آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

چه سن و سالی برای نوشتن رمان مناسب هست؟

دوستان نوجوان بسیاری هستند که می پرسند «آیا سن من برای نوشتن رمان مناسب هست؟». آخرین بار سحر گرامی این سوال را مطرح کرده است: «سلام میشه زیر ۱۵سال رمان نوشت؟»  
1. به نظر من برای نویسندگی هیچ محدودیت سنی وجود ندارد. ما در هر سنی می توانیم از تجربیاتی که تا به آن روز داشته ایم در نوشتن استفاده کنیم. همین تجربیات روزمره با چاشنی تخیل می تواند مواد اولیه داستان و رمان ما را تشکیل دهد. بنابراین هر سنی که دارید می توانید با خیال راحت قلم و کاغذ بردارید و شروع کنید به نوشتن.
2. طبیعتا وقتی در سن کم شروع به نویسندگی می کنیم آنهمه تجربه ی وسیع و عمیق درباره ی زندگی نداریم. برای همین باید بدانیم که هنوز راه بسیاری برای رفتن و تجربه کردن هست. اما این تجربه ی کم نباید ما را مایوس و دلسرد کند. هر چقدر زودتر دست به قلم شوید و در کنار آن به مطالعه بپردازید خیلی سریعتر مهارت و توانایی نویسندگی را پیدا خواهید کرد. بنابراین با بیشتر شدن تجربیات زندگی تان و با داشتن قلمی که سال هاست برای پخته شدنش تلاش کرده اید خواهید توانست رمان هایی قابل قبول بنویسید. بنابراین از هر سن و سالی می توانید بنویسید و لذت ببرید. اصل لذت بردن از نوشتن هست. و در مرحله ی بعد سهیم کردن خوانندگان در این لذت داستان گویی.
3. گاهی وقت ها منظور کسی که می پرسد «آیا می توانم در این سن و سال شروع کنم؟» این هست که آیا امکان چاپ شدن کتابم وجود دارد؟ یعنی می توانم با این امید بنویسم که بعد از اتمام رمان آن را چاپ کنم؟ 
پاسخ این سوال هم مثبت هست. در حوزه ی نشر کتاب هیچ محدودیت سنی وجود ندارد. کافی هست شما برای گرفتن مجوز نشر با ناشر یا مستقیما با اداره ارشاد مذاکره کنید. اگر نتیجه ی کارتان قابل قبول شود حتما ناشری پیدا خواهد شد که برای چاپ آن سرمایه گذاری کند. اگر هم ناشر نخواست خودتان در صورت داشتن شرایط مالی می توانید بعد از دریافت مجوز برای چاپ آن اقدام کنید. اگر هم امکان مالی اش فعلا برای تان مقدور نبود و همچنان خواهان دیده شدن کتاب تان هستید می توانید در همین فضای مجازی کتاب را در قالب یک فایل پی دی اف منتشر نمایید تا کتابتان دیده و خوانده شود.
البته توصیه ی من این هست که برای چاپ کتاب زیاد عجله نکنید. چون سال ها بعد افسوس خواهید خورد که چرا همان اولین اثرتان را به دست چاپ سپردید. معمولا آثار اول هر نویسنده ای حکم سیاه مشق را دارد و نویسنده دارد تلاش می کند که یاد بگیرد. بنابراین باید صبور بود. حتی نویسندگانی بوده اند که علی رغم داشتن سن و سال بالا وقتی اولین کارشان را به چاپ رساندند بعد از اندک مدتی تصمیمشان عوض شد و دلشان می خواست اگر امکانش بود همه ی نسخه های کتاب شان را از کتاب فروشی ها جمع بکنند و از بین ببرند. بنابراین در سنین پایین بنویسید و لذت ببرید و تجربه بیاندوزید.
نظرات 37 + ارسال نظر
مارال 1402/09/02 ساعت 05:09 ب.ظ

سلام
من ۱۱ سال هم هست
من یک کتاب داستان ترسناک نوشتم
میتوانیم از روی یک فیلم بنویسم

سلام
می تونیم از فیلم و سریال ها ایده بگیریم و با خلاقیت خودمون ترکیب کنیم و به داستان های تازه ای برسیم و بنویسیم اما نباید کپی بکنیم و مثل همان را روی کاغذ بیاوریم. اما برای شروع مسیر نویسندگی تا حدی مجاز هستیم تقلید کنیم. اما بعد از راه افتادن باید داستان خودمان را بنویسیم.
باید مراقب باشیم که به سرقت ادبی متهم نشویم.

ناشناس 1402/06/09 ساعت 10:49 ب.ظ

سلام من ۱۳ سالمه ، یک داستان نوشتم و چند تا عکس برایش کشیدم اما نمی دانم که آیا موضوعش برای چاپ مناسب است یا نه . به تعدادی از اطرافیانم نشان دادم و خوششان آمد ولی اگر میشود راهنمایی کنید که اگر به دوستان بیشتری نشانش دهم کافی است یا باید متخصص بخواند

سلام
بهتر است برای اطمینان از کسانی که تجربه ی مطالعه ی زیاد یا نویسندگی دارند نظر بخواهی.

آریاس 1402/05/30 ساعت 03:44 ب.ظ

سلام ببخشید میشه تمام مراحل اینکه خودت شخصیت مورد نظر خودت رو روی جلد کتاب چاپ کنی رو برامون بگی

سلام
شخصیت رو طراحی می کنید
بعد اسکن می کنید و فایل دیجیتالی رو می برید توی فتوشاپ و ویرایش می کنید.
بعد یک خروجی برای استفاده در فایل کتاب می گیرید.
این موارد رو با یک طراح مطرح بکنید جواب دقیقتر و مناسبتری می گیرید.

الینا دره‌شوری 1402/05/28 ساعت 04:20 ب.ظ

سلام خسته نباشید من الینا هستم ۱۲سالمه درحال نوشتن یک کتاب که تعداد صفحاتش زیاده هستم من در نظر گرفتم که نوجوانان چه نوع کتاب نظرش شون رو جلب می کنه واسمش رو هم خاطره‌ی رویایی در مدرسه‌ی لاندر می خوام بزارم وهنوز کامل ننوشتمش ویک سوال دارم من خودم یک طرحی رو کشیدم ودوست دارم اون رو روی جلد کتاب چاپ کنم ولی نمی دونم چطور یعنی من باید طرحی که روی کاغذ کشیدم روچطور رنگ آمیزیش کنم واون رو روی جلد کتاب بیارم وسنم دراون حدی نیست که بلد باشم عکس رو خودم درست کنم و از الان مغزم خیلی درگیره ویه سوال دیگه اگه بخوام داخل کتاب طراحی هایی که خودم کشیدم رو بیارم از کتاب هایی که طرح دارن بشه و من طراحی کردنم خیلی خوبه نگران این مسئله نیستم ولی همین دو تا سوال رو دارم می تونید بهم بگید

سلام
برای استفاده از طرحی که کشیده ای به شیوه های مختلفی میشه عمل کرد. مثلا یک راهش این هست:
طرحی که کشیده ای رو اسکن می کنید و به صورت فایل کامپیوتری در می آرید. بعد اون رو توی فتوشاپ ویرایش می کنید. حالا می تونید اون رو یا در فتوشاپ و یا مثلا ایلاستریتور رنگ آمیزی بکنید و بعد فایل خروجی رو در فایل نهایی کتاب استفاده بکنید.

Mah 1402/05/08 ساعت 11:19 ق.ظ

سلام
من دارم یه رمان مینویسم ، بعداز نوشتنم میخوام بدم به یه فردی که مهارت خیلی بالایی توی نویسندگی داره بخونه و ایرادامو بگیره ، به نظرتون میتونم به کی بدمش؟ این نویسنده‌های کاربلد قبول میکنن که بخوننش؟ :((((

سلام
بیشتر نویسنده ها توی اینستاگرام پیج دارند. علاوه بر این کلی پیج آموزش داستان نویسی و رمان نویسی و نویسندگی وجود داره که می تونی از اونها کمک بخواهی یا دعوت کنی تا بیان و مطالبت رو بخونن.
نویسنده ی کاربلد اگر وقت و حوصله اش را داشته باشد می خواند.

مرسانا 1402/04/31 ساعت 12:42 ب.ظ

من ۱۲ سالمه من یک دفتر دارم وخاطراتم را داخل آن می نویسم .نوشته های دفتر طوری هست که چاب شود . لطفا به من کمک کنید که چگونه چاب کنم.
راهنمایی کنید.

سلام
بعد از اتمام نوشتن باید دنبال ناشر بگردید. ناشر مجوزهای چاپ را می گیرد و بعد کتاب را چاپ می کند. اگر کتاب مخاطب پسند باشد خودش برای چاپ سرمایه گذاری می کند. اگر هم ناشر حدس بزند کتاب فروش چندانی ندارد از شما پول می گیرد و کتاب را چاپ می کند.
ناشرهای زیادی هستند و با جستجو در گوگل می توانید سایت شان را پیدا کنید.

. 1402/04/31 ساعت 12:31 ق.ظ

سلام
شرایت چاپ کتاب چیه مثلا هزینه؟چند روزه تحویل میدن کتابو و اینکه چطوری میشه به فروش رسوند؟

سلام
هزینه بستگی به خیلی چیزها داره. نوع کاغذ، تعداد صفحات، قطع کتاب، نوع چاپ و تیراژ و ...
تحویل اون هم بستگی به زمان رسیدن مجوز ارشاد و همچنین ترافیک کاری ناشر داره.
فروش کتاب هم باز به نوع ناشر (حرفه ای و غیرحرفه ای) و دسترسیش به شرکت های پخش کتاب داره. یا اینکه فروش اینترنتی و ...

ناشناس 1402/04/30 ساعت 01:14 ب.ظ

سلام من ۱۲سالمه و علاقه ی شدیدی به نوشتن رمان دارم و می خوام ی رمان درباره زندگی یکی از بستگان بنویسم به نظرم ۶۰ صفحه میشه به نظرتون خوب میشه؟

سلام
بله، اگه به اندازه کافی با رمان و رمان نویسی آشنا باشید حتما خوب میشه

sana 1402/01/07 ساعت 04:38 ب.ظ

سلام من 11 سالمه ودارم یه داستان ترسناک مینویسم ولی بقیه میگن داستانم مناسب سنم نیست ولی من دوست دارم بنویسمش لطفا راهنماییم کنید

سلام
من دلیل اینکه چرا دیگران مخالف هستند رو نمی دونم.
شما بهتره کاری که دوست داری رو انجام بدهی. نوشتن داستان ترسناک فکر نمی کنم کار نامناسبی باشه.
موفق باشی

Parry 1401/11/28 ساعت 10:28 ق.ظ

ام سلام
من 15 سالمه
و تا الان چند تایی کتاب نوشتم
البته نه برای چاپ
یا برای خودم نگرش داشتم
تا نهایتا تو سایت های مختلف منتشرش کردم
اما به تازگی یک کتاب جدید رو تموم کردم در ژانر معمایی
این کتاب رو بین دوستام منتشر کردم و بهم پیشنهاد دادن چرا چاپش نمی کنم
میخواستم بدونم ایا اصلا ممکنه بتونم کتابم رو به چاپ برسونم
کتابم حدود 60 صفحه است

سلام
بله، حتما می تونی چاپ کنی.
کافیه یک ناشر پیدا کنی. توی اینستاگرام صفحات ناشرین رو جستجو کن، خیلی از نشرها صفحه دارند و می تونی باهاشون تماس بگیری و درباره چاپ صحبت کنی.
موفق باشی

کتاب دوست 1401/11/24 ساعت 06:23 ب.ظ

سلام خسته نباشید
من ۱۳ سالمه اهل تاجیکستان هستم
تا الان یدونه رمان ۶۴ صفحه ای به فارسی نوشتم‌ و به نویسندگی خیلی علاقه دارم و دوست دارم نوشته هامو به چاپ برسونم.
اتفاقا خانواده م هم با خوندن نوشته هام منو مورد تشویق قرار دادن و مطمئنم تو این راه کمکم می کنند.
ولی چون ما خارجی هستیم نمی دونم ایا می تونم چاپشون کنم یانه.
البته که نباید نگران این موضوع باشم چون راه های دیگه ای هم برای انتشار رمان هام وجود داره.
ولی خب خیلی دوست داشتم که میشد چاپشون کنم.
لطفاً راهنماییم کنید
مورد دیگه اینکه من تازگیا یک رمان تخیلی به ذهنم رسیده ( قبلا تخیلی ننوشتم ) که یک شخص وارد دنیای انیمیشن ها میشه و ...
بعد تو این رمان شخصیت های خارجی هم وجود دارن می خواستم بدونم که این رمان قابل قبول هست؟
رمان هایی که کلا داستانشون خارجی هست چطور؟
ممنون میشم راهنمایی کنید!

سلام، ممنونم.
خیلی عالی که در این سن نوشتن رو شروع کردی
بله می تونی چاپشون کنی. مشکلی نیست. کافی است یک ناشر پیدا کنی و اثرت رو برسونی به دستشون. آدرس و شماره تلفن ناشرهای ایرانی توی اینترنت به راحتی در دسترس هست. خیلی از ناشرها توی اینستاگرام صفحه دارند.
درباره شخصیت خارجی توی رمان هم هیچ مشکلی نیست. شخصیت توی داستان می تونه مال هر کشوری باشه. اتفاقات داستان می تونه هر جایی اتفاق بیافته. این چیزها مشکلی نیست. خیالت راحت.
موفق باشی

انیمیشن لاور 1401/05/29 ساعت 08:30 ب.ظ

سلام من یک ایده خوب براب نوشتن توی ذهنم دارم و دیروز شروع کردم به نوشتن ولی من نمیخام که به عنوان کتاب چاپش کنم بلکه میخوام فیلمنامش کنم به نظرتون چه طوری باید بنویسم؟

بیتا 1401/05/21 ساعت 04:46 ب.ظ

سلام من بیتام 17 سالمه و به نویسندگی علاقه دارم اما میخواستم بدونم آیا راهی هست که تو کنکور نویسندگی قبول شیم یا اصلا نویسندگی کنکور داره یانه؟

سلام
چند سال قبل رشته ی ادبیات داستانی تاسیس شد و دانشجو می پذیرفت
نمی دونم هنوز هم این رشته پذیرش داره یا نه
باید دفترچه های کنکور رو نگاه بکنید

دوست کتاب 1401/01/03 ساعت 03:50 ب.ظ

مهرانه 1400/12/07 ساعت 08:53 ق.ظ

من مهرانه ام من مطالعه و ازمایش کردم و یادداشت برداری بیشتر میتونم رمانم را شروع کنم

موفق باشید

parsa 1400/12/05 ساعت 01:24 ب.ظ

آها
بسیار از توضیحاتتون ممنون
الان من همین داستانی که دارم مینیویسم اسمش "قاتل کیست" هست جلد یکش تموم شده رفتم برای جلد دوم
به جزء اون هم دارم یک داستان فضایی مینیویسم و اسمش هم نبرد فضایی و میخوام یک داستان عاشقانه هم بنویسم البته روی داستان عاشقانه زیاد مطمعا نیستم که بنویسمش یا نه

خیلی هم عالی
موفق باشی

مهرانه 1400/12/04 ساعت 08:36 ق.ظ

میگم من میخواهم رمانم درباره ی مادر باشد ولی یه دو تا صفحه فقط در نظر دارم ولی الان که میبینم نه ماجراجویی باشه بهتره اسمشو چی بزارم

انتخاب اسم به عهده نویسنده است. سخت نگیر. با یه اسم موقت نوشتن رو شروع کن. بعدا می تونی تغییرش بدی.

parsa 1400/12/03 ساعت 01:59 ب.ظ

سلام
من 12 سلامه و دارم یک داستان اکشن مینویسم منیدونم چه جور منظورم رو برسونم
مثلا من یک داستان اکشن 40 صفحه ای نوشتمه ولی مامان و بابام میگن داستان بچه گونه بنویس و من هم خوشم از داستان بچه گونه نمیاد
مثلا من یک داستان +10 نوشتمه
منظور من در کل اینه که من که 12 سالمه نوشتن داستان اکشن برام مناسبه یانه
به هر حال ممنون میشم جواب بدین

سلام
شما چیزی که دوست داری را بنویس. اصلا تا آدم از نوشتن چیزی لذت نبرد نمی تواند بنویسد.
نمیدانم منظورت از داستان +10 چیه.
در نوشتن داستان اصلا معنی نداره که بگیم چه داستانی برای چه سنی مناسب است یا مناسب نیست. شما چیزی رو باید بنویسی که از نوشتنش هیجان زده بشی و لذت ببری.

مهرانه 1400/12/03 ساعت 09:11 ق.ظ

سلام من مهرانه هستم 10ونیم تا 11 ساله میخواستم بدونم چه رمانی بنویسم من تازه کار هستم تا الان داستان با شکل مینوشتم از این به بعد چه کار کنم من خیلی مهارت دیگه دارم مثل تو کار کامیوتری خوبم دست خط ام خوبه و به این شغل تا اخر عمر علاقه دارم و از شما میخواهم کمکم کنید ممنون من درباره ی همه چیز یادداشت برداری میکنم چون ممکنه نیازم بشه در زندگی و من به این شغل علاقه دارم چطوری اولین رمانم رو بنویسم کسایی که منتشر ووو را انجام می دهند از کجا پیدا کنم کجا داستانم را نشان بدهم ممکنه 1 سال طول بکشه چون الان مدرسه دارم تابستون انجام بدم یا نه خرج و درامد چقدر استچون من خیلییی تازه کارم من درباره جنگل وماجراجویی و عاشقانه میخواهم بنویسم من که یادداشت برداری میکنم توی رمان هم به دردممیخوره البته ممکنه من خیلی توی این جور سایت ها نمیام و الان به خاطر علاقه ام امده ام چون ممکنه کلاه برداری باشه و دردسر داشته باشه ممنون لطفا زود جواب بدین

سلام
من هم در سن و سال شما همینطور بودم. داستان می نوشتم و خودم براش نقاشی می کشیدم. الان اون دفتر رو دارم و گاهی وقت ها اون رو مرور میکنم.
یادداشت برداری خیلی خوب است چون باعث می شود مطالبی که میخوانیم بهتر در حافظه ی مان ثبت شود و از طرفی هم یک منبع خوب برای خودمان درست میکنیم که در مواقعی مرورشان بکنیم.
برای نوشتن اولین رمان، یک سوژه انتخاب میکنید و خیلی راحت شروع به نوشتن میکنی.
اگر بخواهم خیلی ساده بگویم، یک رمان یا داستان معمولا به این شکل است:
شخصیت اصلی داستان ما دارد زندگی اش را میکند تا اینکه اتفاقی می افتد و این زندگی از حالت معمول و عادی خارج می شود. حالا شخصیت ما برای اینکه باز زندگی اش به حالت قبل برگردد باید دست به کاری بزند و به چیزی برسد. شخصیت ما برای رسیدن به هدفش باید با موانع درگیر شود و از آنها عبور کند. در پایان یا او می تواند به چیزی که میخواهد برسد یا نمی تواند.
1. مثلا شخصیت ما عاشق می شود. میخواهد معشوقش را به دست بیاورد. پدر دختر مخالف است چون پسر پول ندارد. حالا باید پسر پول به دست بیاورد تا نظر مثبت پدر دختر را جلب کند.
2. پسر شخصیت داستان ما گم می شود. شخصیت ما باید پسرش را پیدا کند.
و ...
در همه ی اینها: شخصیت+هدف+مانع
مشترک هست.
شما خیلی راحت می توانی بعد از نوشتن رمانت آن را در اینترنت منتشر کنی. ده ها سایت انجمن رمان و کتابخانه الکترونیکی هست که می توانی رمانت را در آنها منتشر کنی. یا به سادگی یه وبلاگ بزنی و داستانت را آنجا منتشر کنی. مثلا در سرویس وبلاگنویسی بلاگفا.
به چاپ کردن و پول و درآمد و این چیزها اصلا فکر نکن. فقط بنویس و کتاب خوب مطالعه کن و لذت ببر.

ریحانه 1399/12/11 ساعت 07:56 ب.ظ

میدونید من خودم فکر میکنم باید از یه داستان شروع کنم که خیلی زیاد نباشه و حدود 30 و40 صفحه باشه
نوشتن یع داستان ماجراجویی و معمایی تو انقدر صفحه خلاصه نمیشه
ولی اگه بتونم یه داستان ماجراجویی خوب به این مقدار بنویسم مطمعنم خیلی خوب میشه

ولی میشه بگید که
مثلا موضوعش
درباره گم شدن کسی و یا یه جنگل یا یه خونه ی جدید یا یه اتفاقات عجیب
کدومش بهتر و جذاب تره
میشه بگید کدومش!!!!!!!!!!!!!


و آیا باید داستان یه نتیجه اخلاقی هم داشته باشه یا همین که سوالات و هیجان هایی رو به وجود بیاره کافیه!؟
وای من دارم گیج میشم
[ممنون میشم بهشون جواب بدید شرمنده]

سلام
شما اون موضوعی رو بنویس که برای خودت جذاب هست و از نوشتنش لذت می بری.
نه قرار نیست داستان پند و نصیحت اخلاقی بده. داستان باید در درجه اول سرگرم کننده و هیجان انگیز باشه.

ریحانه 1399/12/11 ساعت 07:30 ب.ظ

سلام من 13 سالمه و متن های کوتاهه خیلی عمیق و مفهمومی مینویسم ولی تا حالا حوصله ی اینکه یه داستان بنویسم رو نداشتم چون مدام با خودم میگم که شاید باید سنم بیشتر باشه کتاب های بیشتری بخونم
یا باید متن کوتاهم رو ادامه بدم یا اول داستان کوتاه بنویسم...
نمیدونم چی کنم میشه بگید چی مناسب تره

سلام
یه داستان نویس برای این می نویسه که از نوشتن داستان لذت میبره. اگه شما هم لذت میبری بنویس. در کنارش می تونی با مطالعه در زمینه داستان و تمرین، مهارتت رو بیشتر بکنی.

... 1399/12/11 ساعت 03:47 ب.ظ

سلام بنده یک دختره ۱۵ ساله هستم و ذهن خلاقی دارم و تا الان سه رمان نوشتم،برای هزینه چاپ به مشکل برخوردم،چه گونه یک اسپانسر پیدا کنم

سلام
اگه رمانی که نوشته ای مخاطب پسند باشد خود ناشر برای چاپ آن سرمایه گذاری می کند. چون ناشر هم می داند که سود می کند. بنابراین اگر ناشر نمیخواهد برای چاپ سرمایه گذاری کند یعنی اینکه احتمال فروش و سود آن کم هست. برای همین کس دیگری هم برای اسپانسری آن پیدا نمی شود.

Zahra 1399/11/23 ساعت 02:45 ق.ظ

سلام من ۱۷ سالمه و میخوام کسب درآمد کنم‌ چون خیلی لازم دارم

فاطمه 1399/10/15 ساعت 09:23 ق.ظ

سلام ی دختر یازده سالم از هفت سالگی تا هشت سالگی داستان کوتاه مینوشتم واز هشت سالگی تا یازده سالگی دو تا رمان نوشتم. من و دوستم نرگس ی کانون زدیم برا نویسندگی با هم نویسندگی میکنیم. نرگس نه زیاد کتاب میخونه نه داستان کوناه مینویسه من بهش گفتم ی رمان سی صفحه ای بنویسه نمیدونم چیکار کنم بهش بگم کتاب بخونه یا نه بهش بگم داستان کوتاه بنویسه یا نه یا بهش بگم همین رمان رو بنویسه واقعا به راهنمایی احتیاج دارم

سلام
خیلی هم عالی که سراغ نوشتن رفته ای. ادبیات و کتاب جهان لذت بخشی هست.
داستان کوتاه با رمان یکسری تفاوت ها دارند.
دوست شما میتونه با همان رمان نوشتن شروع به کار کند. اما با رعایت این نکته که سعی نکند در همان اولین قدم رمان مثلا 600 صفحه ای بنویسد. بهتر است با یک رمان کم حجم تمرین نوشتن رمان را شروع کند. مثلا یک رمان 100 صفحه ای. یعنی رمانی که شخصیت های کمتری دارد و دوست شما می تواند از عهده ی نوشتن اولین رمانش بر بیاید.
وقتی تجربه اش بیشتر شد می تواند رمان های بلندتر بنویسد.
نوشتن رمان را فقط با نوشتن رمان می شود یاد گرفت، نه با نوشتن داستان کوتاه!
فرق رمان و داستان کوتاه در تعداد صفحاتش نیست. رمان و داستان کوتاه از نظر ساختمان و نوع شخصیت و روایت با هم فرق دارند. اگرچه هر دو جزو ادبیات داستانی هستند اما تفاوت های اساسی دارند.

یک مثال می زنم:
موتور راندن و اتومبیل راندن. هر دو جزوه وسایل نقلیه و هر دو هم رانده می شوند.
اما برای هر کدام شما باید گواهینامه ی جداگانه بگیری. یعنی با گواهینامه موتور نمی توانی اتومبیل برانی. درست است که هر دو شامل راندن در خیابان است، هر دو شامل چرخ و موتور و فرمان و باک و صندلی و ... هستند اما فرق های اساسی باهم دارند و هر کدام برای یک هدف جداگانه ساخته شده اند. بنابراین اگر کسی میخواهد اتومبیل راندن یاد بگیرد باید برود و اتومبیل راندن تمرین کند. نیازی نیست که بگیم برو اول از موتور یا دوچرخه شروع کن!

ی دختر 1399/10/14 ساعت 11:42 ب.ظ

سلام من ی دختر ۱۱ سالم و از ۷ سالگی تا ۸ سالگی داستان کوتاه مینوشتم ولی از کلاس سوم ی رمان ۶۴ صفحه ای نوشتم و بعدش متوجه شدم رمانم خیلی مسخرست برای همین ی رمان نوشتم. من چون تجربه نویسندگی دارم به یکی از دوستام دارم یاد میدم که رمان بنویسه و چون دوستم تازه کاره بهش میگم از داستان کوتاه شروع کن ولی میگه نه میخوام رمان بنویسم. خلاصه من ی موضوعی رو بهش گفتم و گفتم با این موضوع ی داستان ۴۰ صفحه ای به بالا بنویس. نمیدونم چه کنم به دوستم بگم داستان کوتاه بنویسه یا از رمان شروع کنه ممنون میشم منو راهنمایی کنیدد

سلام
خیلی هم عالی که سراغ نوشتن رفته ای. ادبیات و کتاب جهان لذت بخشی هست.
داستان کوتاه با رمان یکسری تفاوت ها دارند.
دوست شما میتونه با همان رمان نوشتن شروع به کار کند. اما با رعایت این نکته که سعی نکند در همان اولین قدم رمان مثلا 600 صفحه ای بنویسد. بهتر است با یک رمان کم حجم تمرین نوشتن رمان را شروع کند. مثلا یک رمان 100 صفحه ای. یعنی رمانی که شخصیت های کمتری دارد و دوست شما می تواند از عهده ی نوشتن اولین رمانش بر بیاید.
وقتی تجربه اش بیشتر شد می تواند رمان های بلندتر بنویسد.
نوشتن رمان را فقط با نوشتن رمان می شود یاد گرفت، نه با نوشتن داستان کوتاه!
فرق رمان و داستان کوتاه در تعداد صفحاتش نیست. رمان و داستان کوتاه از نظر ساختمان و نوع شخصیت و روایت با هم فرق دارند. اگرچه هر دو جزو ادبیات داستانی هستند اما تفاوت های اساسی دارند.

یک مثال می زنم:
موتور راندن و اتومبیل راندن. هر دو جزوه وسایل نقلیه و هر دو هم رانده می شوند.
اما برای هر کدام شما باید گواهینامه ی جداگانه بگیری. یعنی با گواهینامه موتور نمی توانی اتومبیل برانی. درست است که هر دو شامل راندن در خیابان است، هر دو شامل چرخ و موتور و فرمان و باک و صندلی و ... هستند اما فرق های اساسی باهم دارند و هر کدام برای یک هدف جداگانه ساخته شده اند. بنابراین اگر کسی میخواهد اتومبیل راندن یاد بگیرد باید برود و اتومبیل راندن تمرین کند. نیازی نیست که بگیم برو اول از موتور یا دوچرخه شروع کن!

تنها 1399/10/08 ساعت 04:59 ب.ظ

سلام من ۱۳ سالمه دوست دارم رمان عاشقانه بنویسم می ترسم خانوادم بفهمن و اونو بخونن آبروم بره و منو دعوا کنند
چیکار کنم؟

سلام
مگه قراره رمان ضداخلاقی بنویسی؟
رمان عاشقانه یعنی نوشتن راجع به احساسات دو نفر نسبت به هم و مشکلات و موانعی که بر سر راه رسیدن اونها به هم وجود داره.
شما بنویس. به این چیزها هم فکر نکن. نهایتش اینکه دفترت رو قایم کن کسی پیدا نکنه

فاطمه 1399/10/05 ساعت 09:05 ب.ظ

من دوست دارم داستان عاشقانه بنویسم ولی در سن ۱۳ سالگی چه چیز هایی رو باید رعایت کنم؟

منظورت رعایت بیان مسائل عاشقانه هست یا کلا نوشتن داستان عشقی؟
اگه مسئله ات بیان مسائل مربوط به یک رابطه ی عاشقانه است که خب این بستگی داره به خودت. بعضی ها خیلی در لفافه و غیرمستقیم بعضی چیزها رو میگن و بعضی ها هم همه چیز رو با جزئیات و خیلی با صراحت می گن. انتخاب خود نویسنده است.
و اما اگه منظورت درباره شیوه نوشتن این داستان ها است:
به نظرم در درجه اول باید آدم های باورپذیری خلق کنی و بعد لحظه ای که اونها به هم علاقمند میشن و در مرحله بعد باید بین وصال و رسیدن این دو به هم یکسری موانع قرار بدی تا اونها دست به کار بشن برای عبور از موانع ...

Nazi 1399/08/12 ساعت 09:51 ق.ظ

ای وای بقیه پیامم کو

؟

Nazi 1399/08/12 ساعت 09:29 ق.ظ

ممنون از توضیحات و راهنمایی کاملتون

موفق باشی

Nazi 1399/08/11 ساعت 10:27 ب.ظ

سلام وقتتون بخیر
من 18 سالمه به کتاب خوندن و نوشتن و رمان علاقه دارم مخصوصا نوشته های خانم شهدوست و پاکپور و...
زمانی که 12 13 سالم بود یه رمان نوشتم و چون مادرم فهمید و دعوام کرد دیگه ادامه ندادم و ریختمش دور
تجربی خوندم ،کنکور دادم و قبول نشدم
مدتیه به فکر نویسندگی افتادم
نمیدونم چکار کنم بخونم برا سال بعد کنکور بدم یا نه!
درثانی نمیدونم چطور رضایت خانوادمو کسب کنم
سر درگم هستم ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام
وقت شما هم به خیر و نیکی
حتما حتما حتما، دَرسَت را با جدیت بخوان و ادامه بده و حتما برای کنکور جدی باش!
به هیچ وجه به خاطر نویسندگی و ادبیات، بر سر درس و مشق و کنکورت قمار نکن!
یعنی علاقه ی تو به نویسندگی نباید تبدیل به مانعی بر سر راه درس خواندن و کنکور دادن شود!
شرایط جامعه ی ما به گونه ای هست که برای خیلی ها، داشتن تحصیلات دانشگاهی تنها راه ساختن آینده است!
از 100% وقتی که در طی یک روز به صورت آزاد داری، باید نزدیک به 85% آن را به درس و کنکور اختصاص بدهی و فقط 15% از وقتت را به نویسندگی و مطالعه اختصاص بدهی!
***
شما با جدیت برای کنکور بخوان (مثلا روزی 10 ساعت مفید) و بعد از انجام این کار مهم، به عنوان جایزه و پاداش، یک ساعت مطالعه در زمینه رمان و یک ساعت هم نویسندگی به خودت پاداش بده.
در این صورت خانواده می بیند که تو خودت اهمیت درس خواندن را درک کرده ای.
بعد از پشت سر گذاشتن کنکور و قبولی در یک رشته خوب در یک دانشگاه خوب، به اندازه کافی زمان خواهی داشت که فرصت بیشتری به نویسندگی اختصاص بدهی.
بگذار یک خاطره تعریف کنم.
من در سال سوم دبیرستان دبیر شیمی داشتم که خیلی معروف بود و کلاس کنکور شیمی داشت. یک روز نصیحتی کرد که من و شاید خیلی ها آن را نفهمیدیدم و جدی نگرفتیم. معلم شیمی مان گفت: سال کنکور مثل یک سرسره هست. شما از آن بالا سُر می خورید و می آیید پایین. فقط سر راه تان و در کنار این سرسره یکسری توشه هست. اگر سُر بخورید پایین، بدون آنکه آن توشه ها را بردارید، دیگر هیچ وقت امکانش نخواهد بود که برگردی و توشه های از دست رفته را برداری. بنابراین باید آنقدر حواس جمع باشید که این سال کنکور را به هیچ وجه از کف ندهید.
بنابراین، برای پیمودن مسیر نویسندگی زمان کافی هست، اما این روزهای منتهی به کنکور اگر از دست برود، دیگر امکان جبران نیست. به این هم فکر نکن که نهایتا سال بعد یا بعدترش برای کنکور بخوانی. چون هرچه از درس و مدرسه فاصله بگیری انگیزه هایت کمرنگ می شود و کار سخت تر.
من الان یازده 11 سال هست که دارم در این وبلاگ درباره نویسندگی می نویسم! وقتی یکی مثل من می گوید که برو دنبال درس و مشقت! مطمئن باش با آگاهی کامل به همه جنبه های قضیه این توصیه را می کند.
اگر نیاز به توضیح بیشتری بود برایم بنویس تا بیشتر قضیه را باز کنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد