آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

انتشار الکترونیکی رمان + نوشتن رمان در اینترنت+ بی حوصلگی در نوشتن رمان + درگیر کردن مخاطب با شخصیت ها و احساساتشان و تاثیرگذاری

به تعدادی از سوالات در این یادداشت به صورت کوتاه پاسخ داده می شود:


دوستانی هستند که می پرسند چگونه کتابمان را به صورت الکترونیکی منتشر بکنیم. برای یکی از این دوستان پاسخی نوشتم و در اینجا هم منتشر می کنم. شاید به کار دوستان بیاید: 

 انتشار الکترونیکی رمان

 سلام

برای انتشار الکترونیکی کتاب از چند راه می توانید اقدام کنید

1_ یا خودتان کتاب را در یک وبلاگ یا سایت شخصی برای دانلود قرار بدهید و برایش تبلیغ بکنید. دانلود هم می تواند به صورت پولی باشد و هم به صورت رایگان.

2_ یا اینکه اگر خواستید به سایت هایی که کتابخانه های آنلاین هستند مثل کتابناک و کتاب راه و ... مراجعه بکنید و کتاب تان را برای انتشار رایگان و یا پولی در آنجا اپلود کنید.

3_ اگر هم بخواهید کار را به صورت رسمی (با مجوز و از طریق ناشر حرفه ای) منتشر بکنید که باید اول مجوز را از ارشاد بگیرید و بعد از طریق سایت های حرفه ای مثل طاقچه یا فیدیبو برای فروش یا دانلود رایگان قرار بدهید.

موفق باشید

پی نوشت: سوال پریسا.


 نوشتن رمان در اینترنت

 سوال جواب کوتاه

دوستی پرسیده: من می خوام در اینترنت شروع به رمان نویسی کمم ولی نمیدونم چجوری باید این کار رو بکنم اگه میدونید پاسخ بدید ممنون؟

جواب من:  سلام

من پیشنهاد می کنم در ابتدا رمان را برای خودتان بر روی کاغذ یا در کامپیوتر بنویسید و بعد از بازخوانی و حک و اصلاح و ویرایش برای انتشار آن برنامه ریزی بکنید. در صورتی که همچنان مصر هستید که به صورت آنلاین بنویسید می توانید در تالارهای گفتگو و انجمن هایی که برای تایپ آنلاین رمان هستند عضو شوید و در آنجا به فعالیت بپردازید. می توانید در گوگل سئرچ کنید: انجمن رمان ... یا کلمات مشابه.

موفق باشید

پی نوشت: سوال مرجان.


 بی حوصلگی در نوشتن رمان 

دوستی پرسیده: سلام

من 14 ساله علاقه زیادی بی نوشتن دارم ولی هنگام نوشتن داستان خیلی زود پیش میرم و داستان رو بی انتها میرسانم و باعث می شود کی از کارم دلمرد شوم .

برایشان نوشتم:

سلام

درس اول نویسندگی, مخصوصا نوشتن رمان: صبر هست.

نوشتن کلمه به کلمه پیش می رود و نویسنده باید روی انتخاب کلمات دقت و وسواس به خرج بدهد. هر کلمه بار معنایی و احساسی خاصی دارد.

از طرفی اولین هدف یک نویسنده باید لذت بردن از نوشتن باشد. در واقع با عجله کردن باعث می شویم نتیجه ی کار شلخته, خام و ناپخته باشد و نتوانیم جهان داستان خودمان را به خوبی بسازیم. هر چقدر با حوصله و صبوری بنویسیم می توانیم جهان داستانمان را عمیقتر و دقیقتر برای خوانندگانمان تصویر بکنیم و خودمان هم لذت بیشتری ببریم.

باید صبوری, پشتکار و حوصله را تمرین کنیم.

پی نوشت: سوال نگین.


درگیر کردن مخاطب با شخصیت ها و احساساتشان و تاثیرگذاری

دوستی پرسیده:  سلام 

من دارم یه رمانی رومینویسم مشکله من اطلاعاتیه که ندارم وکمی این اطلاعات باید تخصصی تر باشه

والان رمانم روادامه ندادم تا اونجایی هم که تونستم باکلمات بازی کردم تا احساسی رو که دارم به خواننده منتقل کنم ولی نمیدونم که ایاخواننده درگیرش میشه یانه 

چون یکی از موفق بودن های نویسنده اینه که خواننده درگیره رمان وشخصیت اصلی بشه وهمون حسی که شخصیت اصلی داره خواننده هم پیداکنه .

من چه جوری میتونم احساسم رو به خواننده منتقل کنم

 جواب من:

سلام

نکته ی اول اینکه اگر نیاز هست در رمان تان به مسائل تخصصی در یک رشته ی خاص (مثل پزشکی یا حقوقی یا ...) اشاره بکنید حتما در این زمینه اطلاعات لازم را به دست بیاورید. یا از طریق مطالعه یا از راه گفتگو با اشخاصی که در این زمینه ها صاحب تخصص هستند.

نکته ی دوم اینکه راه تاثیرگذاری بر مخاطب پرداخت درست شخصیت و واکنش های آن در موقعیت های مختلف در خلال کنش واکنش ها می باشد. برای همین باید به جای "گفتن صرف" به "نمایش" دادن و دراماتیزه کردن وقایع و اتفاقات بپردازید. در کتاب های آموزش داستان نویسی می توانید به صورت مفصل در این باره بخوانید اما اگر بخواهم کوتاه عرض کنم:

مثلا به جای اینکه بنویسید: علی عصبانی بود. گفت: تو هیچ کاری نمی تونی بکنی!

بنویسید: علی کاغذ را توی مشتش مچاله کرد. خون توی صورتش دویده بود. گفت: تو هیچ غلطی نمی تونی بکنی!

مهمترین کار ما این هست که تشخیص بدهیم در کجاها باید خیلی سریع بگویم و رد شویم و در کجاها ریتم را کند بکنیم و به توصیف و روایت جز به جز بپردازیم تا از طریق نزدیک کردن مخاطب به شخصیت ها و کنش ها بر روی آنها تاثیر بگذاریم. هر چقدر به نمایش دادن متکی باشیم به همان میزان مخاطب به جهان داستان نزدیک می شود و بیشتر تاثیر می پذیرد.

پی نوشت: سوال میترا (نوشین)!


نظرات 121 + ارسال نظر
helen 1402/08/26 ساعت 08:51 ب.ظ

سلام من یه رمان نوشتم داخل سیو مسیج تلگرام ولی نمیدونم کجا به اشتراک بزارم میشه راهنمایی کنید؟

سلام
رمان رو تبدیل به یک کتاب دیجیتالی با فرمت PDF و یا EPUB بکن و بعد توی سایت ها و وبلاگ ها و کانال های دانلود رمان قرار بده.

میترا 1402/07/13 ساعت 06:08 ب.ظ

سلام دوستان من یه رمان دارم می‌نویسم البته توی تلگرام خوشحال میشم بخونید و نظرتون رو بگید بهم

مهلا 1402/06/14 ساعت 02:01 ب.ظ

سلام خسته نباشید.
رمانم رو توی چنل ها بزارم مطمئن تر و بهتره یا توی سایت های گوگل؟

سلام
ممنون
بهترین کار تبدیل متن رمان به یک کتاب دیجیتالی با فرمت PDF و یا EPUB هست.
بعد اون رو توی سایت های دانلود کتاب منتشر بکنی.

مهسا 1402/06/09 ساعت 04:55 ب.ظ

سلام من ۹ تا رمان نوشتم اما نمیدونم چه جور باید منتشر شون کنم

سلام
برای چاپ باید به سراغ ناشری بری
برای انتشار اینترنتی هم:
1_ به صورت کتاب دیجیتالی با فرمت PDF یا EPub در بیار.
2_ توی وبلاگ یا کانال تلگرام شخصی و یا سایت های دانلود کتاب منتشر کن.

رز 1402/06/05 ساعت 09:21 ق.ظ

سلام من یه ایده خوب برارمانم دارم اماتاحالادستی برنوشتن نداشتم بنظرتون شروع کنم به نوشتنش یانه اول یکم قواعدنوشتنویادبگیرم بعدشروع کنم یاکه جفتشوباهم پیش ببرم

سلام
سعی کنید اول یک نسخه ی اولیه بنویسید. یک چرک نویس. هر چیزی که درباره ی ایده تون توی ذهن دارید روی کاغذ بیارید. به هیچ قاعده و قانونی فکر نکنید. هیچ عیبی هم نداره شلخته و نامظم باشه.
فقط ایده تون رو مکتوب بکنید.
اگر تا به امروز مطالعه ی جدی در زمینه نوشتن رمان نداشته اید، چند تا رمان خوب بخونید. رمانی که توی ژانر ایده ی شما باشه. رمان هنری/ادبی یا رمان پلیسی، عاشقانه، علمی-تخیلی.
سعی کنید توی مطالعه به یکسری نکات دقت بکنید تا یاد بگیرید. مثلا معرفی شخصیت ها و توصیفات و روایت افکار و احساسات و اعمال شخصیت ها. در کنارش از کتاب های آموزش رمان نویسی هم استفاده کنید. کتاب های عناصر داستان و کتاب های نویسندگی خلاق.
بعد از این آشنایی اولیه می تونید برید سراغ ایده تون و اون رو روی کاغذ اجرا بکنید. یک نسخه بنویسید و بعد اون رو بررسی بکنید. می تونید توی چند مرحله اون رو ارتقا بدید.
موفق باشید

حنا 1402/05/31 ساعت 01:55 ق.ظ http://پپپپ

دلم میخواد از خودم بگم

رز 1402/05/14 ساعت 06:41 ب.ظ

سلام خسته نباشیدپیشاپیش ممنون که وقت میزاریدوبه سوالات بچه هاجواب میدین میخوام بدونین که خیلی کمک کننده است

سلام
ممنونم از لطفتون، سلامت باشید.
امیدوارم این به اشتراک گذاری تجربیات برای دوستان مفید باشه.

N 1402/05/14 ساعت 01:10 ب.ظ

سلام
خسته نباشین
من هیفده سالمه
از بچگی قوه تخیل قوی داشتم
دوتا رمان نسبتا عالی ( از نظر دنبال کنندگان) دارم که در حال تایپ پارت های آخری هستم.
قلمم خوبه ویراستاری و توصیفات رمان رو بلدم و می‌خوام که رمانم رو توی گوگل ثبت کنم تا دیده بشه ( بخاطر اسکی رفتن و کپی کردن رمان چنلم رو پاک کردم تا اول رمان ثبت کنم بعدا منتشر بشه )
می‌شه راهنمایی کنید
ممنون

سلام
ممنون
خیلی هم عالی.
رمان رو همینجوری نمی شه توی گوگل ثبت کرد.
گوگل، سایت ها، وبلاگ ها و محتوای برخی از صفحات شبکه های اجتماعی رو در خودش ثبت می کنه.
کاری که شما باید بکنی این هست که یک سایت یا وبلاگ راه اندازی بکنی و بعد رمان رو در اونجا معرفی بکنی. و بعد آدرس این سایت یا وبلاگ رو به گوگل معرفی بکنی تا گوگل اون رو جزو نتایج جستجو به کاربرانش نشون بده. معرفی سایت یا وبلاگ به گوگل هم دو مدل هست. یکی ساده است و یکی کمی مفصل تر. شیوه ساده: گوگل یه صفحه داره برای ارسال آدرس سایت یا وبلاگ.

https://www.google.com/intl/fa/add_url.html

شیوه ی مفصل تر هم استفاده از ابزار گوگل سئرچ کنسول است.

یک راه هم این هست که از سایت ها و وبلاگ های موجود برای معرفی استفاده کنید. سایت های دانلود کتاب یا دانلود رمان. یا سایت های ادبی و هنری.

اگر رمان برای دانلود گذاشته بشه راه حل مطمئنی برای جلوگیری از کپی کردن اون وجود نداره. تنها راه این هست که شما طوری رمان رو ارائه بکنی که معلوم باشه این کار اولین بار توسط شما منتشر شده.
به نظرم نباید زیاد روی این مسئله وسواس داشته باشی. یک مقدار زمان میبره که یک نویسنده شناخته بشه، یعنی سبکش و موضوعاتی که کار میکنه و کلا قلمش در نظر کاربران مشخص باشه. اینطوری دیگه ترسی ازکپی کردن یا دزدیده شدن ایده نخواهی داشت چون همه می دونن که تو اولین بار نوشتی و منتشر کردی.

فاطمه 1402/05/14 ساعت 01:02 ق.ظ

سلام خسته نباشید من رمانمو توی موبایلم نوشتم چگونه میتوانم تبعید واراعه بدم آیا سودی برای من داره

سلام. ممنون.
رمان رو می تونید به پی دی اف تبدیل کنید.
برای تبدیل به پی دی اف می تونید هم از نرم افزار یا اپلیکیشن استفاده کنید هم از سایت های آنلاین.
بهترین کار این است که متن رمان رو به کامپیوتر و نرم افزار مایکروسافت آفیس وورد انتقال بدهی و در آنجا تنظیمات رو انجام بدهی. مثل سایز صفحه و نوع فونت ها و اندازه ها و ... و بعد از صفحه آرایی، فایل وورد رو به فایل پی دی اف تبدیل کنی. مثلا با نرم افزار Adobe Acrobat یا نرم افزارFoxit Reader و یا نرم افزارهای مشابه.

بعدا می تونی این فایل کتاب رو به شکل های مختلف بفروشی.
و اما میزان فروش و درآمد و سود:
کار سختی است و به خیلی چیزها بستگی داره وکار آسونی نیست.
اینجا مجال اینکه راجع به این موضوع بنویسم نیست.
توصیه می کنم به پول و معروفیت و این چیزها فکر نکنی.
در درجه اول برای لذت بردن و کسب مهارت نویسندگی فکر کنی.
موفق باشی

نام مستعار(ساتین98) 1402/05/03 ساعت 11:08 ق.ظ

سلام من دارم یه رمان مینویسم قلمم هم خوبه تا الان بالای 10تا رمان نوشتم ولی چون اصلا جذب مخاطب نداره نمیتونم انتشار بدمش میشه راهنماییم کنین

سلام
خیلی هم عالی
ولی من دقیق متوجه نشدم مشکل شما چه چیز است؟ اگر قلمت خوب است که باید برای مخاطب جذاب باشد. یا مثلا اگر بالای 10 تا رمان نوشته اید باید بالاخره بعد از اینهمه نوشتن به مهارت کافی در جذب مخاطب رسیده باشید یعنی در مسیر نوشتن پیشرفت کرده باشید.
چرا باید کسی که قلم خوبی دارد و بیش از 10 رمان نوشته نتواند جذب مخاطب بکند؟

بهار 1402/04/27 ساعت 02:16 ب.ظ

سلام من میخوام برای سرگرمی و علاقم رمان بنویسم
ولی نمیدونم چجوری منتشرش کنم
در اپلیکشن های مختلف چنل و پیج بزنم؟
وبلاگ بزنم؟
یا برای بعضی از سایتا و کتابخانه های مجازی بصورت فروشی بزارم؟
ممنون میشم کمکم کنید

سلام
انتشار رمان با توجه به امکانات اینترنت کار سختی نیست.
اول بنوبسید و تمام بکنید بعد راجع به انتشارش فکر کنید. ده ها سایت برای انتشار کتاب الکترونیک وجود داره. همه ی راهکارهایی که گفتید شدنی است. بستگی به توانایی و مهارت شما در تولید کتاب الکترونیک و بعد انتشار، تبلیغات و معرفی محتوا به گوگل و سایر موتورهای جستجو داره و اینکه توی شبکه های اجتماعی هم مخاطب جذب کنید.

آتوشا 1402/04/13 ساعت 11:01 ق.ظ

سلام من یه دخترم که علاقه خیلی زیادی به رمان نوشتن دارم و خیلی هم رمان میخونم و دوستانم هم همینطور فقط مشکل اینجاست که ما نمیخوام تو کتابخونه یا اصلا کاغذی چاپ کنیم ما رمان هامون رو توسط گوشی یا لپ تاپ مینویسیم ومیخواهیم که تو گوگل رمان ها ثبت بشن راهی هست؟

سلام
بله، بعد از اینکه رمان تون رو تایپ کردید. اون رو توی نرم افزار مایکروسافت آفیس ورد بریزید و تنظیماتش رو انجام بدید و بعد یک خروجی PDF از بگیرید. بعد این رو توی یک سایت آپلود مثل سایت پیکوفایل آپلود بکنید. بعد از آپلود شما یک لینک دانلود به دست میارید.
حالا یک وبلاگ راه اندازی بکنید. توی بلاگ اسکای یا بلاگفا یا بیان. توی وبلاگ می تونید پست هایی درباره رمان تان بنویسید و اون رو معرفی کنید و لینک دانلود رمان رو هم توی وبلاگ بگذارید.
در آخرین مرحله، وبلاگ تون رو به گوگل معرفی بکنید. گوگل یک صفحه داره که می تونید آدرس وبلاگ تون رو توی اون صفحه وارد بکنید.
یکسری کارهای دیگه هم هست برای اینکه تبلیغات بکنید و وبلاگ تون ورودی داشته باشه تا توی گوگل نتایج بهتری داشته باشید و ...
راه حل دیگه هم این هست که رمان تون رو توی سایت های کتابخانه مجازی منتشر بکنید. این راه حلی است که شاید بهتر باعث دیده شدن رمان تون بشه. سایت های زیادی است. مثلا کتابناک و ...

علی اصغر جعفری 1402/01/18 ساعت 12:28 ق.ظ

سلام من علی هستم ۱۵ ساله از تهران من چند روز هست علاقه به رمان نوشتن دارم ولی هنوز نمیدونم از کجا شروع کنم میشه بگید چه کار کنم

سلام
اول باید یک ایده برای نوشتن رمان پیدا کنی. بعد ایده رو گسترش بدی تا تبدیل به یک طرح داستانی منسجم بشه. طرحی که ابتدا-میانه-پایان داره. بعد شروع بکنی به نوشتن.
توی مطالب قبلی وبلاگ مفصل راجع به این کار نوشته ام.

آرکا 1402/01/15 ساعت 07:11 ب.ظ http://12kook688167

میگم من چجوری باید رمان رو توی گوگل پخش کنم؟

سلام
رمان رو که توی گوگل پخش نمی کنیم. گوگل یک سایت موتور جستجو هست. مطالبی که توی سایت ها و وبلاگ های دیگه منتشر میشه رو نمایش میده.
شما باید یک سایت یا وبلاگ داشته باشی. رمانت رو توی اون سایت یا وبلاگ قرار بدی و بعد آدرس وبلاگت رو به گوگل معرفی بکنی تا وبلاگت رو توی نتایج جستجو نمایش بده.
اینکه وبلاگت توی نتایج صفحه ی اول گوگل به نمایش در بیاد کار خیلی سخت و زمان بری هست.
به نظرم بهتره از انجمن های آنلاین رمان نویسی برای انتشار رمانت استفاده بکنی چون اونها توی اینترنت شناخته شده هستند و مخاطبان بالایی دارند.

هانیه 1402/01/10 ساعت 12:37 ق.ظ

سلام من رمان زیاد می خونم به نویسندگی علاقه دارم و قبلا میخاستم‌ سریع برسم‌ به پله بالاترین یعنی همون چاپ بدون داشتن هیچ پایه قوی
اما الان تصمیم دارم اول خیلی خوب آموزش نویسندگی ببینم اما نمی دونم کجا و چطوری؟
میشه کمکم کنید؟

سلام
بهترین و آسان ترین کار مطالعه ی کتاب های آموزش نویسندگی (رمان نویسی و داستان نویسی) است.
تهیه ی این کتاب ها آسونه و حتی می تونی علاوه بر خریدن از کتابخانه های عمومی هم امانت بگیری برای مطالعه.
توی اینترنت هم کتاب های آموزشی رایگان برای دانلود هست. مطالب آموزشی زیادی هم توی سایت ها وجود داره.
به غیر از این باید رمان های خوب مطالعه بکنی.

elaheh 1401/12/26 ساعت 12:31 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید
من میخام تو تلگرام کانال بزنم و رمان بنویسم
فقط نمیدونم چجوری تبلیغش کنم و ممبر کانال زیاد شه
لطفا کمکم کنید

سلام
نکته ی اول اینکه بزرگترین عامل برای جذب کاربر، «کیفیت رمان» هست. یعنی رمان آنقدر جذاب باشد که خواننده دوست داشته باشد فصل های آینده را هم بخواند، بنابراین عضو کانال شود و حتی آن را به دیگران معرفی نماید.
و اما راه های تبلیغ:
1_ تبلیغ در گروه های کتابخوانی و دانلود کتاب در تلگرام و سایر گروه هایی که خوانندگان بالقوه ی شما عضو آن ها می باشند
2_ دعوت از افرادی که در لیست تماس شما هستند
3_ تبلیغ در صفحه ی اینستاگرام شخصی
4_ تبلیغ در وبلاگ شخصی

* اگر در سرویس های وبلاگ نویسی یا شبکه های اجتماعی روابط خوبی با دیگران داشته باشید می توانید از طریق پیام های عمومی یا خصوصی از آنها برای عضویت در کانال تان دعوت کنید.

* و راه دیگر استفاده از تبلیغات پولی هست. یعنی با پرداخت هزینه ی تبلیغ، کانال تان را در دیگر کانال ها و صفحات شبکه های اجتماعی پرمخاطب معرفی کنید.

نازنین 1401/12/23 ساعت 11:26 ق.ظ https://novelhome.blogsky.com

سلام من تازه شروع کردم به نوشتن رمان چند تایی از اثر هام رو دوستانم خوندن و واقعا تشویقم کردن به نوشتن ، میخوام جدی و به عنوان یه منبع درآمد بهش نگاه کنم از طرفی نه میتونم کانال بزنم و رمانم رو توش قرار بدم نه وبلاگ . میخواستم بدونم سایت هایی هستند که رمان من رو ازم بخرن یا به صورت پولی توی سایت شون قرارش بدن؟؟
ممنون میشم پاسخ سوالم رو بدین

سلام
کسب درآمد قابل توجه از نوشتن رمان کار آسانی نیست.
به طور معمول فقط نویسندگانی می توانند از نوشتن رمان کسب درآمد کنند که:
1_ حتما رمان شان را به صورت کتاب کاغذی منتشر بکنند.
2_ حتما از طریق ناشر شناخته شده و معروف کتاب شان را در تیراژ بالا چاپ بکنند و ناشر تبلیغ کافی برای کتاب بکند.
3_ حتما حداقل 5-6 کتاب خوب چاپ کرده باشند و این کتاب ها به چاپ دوم و سوم رسیده باشد تا مجموع حق التالیف اینها مبلغ قابل اعتنایی شود. در موارد استثنا ممکن است نویسنده ای با یک کتاب پرمخاطب و خاص هم به درآمد قابل توجهی برسد که این خیلی خیلی کم اتفاق می افتد، مخصوصا در ایران. در اغلب موارد شاید 80% از نویسندگان هیچ حق التالیفی از ناشر دریافت نمی کنند. شاید 10% بعد از چند سال یک چک با مبلغی ناچیز دریافت کنند. می ماند 10% نویسندگان و شاید کمتر، که بعد از سال ها نوشتن و معروفیت و داشتن حداقل 10 عنوان کتاب خوب و چندتایی کتاب متوسط، هر چند ماه یکبار حق التالیف خوبی از ناشر بگیرند. یک شیوه ی کار هم مخصوص نویسندگان عامه پسند است که به صورت کیلویی می نویسند و سالی یکی-دو کتاب 600 صفحه ای منتشر میکنند و با سودی که ناشر می کند آنها هم درصد خوبی می گیرند که در مقایسه با درآمد سایر مشاغل این درآمد هم باز چیز قابل توجهی نیست. این دسته از نویسندگان بعد از مدتی از صفحه روزگار محو می شوند چون کارشان ارزش هنری و ادبی ندارد.

بنابراین:
1_ اینکه دوستانت از کارت تعریف کرده اند ملاکی برای این نیست که غریبه ها هم حتما اثرت را مثبت ارزیابی بکنند. معمولا دوستان و آشنایان حمایت می کنند.
2_ فقط زمانی می توانی به عنوان درآمد به نوشتن نگاه بکنی که اولین چک حق التالیف را از ناشر گرفته باشی. تا قبل از این فقط رویا پردازی است. باید مواظب باشی که «پول» هدف تو در نویسندگی نباشد که اگر چنین کنی قطعا شکست می خوری.
3_ خیلی از نویسندگان عامه پسند برای اینکه برای خودشان مخاطب جذب کنند و در بین عده ای شناخته شوند اول وبلاگ و کانال زده اند و برای خودشان مخاطب ساخته اند و بعد همین مخاطبان باعث شده اند ناشر برای چاپ کتاب نویسنده سرمایه گذاری کند چون می تواند روی فروش کتاب به درصدی از همان خوانندگان کانال یا صفحه اینستاگرام حساب باز کند. حتی سایت هایی که نسخه ی الکترونیکی کتاب نویسندگان را برای فروش قبول می کنند یکی از معبارهای شان تعداد دنبال کنندگان کانال یا صفحه ی اینستاگرام نویسنده است.
نویسنده باید مخاطب داشته باشد تا کتابش به فروش برود. در دنیای دیجیتال امروز بدون داشتن صفحه ی شبکه های اجتماعی پرمخاطب و فالور بالا نمی توانی انتظار داشته باشی کسی تو را بشناسد. نویسندگان برای اینکه شناخته شوند اول چند تایی رمان به صورت رایگان منتشر می کنند تا قلم شان شناخته شود. بعد رمان شان را به صورت پولی منتشر می کنند و فایل کتاب را می فروشند، یا کتاب چاپ می شود و نسخه کاغذی را برای خرید معرفی می کنند.

در پایان،
نمی خواهم دلسردت بکنم. ممکن است تو جزو آن دسته از نویسندگان باشی که با یک کتاب قله های نویسندگی را فتح بکنی، ممکن هم هست راه طولانی و سختی پیش رو داشته باشی. در هر حال باید واقع بین باشی. باید رمان خوب بنویسی، برای خودت مخاطب جذب بکنی و شناخته شوی تا بتوانی از نوشته ات کسب درآمد کنی.

مثلا همین الان می توانی نسخه PDF کتابت را در سایت کتابناک برای فروش منتشر بکنی. خیلی آسان است. سایت های دیگری هم هست. امتحانش مجانی هست.

رویا 1401/11/30 ساعت 10:04 ب.ظ

سلام من یک وبلاگ شخصی برای خودم درست کردم .
فقط مشکل اینجاست که رمانم و چجوری باید نشر بدم ؟ فقط بنویسم و داخل وبلاگ بزارم یا نه ؟

سلام
به شکل های مختلفی می تونید رمان تون رو منتشر کنید.
به نظر من بهترین شیوه این هست که رمان رو بنویسید و تموم کنید و بعد از نهایی شدن اون رو به صورت یک کتاب الکترونیکی با فرمت های PDF و EPub در بیارید و بعد اون رو در یک آپلودسنتر مطمئن آپلود بکنید. و لینک دانلودی که آپلودسنتر در اختیارت می گذاره رو توی وبلاگ قرار بدهی و بعد برای وبلاگت و رمانت تبلیغ بکنی تا خواننده ها بیان دانلود کنند. همچنین علاوه بر وبلاگ خودت توی کتابخانه های مجازی هم منتشر بکنی. مثل کتابناک و ...

توی وبلاگت می تونی به معرفی خودت بپردازی، پیام های مربوط به رمانت رو منتشر بکنی و نقدهایی که دیگران می نویسند رو جمع آوری و لینک بدی.

اگر میخواهی قسمت به قسمت رمانت رو منتشر کنی به نظرم بهتره بی خیال وبلاگ بشی و اون رو توی انجمن ها و تالارهای رمان نویسی منتشر بکنی، چون اونجا بهتر بازخورد می گیری.

موفق باشی

مهرداد 1401/11/19 ساعت 10:10 ب.ظ

سلام، من به تازگی یک رمان نوشتم و در فکر انتشارش هستم.
مشکل اینجاست که این رمان به محوریت مرگ نوشته شده و خیلی جدی و با زبان تند و تیز راجع به مسائلی مانند خودکشی و...صحبت میکنه، و حتی توی یه فصل یک پیرمرد یهودی یکی از شخصیت ها رو از مرگ نجات میده و خیلی جدی با پسری که نجات داده راجع به وجود داشتن یا نداشتن خدا بحث میکنه(هدفم از نوشتن این بخش این بود که نشون بدم خون همه یک رنگه و یهودی هایی که توی جامعه امروزی ظاهر نسبتا بدی دارند هم میتونند آدم های خوبی باشند) و خب وقتی به رمان نگاه میکنم اول تا آخرش مشکله، از یهودی بودن پیرمرد بگیر تا باور های پسره و مجوز انتشار که هیچ، احساس میکنم دستگیرم میکنند...میتونید نظرتون رو بهم بگید درمورد کل این قضیه و آیا الکی نگرانم؟

سلام
از جهت قضیه ی دستگیری و مسائلی مثل این به نظرم الکی نگران هستی. شما تازه میخواهی نوشته ات را برای گرفتن مجوز بدهی به ارشاد. آنجا هم حتی اگر کل کتاب را غیرقابل انتشار تشخیص بدهند خیلی راحت می گویند که کار رد شده است و غیرقابل انتشار است. همین.

ُS 1401/11/02 ساعت 01:42 ب.ظ

سلام من ی سوال داشتم ممنون میشم جواب بدین.
من میخوام یک کانال راه اندازی کنم و اونجا رمانم رو بزارم.
برای این کار باید برای کتابم مجوز بگیرم یا نیازی نیست؟
ممنون

سلام
نیازی به مجوز نیست

Elaha 1401/10/13 ساعت 03:30 ب.ظ

سلام من در حال نوشتن یک رمان در ژانر کمدی عاشقانه و... هستم تا الان که کسانی که خوندن بهش علاقه مند شدن
میخوام از این رمان کسب در آمد کنم اما نمیدونم چطوری میشه کمک کنید؟

سلام
کار سختی است.
نویسنده ها معمولا فقط از یک کتاب کسب درآمد نمی کنند.
بلکه مثلا در طول چند سال 10 تا رمان قابل قبول منتشر می کنند که درآمد مستمر این تعداد رمان تبدیل میشه به یک درآمد قابل قبول.
اینکه به صورت مستقل بخواهید درآمد داشته باشید یا اینکه با ناشرها کار بکنید شرایط فرق می کند.
حرف و سخن و نکته در این باره زیاده ...

حنا 1401/08/18 ساعت 08:31 ق.ظ

سلام
من توی روبیکا چنل زدم و دارم هر روز پارت میزارم از رمانم
چجوری باید رمانم رو توی گوگل بزارم؟

سلام
شما می توانید آدرس کانال روبیکای رمان تان را به گوگل معرفی بکنید. در این آدرس:
https://www.google.com/intl/fa/add_url.html
البته من توصیه میکنم یک وبلاگ هم داشته باشید و آدرس وبلاگ رو در گوگل ثبت کنید. مفیدتر خواهد بود.

ویدا 1401/07/27 ساعت 12:16 ب.ظ

سلام خسته نباشید من میخام کتاب بنویسم ولی رمان عشقی نباشه و میخام مثل رمانهای باشه که هر چند وقت یکبار چند صفحه ازش در میاد بیرون ولی نمیدونم چکار کنم و کجا انتشارش کنم لطفا راهنماییم کنید

سلام
متوجه منظورتون نشدم.
شاید منظورتون رمان پاورقی باشه.
در هر حال.
من پیشنهاد میکنم یک وبلاگ راه اندازی بکنید و هر موقع که دلتان خواست مطالبتان را داخلش منتشر بکنید. می توانید از دیگران هم دعوت کنید تا آثارتان را بخوانند.
اینها سرویس های وبلاگنویسی فعال فارسی هستند که هر کدام مزایا و معایبی دارند. همگی رایگان هستند با امکانات مختلف:
بلاگ اسکای
بلاگفا
بیان
رزبلاگ
فارسی بلاگ
ویرگول
مداد
و ...

ف و ک 1401/06/28 ساعت 05:33 ب.ظ http://رمان ف و ک

رمانم رو اماده کردم ولی نمیدونم باید چه جوری توی اینترنت قرار بدم لطفا کمکم کنید

سلام
باید به یک کتاب الکترونیکی با فرمت PDF یا EPub تبدیل بکنید و بعد توی کتابخانه های مجازی منتشر نمایید.

Aram 1401/06/15 ساعت 12:48 ق.ظ

سلام۱۴سالمه و دارم رمان مینویسم دوستام خیلی رمان میخونن واز رمانم خیلی خوششون میاد ومن قدرت تخیلی بالایی دارم فقط دوست دارم رمانم پخش شه چند تا راه میگید:)

سلام
متن رمان رو باید تبدیل به کتاب الکترونیکی بکنید. کتاب الکترونیکی می تواند فرمت PDF یا EPUB داشته باشد. برای این کار می توانید از نرم افزارهای کامپیوتری و یا اپلیکیشن های موبایلی استفاده بکنید.
بعد از تولید کتاب الکترونیکی می توانید فایل آن را در سایت های کتابخانه های مجازی منتشر کنید تا در دسترس دیگران قرار بگیرد و یا اینکه آن را به دیگران ارسال بکنید.
و راه حل دیگر آن هم این است که خودتان یک وبلاگ یا کانال تلگرام بزنید و رمان را برای دانلود قرار بدهید.

Nazanin 1401/05/19 ساعت 05:05 ب.ظ

از چه راه هایی میتونیم رمان خودمون رو قاب بندی کنیم یعنی براش قاب تعین کنیم و فونت و اینجور چیزاش رو مشخص کنیم

سلام
با استفاده از نرم افزارهای واژه پرداز و نرم افزارهای صفحه آرایی
مثل مایکروسافت آفیس وورد
و آدوبی ایندیزاین
این دوتا نرم افزارهای خوبی بری صفحه آرایی و تولید کتاب هستند

سایه 1401/04/27 ساعت 03:00 ب.ظ

سلام من میخوام به صورت روزانه تو اینترنت به اشتراک بذارم ولی نمیدونم چجوری بزارم.

سلام
یا عضو سایت های انجمن رمان بشید و اونجا تایپ و منتشر بکنید.
یا یک وبلاگ یا کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام راه اندازی بکنید و رمان تون رو به تدریج منتشر بکنید

مینا 1401/04/27 ساعت 02:56 ب.ظ

سلام من می‌خوام یه سایت بزنم و روانم رو داخل سایت خودم قرار بدم بنظر شما اینجوری رمانم دیده میشه؟

سلام
نه، صرفا با راه اندازی یک سایت رمان دیده نمیشه.
باید براش تبلیغ بکنید. از طریق شبکه های اجتماعی و سایر شیوه های تبلیغی.

Kimiya 1401/04/22 ساعت 12:07 ق.ظ

سلام من میخوام رمانمو به پی دی اف تبدیل کنم اما هر برنامه ای که دانلود میکنم نقطه ها و علامت های نگارشی رو آخر جمله نمیزاره و کلا متن رو از چپ به راست می‌نویسه. از کدوم برنامه میتونم استفاده کنم که متن فارسی رو خوب به پی دی اف تبدیل کنه؟

سلام
بهتره از کامپیوتر و نرم افزار مایکروسافت آفیس وورد استفاده کنید.

مهلا 1401/03/12 ساعت 07:33 ب.ظ

سلام ببخشید من چجوری میتونم بعضی از صحنه های داستان رو هیجانی کنم؟

سلام
اولا که باید در خود آن صحنه حادثه هیجان انگیزی باشه.
دوم اینکه بسته به موضوع صحنه شیوه های مختلفی میتونه به کار بره.
یک وقت توصیف کردن موثر هست، یک وقت دیگه روایت نمایشی و پرداختن به عمل داستانی.
یک وقت هم نگه داشتن مخاطب توی تعلیق و یا شک و انتظار.
مسائلی مثل این جواب قطعی نداره و خود نویسنده باید بنا به هدفی که داره و جنس داستانش تصمیم بگیره.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد