از خودشان نشان می دهند.  همچنین تم اصلی داستان ها و فضای جهان داستان شان هم مشخص هست. فن فیکشن نویس می داند که مثلا تم اصلی داستان های فلان کارکتر عاشقانه هست و در جهانی فانتزی و با لحنی کمدی اتفاق می افتد. بنابراین بخش عمده ای از مصالح کار از پیش مشخص هست. فقط کافی هست که یک نفر با آنها آشنایی داشته باشد که طبیعتا وقتی کسی طرفدار پر و پا قرص یک شخصیت و یک کتاب باشد تمامی اینها را جز به جز می شناسد.

کاری که فن فیکشن نویس انجام می دهد طراحی داستان هایی با المان های مشابه داستان های پیشین هست و صرفا زنجیره ای از ماجراها را در پیش پای شخصیت از قبل آماده شده قرار می دهد. می توان با تغییر این ماجراها, تغییر شخصیت های ثانویه و پیرامونی, تغییر مکان و زمان و تغییر اهداف شخصیت داستان داستان های جدیدی را با سرعت قابل توجهی خلق کرد. طبیعتا نوشتن این نوع از داستان ها هم حدی از خلاقیت داستان نویسی را می طلبد و بدون داشتن ذهنی داستان پرداز که قوه تخیلش به خوبی کار بکند نمی توان داستان هایی جدید خلق کرد.

مصائب نوشتن رمان و داستان اورجینال برای یک فن فیکشن نویس

اگر بخواهیم فرض بکنیم که از صد طبقه ی خلق ساختمان یک اثر داستانی  یک فن فیکشن نویس از طبقه ی 50 آن شروع می کند به ساختن, نویسنده یک اثر اورجینال معمولا اثرش را از طبقه ی منفی سی (-30) یا منفی چهل (-40) شروع می کند. یعنی حتی باید درباره ی چیزهایی فکر بکند و خلاقیت به خرج بدهد که شاید هیچ وقت به صورت مستقیم در اثرش هم دیده نشود. نویسنده اثر اورجینال باید چیزهایی را درباره شخصیت اش بداند که شاید هیچ وقت موقعیتش پیش نیاید که از آنها در اثرش بنویسد. بنابراین وقتی یک فن فیکشن نویس که ذهنش به نوع خاصی از داستان پردازی عادت کرده بخواهد به سمت خلق یک اثر اورجینال برود می بیند که دست و بالش خالی هست.

در نوشتن فن فیکشن ما یک شخصیت بسیار جذاب داریم که شیفته اش هستیم. بنابراین همین شخصیت جذاب کافی هست که داستان را با انرژی و هیجان بالایی شروع کنیم و پیش ببریم. اما در نوشتن یک داستان اورجینال ما مجبوریم اول یک شخصیت را از صفر خلق بکنیم, بعد به ظرافتش هایش  بپردازیم و چیزهایی را در وجود او کشف بکنیم که ما را به شوق و ذوق بیاورد طوری که ما برای نوشتن از او بی صبر و قرار بشویم. برای همین برای یک فن فیکشن نویس نوشتن یک داستان از صفر می تواند بسیار ملال آور بشود.

اما چاره چیست؟ چاره در تغییر یک عادت ذهنی هست و زمان و تمرین بسیاری می طلبد. و البته خلاقیتی بسیار بیشتر از یک فن فیکشن نویس بودن. اصولا خلق هر اثر هنری تازه ای خلاقیت و انرژی بسیاری می خواهد. برای همین اگر نویسنده ای بخواهد از نوشتن فن فیکشن به نوشتن داستان اورجینال تغییر وضعیت بدهد باید نقطه ی شروع نوشتن داستان را از خلق ماجراها به خلق شخصیت پایین بیاورد و در ابتدا شخصیتی جذاب و گیرا خلق کند و بعد جهانی را بیافریند که این شخصیت در آن درگیر حادثه ماجرا و هدف شود و به پیش برود.

نظرات 20 + ارسال نظر
فاطمه 1400/12/21 ساعت 02:43 ق.ظ

سلام ببخشید میشه فن فیک درباره کاراکتری باشه که در فیلم وجود نداشته ولی ما دوست داشتیم که باشه .نوشته شود .

سلام
توی داستان نویسی میشه هرچیزی نوشت و فکر نمی کنم قوانین سفت و سختی در فن فیک نوشتن وجود داشته باشه که شما مجبور باشی حتما رعایت بکنی.

آر 1400/12/04 ساعت 04:09 ب.ظ

سلام تو فکر نوشتن یک فیکم ولی برای من همیشه هدف فیک مهمه..
و هر چقد به هدف فیک فک میکنم به نتیجه ای نمی‌رسم..
مثلاً یک فیک با ژانر فلسفی می‌تونه چه هدفی برسونه؟..
اطلاعات!..اطلاعاتی که باید راجب یک کشور بدونم در چه حد باشه؟
آیا خواننده از خوندن تاریخ یک کشور و یا افسانه هایی در لا به لای متن ها لذت میبره؟..
ایده های متفاوتی دارم..تو فکرم هست طرز زندگی یک انسان نابینا رو به نمایش بزارم..ولی حس میکنم یکم سخته و باید بیشتر اطلاعات درباره نابینایان بخونم..
یه سوال..برای یک فیکی که دومین شخصیت اصلی داستان نابینا هست میتونم اون رو به چه هدفی برسونم؟..
یا مثلاً طرز زندگی نابینایان رو باید کجا بخونم؟..
ممنون میشم پاسخ بدید و راهنماییم کنید..

سلام
من زیادی با فن فیکشن نوشتن آشنا نیستم. بیشتر کارهای خلاق اصیل رو دوست دارم.
هدف هر نوشته ای رو خود نویسنده تعیین میکنه، با این شرط که در نهایت باید برای مخاطب جذاب باشه و پرکشش.
اطلاعاتی که نویسنده میده باید در خدمت داستان باشه و باعث پیشبرد داستان بشه. گنجاندن اطلاعات بیش از حد باعث کند شدن رمان میشه.
هدف شخصیت های داستان باید از درون اونها به وجود بیاد. هدف یعنی چیزی که شخصیت به سمتش حرکت میکنه. باید برای این سوال جواب قانع کننده ای باشه: چرا میخواهد به اون هدف برسه؟ اگر نرسه چه اتفاق فاجعه باری می تونه اتفاق بیافته؟
یعنی باید رسیدن به اون هدف مهم و حتی گاهی حیاتی باشه. چیزی که انگیزه ی قوی در شخصیت به وجود بیاره.
برای مطالعه راجع به زندگی نابینایان می تونی به مراکزی مراجعه بکنی که به نابینایان خدمات میدن. مثل آموزشگاه های ویژه نابینایان و ...

Yekta 1400/11/23 ساعت 01:11 ب.ظ

سلام من یدونه فیک نوشتم و میخوام که یکی بهم بگه که در چه سطحی هست
اینم سایتش

zehi 1400/11/10 ساعت 06:20 ب.ظ

سلام
من توی اول فن فیک نوشتن مشکل دارم در واقع نمیدونم چجوری داستانم رو شروع کنم.
ممنون میشم کمک کنین

سلام
قبلا یک مطلب درباره شیوه های مختلف شروع کردن رمان در سایت نوشته ایم. از بخش آرشیو می تونید برای خوندن پیدا بکنید.

Mitsuha 1399/11/19 ساعت 10:19 ب.ظ

سلام به همه از نظرم بهتره توی یه سایت عضو بشین این طوری خیلی خوبه
اینم ادرس

هنیا 1399/10/06 ساعت 11:47 ب.ظ

سلام.من هیچ فیکی تا حالا ننوشتم در واقع میخوام اینکارو بکنم مشکلم اینجاست فیک نویسنده های دیگه کاور خیلی خوبی دارن و من نمیدونم کاور فیکم چطو باشه یا از چه برنامه ای استفاده کنم

سلام
راستش رو بخوای من زیاد از این مدل نویسندگی سررشته ندارم. نمی دونم اصلا کاور و این حرفا برا چیه

sara 1399/10/05 ساعت 12:14 ق.ظ

سلام.
من بلدم که به پی دی اف تبدیل کنم ولی بعضی از فن فیک هارو میخونم مثلا تزیین دارن و خیلی قشنگن فقط نمیدونم که تو چه برنامه ای اون فن فیک رو بنویسم

سلام
احتمالا منظورت صفحه آرایی و قراردادن عکس و این چیزها هست؟ خب برای تزیین و عکس بهتره اول توی یک نرم افزار صفحه آرایی مثل آفیس وورد اول هر شکل و شمایلی که میخوای درست کنی و بعد به پی دی اف تبدیل کنی.

Poneh 1399/09/23 ساعت 12:27 ق.ظ

سلام من میخوام یه فیک بنویسم فقط نمیدونم باید از چه برنامه ای استفاده کنم که نوشته فارسی رو پی دی اف کنه

سلام
از مایکروسافت آفیس وورد Word
قابلیت تبدیل فایل متنی به پی دی اف رو داره

زهرا 1399/09/13 ساعت 08:40 ب.ظ

سلام ببخشید من خیلی وقته فیک مینویسم ولی یه برنامه درست و حسابی برای ادیتش پیدا نمیکنم...میشه برنامه های مناسب نوشتن و یاختن پیدی افو توی گوشی اندروید معرفی کنید؟

سلام
بهترین برنامه را نمی دانم
ولی برنامه آفیس وورد مایکروسافت برای اندورید به نظرم خوب باشه جهت فایل های متنی
خودت باید جستجو کنی، چون همه اپلیکیشن ها برای همه نسخه های اندروید شاید جواب ندهد

._. 1399/08/11 ساعت 08:30 ق.ظ

سلام و خسته نباشید ببخشید من برام یه سوالی پیش اومده..چجوری بتونیم به نحو خارقالعاده ای غمگین بنویسیم جوری که بتونیم کل اون حس رو به مخاطب بدیم؟؟ممنون میشم بگید:)
روزتون هم مبارک

سلام
ممنونم
برای انتقال یک حس به خواننده، باید موقعیت و اتمسفر رو خلق کنید.
یعنی در درجه ی اول موقعیتی که شخصیت در آن قرار می گیرد باید غم انگیز باشد، یعنی حادثه ای شخصیت را متاثر کند. بنابراین ابعاد حادثه مهم است. مثلا مرگ یک عزیز بیشتر از مثلا شکست لیوانی که دوست داریم آدم را متاثر می کند. و نکته ی بعد فضاسازی هست. فضاسازی با استفاده از توصیف حال و هوای حاکم بر صحنه شکل می گیره. لحن راوی و نگاه اون به موقعیت.
خواننده حتما باید با شخصیت احساس همذات پنداری بکنه تا بتونه عمق درد و رنج اون رو متوجه بشه و حس بکنه. اگه شخصیت رو به خوبی خلق نکرده باشید خواننده درگیر نمیشه. از طرفی هم باید سر وقایع و احساسات رو طوری پیش ببرید که خواننده همانند شخصیت متاثر بشه.
مثلا وقتی ما دو نفر را می بینیم که بعد از سال ها به هم می رسند ناخودآگاه احساس شور و شعف می کنیم، چون این دوری و فراغ را می تونیم تصور بکنیم و شادی وصال رو هم حس بکنیم.
درباره ی تاثیر باقی حس ها هم همینطوره. باید از طریق حرکت و کنش و قرارگرفتن شخصیت در موقعیت این حس خلق و به خواننده منتقل بشه.
به نظرم باید بسیار بنویسید و روی این مسائلی که عرض کردم کار بکنی.
موفق باشی

پوکر ۰_۰ 1399/07/27 ساعت 04:03 ب.ظ

ینفر بهم گفت توی نوشتن فیک اشتباهه اینجوری بنویسیم:
نباید اسم شخصیت رو بنویسیم و دو نقطه بزاریم و جمله ای ک شخصیت داستان میگه رو بنویسیم مثلا ( جیمی: سلام)
خب این غلطه و واقا نمیشه اینجوری نوشت؟؟!
من خودم چهار تا فیک نوشتم و خیلی فیک خوندم که اینجوری بودن...

سلام
این مدل دیالوگ نویسی مال فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی هست. فیلمنامه و نمایشنامه تقریبا شبیه یک دستورالعمل هست و این بازیگر و کارگردان هست که نوع بیان رو مشخص میکنه.
توی داستان نویسی یا از خط دیالوگ استفاده می کنیم و یا اینکه فاعل و فعل رو به صورت کامل می نویسیم.
پدرام گفت: «نباید در را باز می کردی»
مسعود گفت: «خیلی اصرار کرد»
و یا
- نباید در را باز می کردی.
- خیلی اصرار کرد.
برای همین حذف فعل شیوه مرسومی نیست و با ساختار داستان نویسی هماهنگی ندارد.

yekta 1399/03/07 ساعت 01:01 ق.ظ

من یه سوالی داشتم به نظر شما یه فیک ادبی مخاطب رو جذب میکنه یا یه فیک بیانی؟

فیک ادبی و فیک بیانی چی هست؟ من آشنایی با این اصطلاحات ندارم.
فیک یعنی فیکشن؟
فیکشن ادبی؟ فیکشن بیانی؟
فیکشن بیانی چی هست؟

محی آ آ 1399/03/03 ساعت 09:18 ب.ظ

سلام. من نمیخوام شخصیتی از رمان مورد علاقم بگیرم، میخوام از سبک نوشتنش استفاده کنم. آخه حس میکنم سبک نوشتن اون نویسنده خیلی جالبه.
کلاً داستانی که میخوام بنویسم با ماجرا های نویسنده جدا هستش؛ولی در اصل از خود اون نویسنده الهام گرفتم...آیا این اشکالی داره؟ یا میتونم ادامه رو بنویسم؟

سلام
بنویسید و زیاد در قید و بند این چیزها نباشید.
بنویسید و لذت ببرید.
الان موقع نوشتن، لذت بردن و مشق کردن هست.

._. 1399/02/31 ساعت 09:35 ب.ظ

سلام من برای فن فیکشن جدیدم حدود 10 صفحه طول کشید تا 2 تا شخصیت اصلی با هم اشنا بشن به نظرتون این در فیکشن نویسی اشکال محسوب میشه؟؟؟

سلام
بله

RK 1399/02/30 ساعت 11:31 ب.ظ

سلام من دارم یه فن فکیشن مینویسم و خیلی چیز ها تو ذهنم هست اما وقتی شروع به نوشتن به پارت جدید میکنم خیلی برام سخته که چی بنویسم یا چطور ادامش بدم یا چطور تمومش کنم

سلام
خب این یعنی اینکه شما شناختی از داستان نویسی یا رمان نویسی ندارید. طرح و ساختار و شخصیت و خیلی از نکات دیگه. هم باید مطالعه کنید و هم تمرین تا به اندازه کافی تبحر توی نوشتن پیدا کنید.

._. 1399/02/30 ساعت 02:34 ب.ظ

سلام ببخشید برای فیک نویسی یه جاهایی دیگه یهو ادم از داستان زده میشه و میخواد عوضش کنه ولی بعضی جاهای داستانم خیلی خوب گفته و اینجوری مخ ادم هنگ میکنه چجوری ادامه بده میگید چیکار کنم ؟؟؟

سلام
._.

مملیی 1398/10/25 ساعت 04:26 ب.ظ

sakata gintoki 1397/08/05 ساعت 04:01 ب.ظ

سلام میخواستم ازتون خواهش کنم بهم بگین چطور میتونم یه صحنه مبارزه ای(با شمشیر)خلق کنم ؟
من نمیتونم اونارو خوب بنویسم چون یا خیلی به جزئیات توجه میکنم یا اصلا نمیکنم
ممنون

سلام. سوال های خودتون رو در این سایت بپرسید:

http://www.cafenovelist.ir/

این سایت ویژه سوال و جواب هست.

الهه 1397/05/21 ساعت 01:01 ق.ظ

سلام:دی
می خواستم بپرسم اختلاف ارزش فن فیکشن ها با کتاب ها چقدر هست؟
اخه هرچقدر سعی میکنم به اصطلاح "کتابخوان" باشم فقط میتونم تا صفحه ۵۰ ادامه بدم و برام حوصله سربر و کسل کنندس ولی خواندن فن فیکشن ها واقعا منو به هیجان میاره!

سلام
خب الویت با خوندن چیزی هست که ازش لذت می بری. ما که نمی خواهیم خودمون رو شکنجه کنیم.

محمد 1395/12/23 ساعت 06:06 ب.ظ

سلام لطفا ادامه بدید ما استفاده میبرم
باتشکر فراوان

سلام
ممنونم از نظر دلگرم کننده ات
مرسی
موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد