آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

شماره اول مجله «رمان نویس» PDF + دانلود رایگان


اولین شماره از مجله ی تخصصی آموزشی رمان نویس منتشر شد. 

برای دانلود بر روی دکمه ی زیر کلیک کنید:



نظرات 23 + ارسال نظر
پریا 1401/11/08 ساعت 09:28 ق.ظ

خیلی ممنون از راهنماییتون
ولی یه مشکل دیگه که من دارم اینه بعد چند پارت ایده هام ته میکشن! چطوری بگم اینکه یهو دستو بالم خالی میشه تو ادامه
یه جورای تو خط داستانی هم مشکل دارم
برا همین می خوام از رو فیلم بنویسم برا اینکه ایده کم نیارم تا وقتی دستم روان بشه!درسته به نظرتون این کار؟!

برای تمرین و مشق کردن شاید خوب باشه، اما به عنوان یک راه حل موقت هست
باید مشکل رو به شکل اساسی حل کنی
به نظرم یک راهش این هست که حتما مقدار زیادی ماده ی فکری خام از جهان خارج بگیری. یک زمانی خود من خیلی روزنامه و مجله می خوندم، پرسه زدن لابه لای خبرها آدم رو با مسائل تازه ای آشنا می کرد. همچنین آشنا شدن با موضوعات جدید، مکان های جدید.
یک وقتی هست ما به همین زندگی روزمره عادت می کنیم و نمی تونیم از دل این جریان تکراری چیز تازه ای در بیاریم. چاره اش این هست که بریم و با مکان های جدید، شغل های جدید، مسائل و مشکلات جدید و ... آشنا بشیم. فیلم مستند ببینیم، کتاب تاریخی بخونیم، تابلوهای نقاشی رو نگاه بکنیم، موسیقی گوش بدیم، توی جاهایی که تا حالا نرفتیم پرسه بزنیم.
اینترنت امکانی هست که توی هر گوشه از این جهان که خواستی بری پرسه بزنی. کلی عکس و فیلم و اطلاعات هست.
همه ی این چیزهای تازه یعنی ماده ی فکری خام که باید تجربه بکنی و بعد با خلاقیتت بیاری توی داستان. البته اگر این چیزهای تازه رو تجربه کنی چه بخواهی چه نخواهی موقع نوشتن خودشون سر و کله شون پیدا میشه.

پریا 1401/10/23 ساعت 07:33 ب.ظ

سلام خوبین
من می خوام رمان بنوسیم کلی رمان خوندم و کلی ایده دارم ولی نگارش هرکاری میکنم با به میلم نمیشه به عبارتی قلمش قوی در نمیاد نمی دونم چیکار کنم همین باعث شده انگیزمو از دست بدم

سلام
شما باید چند هزار صفحه بنویسید تا به مهارت کافی در نوشتن رمان برسید.
بنابراین:
1_ اصلا قرار نیست در همان رمان اول (یا حتی دوم و سوم) کار خوبی بنویسید.
2_ حتما باید شروع به نوشتن بکنید و یک اثر را به پایان برسانید. وقتی تمام شد بعد از مدتی اون رو مرور بکنید و ببینید ایراداتش چی هست. از یک کارشناس هم می توانید کمک بگیرید. کارشناس یعنی کسی که شناخت بالایی از ادبیات داستانی دارد. وقتی متوجه ضعف ها شدید: اگر ارزشش را داشت برای بازنویسی رمان وقت بگذارید، آن را ویرایش کنید و ضعف ها را برطرف کنید تا به یک اثر "کمی بهتر" برسید. اگر دیدید ویرایش فایده ای ندارد به سراغ نوشتن رمان دوم بروید، با این فکر که ضعف ها و نقایص قبلی را تکرار نکنید.
3_ توی هر رمان تعدادی از ضعف ها را برطرف کنید تا اینکه مثلا بعد از یکی-دو سال سطح کارتان چند قدم بالا بیاید. همین.
4_ موفقیت در نوشتن رمان صبر و حوصله می خواهد. در هر اثر نسبت به اثر قبلی اندکی جلو بروید دستاورد بزرگی است.
5_ تا چیزی ننوشته باشید و به پایان نرسانید نمی توانید بفهمید کجای کار هستید.

رویا عظیمی 1401/06/20 ساعت 01:59 ب.ظ

سلام من وقتی خبری می شنوم یا اتفاق ساده ای رخ میدهد بلافاصله در فکرم داستانی شکل می گیرد.نمیدانم چکا کنم بعضی را نوشته ام هر طور که دوست داشتم وبه ذهنم می رسید وبعضی هاراهم نه .ولی همه شان را به یاد دارم بنظر شما باید چکرکنم

سلام.
اول باید به این نکته توجه داشته باشید که باید با قوه تخیل چیزی نو و تازه خلق بکنید یا در اتفاقات روزمره چیز تازه ای کشف بکنید برای گفتن. هر چیزی ارزش تبدیل شدن به داستان ندارد. نکته ی دوم هم اینکه سوژه ای که برای نوشتن انتخاب می کنیم باید برای خوانندگان هم جذاب باشد.
شما می توانید یک دفتر یادداشت برای نوشتن این سوژه ها و ایده ها داشته باشید و هر موقع چیزی به ذهن تان رسید در آن یادداشت کنید. اینطوری دیگر نگران از دست رفتن چیزی نخواهید بود و با نوشتن آن در دفتر می توانید به خودتان فرصت بدهید تا درباره اش فکر بکنید و به آن بال و پر بدهید.
و نکته ی پایانی هم اینکه ایده ها برای تبدیل شدن به یک داستان حرفه ای حتما باید شکل و فرم پیدا بکنند. روایت خام اتفاقات روزمره آنها را تبدیل به خاطره نویسی میکند.
موفق باشید

نابی 1401/05/08 ساعت 02:55 ق.ظ

سلام من می‌خوام داستان زندگیم رو به صورت رمان بنویسم یعنی برای اولین بار می‌خوام ی رمان خارجی بنویسم که بر اساس واقعیت باشه و نمی‌خوام که بصورت کتاب باشه می‌خوام داخل یه برنامه باشه نه یه کتاب واقعی میشه لطفا هرچه زودتر کمکم کنید

سلام
برای پیدا کردن برنامه باید توی گوگل جستجو بکنید

Park leehan 1401/04/31 ساعت 08:59 ب.ظ http://Frrkocofpor9coorofcocroof

سلام خسته نباشید
ممنون از سایت خوبتون
اینکه الان این پی دی افی رو که درست کردید رو در چه برنامه ای درست کردید
اینکه ممنون میشم آموزش کار کردن با برنامه تایپ مایکروسافت رو بزارید ♡

سلام
برای صفحه آرایی از نرم افزار آدوبی ایندیزاین استفاده کردیم
آموزش کار با مایکروسافت وورد رو باید از یوتیوب و آپارات مشاهده بکنید

زینب 1401/01/02 ساعت 06:04 ب.ظ

سلام من میخوام رمان بنویسم تاحالاهم ننوشتم باید از کجا شروع کنم بنویسم

سلام
یک ایده پیدا کنید، بعد یک خلاصه ی چند خطی از داستان بنویسید تا کلیت رمان براتون مشخص بشه. بعد اون رو فصل بندی کنید و فصل به فصل جلو برید.
ساختار کلی یک رمان اینطوری میتونه باشه: شخصیت داره زندگیش رو میکنه تا اینکه یک چیزی باعث میشه روال عادی زندگیش به هم بخوره. حالا شخصیت ما برای اینکه زندگیش به روال عادی برگرده باید یک کاری بکنه و یه یک هدفی دست پیدا کنه. اون شروع به حرکت میکنه و در مسیر رسیدن به هدفش با موانع و آدم های دیگه درگیر میشه. در آخر یا موفق هست یا نیست.
چند مثال:
1_امیر یک روز به خونه اش بر میگرده و می فهمه تابلوی عتیقه خانوادگی که بهش ارث رسیده دزدیده شده. امیر برای پیدا کردن تابلو ...

2_ توی یک دعوای خیابونی پدر رضا کشته میشه و قاتل فرار میکنه، پلیس سرنخی نداره. رضا خودش تصمیم میگیره انتقام پدرش رو بگیره برای همین ...

3_ زهره به صورت اتفاقی بعداز مرگ والدینش می فهمه پدر مادرش، والدین حقیقیش نبودند. اون برای پیدا کردن پدر-مادر واقعیش ...

تارا 1400/12/14 ساعت 06:37 ب.ظ

سلام
من چند روزیه که رمان دومم رو مینویسم رمان اولم رو کامل کردم اما اصلا نظرمو جذب نکرده سه تا رمان مینویسم که به هم وصل هستند
بیشتر از ۱۰۰۰ تا رمان خوندم از هر ژانری که بخواید . وای تنها این موضوعات که من نمیدونم چطور رمانی رو با برنامه بنویسم تو کاغذ نوشتم اما اینجا نیست و شرایط رمان نویسی چیست

سلام
متوجه منظورتون از "برنامه" نشدم. اگه منظورتون برنامه موبایلی یا کامپیوتری تایپ رمان هست، معمولا از مایکروسافت آفیس وورد برای تایپ استفاده میشه. هم نسخه کامپیوتر داره هم نسخه اندروید موبایل.
ما در این وبلاگ رمان منتشر نمی کنیم.

سلام من علاقه زیادی به نویسندگی دارم و رمان و کتاب هایه زیادی خوندم،میخوام یه رمان تخیلی عاشقانرو شروع کنم ولی نمیدونم چطوری صحنه هایه احساسی خوبی بهش بدم
یا چطوری تمامش کنم

سلام
برای نوشتن صحنه های احساسی شما باید مقدمه چینی خوبی کرده باشی. در واقع یک صحنه ی احساسی بیشتر وقتها انرژیش رو از اتفاقات و حوادث ماقبل خودش میگیره. خواننده یکسری اطلاعات داره و وقتی به صحنه احساسی میرسه با توجه به چیزهایی که توی ذهنش هست تحت تاثیر قرار میگیره. مثلا وقتی قرار هست دوتا عاشق بعد از سال ها همدیگه رو ببینند، قبلتر از این صفحه خواننده باید این دوتا آدم و حسرت ها و انتظارهاشون رو درست تصویر کرده باشه تا وقتی به صحنه ملاقات میرسند مخاطب ارزش و اهمیت این دیدار رو حس کنه.

طن 1400/11/17 ساعت 07:50 ب.ظ

سلام من رمان نویسی میکنم
یه مدته دنبال برنامه ای هستم تا رمان هامو به صورت پی دی اف نوشته و پخش کنمم اما بر نامه مورد نظرمو پیدا نمیکنم لطفا کمکم کنید و بگید چ نرم افزاری نصب کنم؟!

سلام
رمان رو باید اول به صورت تایپ شده در بیارید. این کار معمولا با نرم افزار مایکروسافت آفیس وورد صورت میگیره. بعد از اینکه متن رمان تایپ شد باید یک صفحه آرایی مناسب صورت بگیره. که این کار رو میشه توی همون آفیس وورد کرد یا با نرم افزار حرفه ای تری مثل آدوبی ایندیزاین صفحه آرایی کرد.
نرم افزارهایی مثل foxit reader وجود دارند که می تونید باهاشون از متن PDF درست کنید
برای آموزشهای بهتر و بیشتر بهتره توی گوگل سئرچ بکنید

hane.h 1400/11/16 ساعت 10:37 ب.ظ

سلام وقت بخیر
من میخوام کار رمان نویسی رو شروع کنم
میتونید کمک کنید که چه جوری شروع کنم

سلام
با مطالعه و نوشتن مستمر.
کتابهای خوب از نویسندگان بزرگ ایرانی و خارجی رو بخونید تا با رمان نویسی آشنا بشید و بعد با نوشتن و تمرین کردن اونها رو تبدیل به مهارت های نویسندگیتون بکنید.
ببینید رمان ها راجع به چه چیزهایی هستند. شخصیت ها چه طوری معرفی میشن. چه مراحلی توسط شخصیت طی میشه. نویسنده چه جوری توصیف میکنه. نویسنده چه زمانی جز به جز روایت میکنه و چه زمانی فشرده روایت می کنه و خیلی چیزهای دیگه. اینها باعث میشه درست و موثر بنویسید.

سلام خسته نباشید
من میخوام برا اولین بار یه داستان ماجراجویی بنویسم که یخوره ترسناکه
کوچیکتر بود م از خودم داستان مینوشتم
من کلاس هفتمم و انشا های زیادی هم نوشتم این هم خلاصش
تو هالوین شاه خون اشاما چن نفر از ادم ها رو به خوناشام تبدیل میکنه .
طی اتفاقاتی و چن تا دوس در هالووین با هیولاها و خون اشما برخورد میکنن و میخوان شاه خون اشاما رو بکشن و شهر رو ازاد کنن.
ولی به مشکلاتی برخورد میکنن و چن تا شون هم توسط بقیه ی خوناشاما تبدیل به خوناشام میشن .
در اخر پادشاه خوناشاما توسط این افراد کشته میشه
به نظرتون در مورد اینکه ادما به خوناشام تبدیل میشن و چجوری این دوستان تصمیم به نجات مردم میگیرن چی بنویسم ؟؟
خواهش میکنم لطفا یه جوابی بهم بدید که کمک بزرگی بهم بکنه
من البته تخیلم خوبه
خودمو جای شخصیت های داستان میزارم و دونه دونه تو ذهنم نقش شخصیت ها رو بازی میکنم
چه کنم؟؟ خیلی دلم میخوای بنویسم داستان رو

این تیکه رو خیلی مشکل دارم لطفا کمک کنید لطفا

سلام
ممنونم
خب نوشتن داستان بیشتر متکی به قوه تخیل خود نویسنده است. خودت باید ایده پردازی بکنی. یعنی به راه های پیشروی داستان فکر کنی و بعد اون راه و مسیری که تازه تر و غیرکلیشه ای تر و جذاب تر و هیجان انگیزتر هست انتخاب کنی.
نکته ای که میتونم بگم این هست که:
باید میان شخصیت و هدفش مانع های زیادی بگذاری و این مانع ها باید از آسون به سخت باشه.
و شخصیت به ترتیب این مانع ها رو پشت سر بگذاره. این موانع می تونن شخصیت های منفی باشند یا مثلا تله ها و موانع فیزیکی.
شخصیت قهرمان ما یک جایی مثلا با یک خون آشام مبارزه میکنه و یک جایی مثلا باید خودش رو از یک تله ای که گرفتار شده نجات بده. این تله می تونه یک زندان یا یک ساختمان زیر زمین یا یک هزارتو باشه. حتی چیزهایی مثل حل کردن یک معما یا سردرآوردن از یک راز و یا پیدا کردن یک شی هم می تونه جزو مراحل حرکت شخصیت قهرمان ما باشه.
خودت باید این مراحل رو بسته به خلاقیت و تخیلت طراحی بکنی.
موفق باشی

Zahra 1399/12/10 ساعت 02:36 ب.ظ

برای نوشتن اولین رمان چه مدلی باشه
بهتر؟؟

سلام
توی نوشتن اولین رمان نباید زیاد ذهنت رو درگیر شیوه و مدل نوشتن بکنی. باید بنویسی و تجربه بکنی. باید بنویسی و بعد نتیجه ی کار را بررسی کنی. تا چیزی ننوشته باشی نمی تونی درباره ی شیوه ی نوشتنت تصمیم بگیری. حتما باید تجربه های اولیه رو انجام بدی و بعد رفته رفته نقایص و نقاط ضعف رو به مرور برطرف بکنی. نباید از همون اول دنبال نوشتن شاهکار باشی.

سلام
من رمان نویسی رو دوست دارم و معمولا تفریحی مینویسم و زیاد مهارت اصولی و آنچنایی در رمان نویسی ندارم
من میخاستم یه رمان بنویسم اما نمیدونم چجوری؟
منظورم اینه ک تو چ برنامه ای؟ یا توی پی دی اف؟ اگر جوابتون پی دی افه چجوری باید پی دی اف درست کنم؟
لطفا کمک کنین واقعا چند روزه درگیر پیدا کردن یه برنامه خوب واسه رمان نوشتنم اما پیدا نمیکنم
اگه میشه لطفا یه برنامه معرفی کنین که توش رمان بنویسیم و بعد به پی دی اف تبدیلش کنه
اصلا داریم همچین چیزی؟
مرسی

سلام
رمان نوشتن برنامه کامپیوتری خاصی نمیخواد. با یه خودکار و دفتر هم میشه نوشت.
نرم افزارهای مختلفی برای کامپیوتر و موبایل وجود داره. مایکروسافت آفیس وورد هم نسخه کامپیوتر داره و هم اپلیکیشن موبایل که می تونید توش تایپ کنید. شما اول باید متن رو تایپ کنی و بعد اون رو به پی دی اف تبدیل کنی. برنامه office word به نظرم خوبه.

فاطمه 1399/10/16 ساعت 02:46 ب.ظ

سلام
من میخواستم یه رمان تخیلی بنویسم و نمی دونم چه جوری موضوعی را انتخاب کنم

سلام
از تجربیات خودت الهام بگیر، کافی هست با خلاقیت خودت توی اونها تغییراتی بدی.

اقلیما 1399/10/14 ساعت 06:48 ق.ظ

سلام...
من می خوام رمان بنویسم و تا الان هم یه قسمت هایی ازش رو نوشتم...
ولی هر بار که می نویسم و تموم می کنم و می شینم خودم می خونمش اصلا مورد تاییدم نیست...
داستان هام رو خیلی تغییر دادم ولی بازم از نظر خودم ایراد زیاد داره...
می شه کمکم کنید...
تو این آدرس ایمیل برام یه راه کار عالی بدین...
Asmahedayati97@gmail.com
ممنون می شم...

سلام
من شناختی از شما و میزان تجربه و مهارت شما ندارم.
تنها راهکاری که الان می توانم بدهم این هست که مطالعه کنید. کتاب های رمان چاپی کاغذی از نویسندگان بزرگ بخوانید. حداقل 50 تایی کتاب خوب بخوانید تا با رمان نویسی به اندازه کافی آشنا شوید. در کنار آن هم تمرین کنید. انتظارات رو از خودتون پایین بیارید. اصلا قرار نیست توی قدم های اول شاهکار بنویسید. باید قدم به قدم پیشرفت کنید. نباید انتظار داشته باشید توی همان دو-سه رمان اول کار خوب خلق بکنید.

آفرین 1399/07/28 ساعت 03:24 ب.ظ

من مینویسم ولی هیچ چیزی بالا نمی یاره میشه کمکم کنید حد اقل این رما نمو پخش کنم

کافیه توی گوگل بنویسی: انجمن رمان نویسی / یا / تاپیک تایپ رمان / تالار تایپ رمان
فهرستی از سایت ها رو میاره. بعد دونه دونه باز کن ببین کدوم یکی از سایت ها فعال هست و کاربرها توش فعال هستند و مخطبان خوبی داره.

آفرین 1399/07/28 ساعت 03:11 ب.ظ

ممنون که گفتید

آفرین 1399/07/25 ساعت 08:24 ب.ظ

چجوری باید از این پی دی اف استفاده کنم من یه رمانی رو نوشتم والان میخوام انتشارش بدم باید چی کارکنمممنون میشم بگید

این پی.دی.اف یک مجله با مطالبی درباره رمان نویسی هست. برای مطالعه و خواندن اون باید با یک نرم افزاری که پی.دی.اف باز میکنه استفاده بکنید. یا بر روی کامپیوتر و یا بر روی گوشی موبایل. باید توی گوگل سئرچ کنید: pdf reader
برای انتشار رمان خودتون با سایت هایی که رمان منتشر می کنند صحبت کنید

نیکا 1397/12/06 ساعت 11:36 ب.ظ

ممنون

کمال 1396/01/14 ساعت 10:37 ق.ظ http://www.itsupporter.ir

سلام
من خیلی از مطالب سایت شما خوشم اومد . مرسی .
میخوام یه رمان بنویسم

رضا 1395/12/23 ساعت 06:11 ب.ظ

لینک دانلود توی پیکوفایل خرابه میزنه فعلا امکان دانلود نیست

مشکل موقتی بوده و الان قابل دانلود هست
موفق باشید

محمد 1395/12/23 ساعت 06:08 ب.ظ

استفاده بردیم واقعا عالی

نسیم 1395/11/30 ساعت 12:48 ب.ظ

سلام
خیلی عالی هست لطفا ادامه بدید
جای خالی یه همچین کاری در زمینه رمان نویسی واقعا احساس میشه
مرسی

ممنونم از لطفتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد