آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

شیوه استفاده از کتاب های آموزش رمان نویسی

 در طول مطالعه کتاب های آموزشی و حتی قبل ازمطالعه این کتاب ها حتما بنویسید. به هیچ وجه فکر نکنید که اول ده تا کتاب آموزشی بخوانیم و بعد برویم سراغ نوشتن. این شیوه غلط هست. اول باید خودتان حداقل صد صفحه ای کاغذ سیاه کرده باشید تا با مسائل و مشکلات نوشتن آشنا شوید. وقتی این مشق های ابتدایی را انجام دادید می توانید از راهکارهای کتاب های آموزشی بهره ببرید. وقتی نوشتن را شروع می کنید با این پرسش مواجه می شوید که: حالا اول از چی بنویسم؟ وقتی می خواهید دیالوگ بنویسید با خودتان فکر می کنید: با فعل گفت بنویسم؟ فقط اسم شخصیت رو بنویسم؟ خط تیره بگذارم؟

متن کامل در ادامه ... 

 

 




 یکی از دوستان (شبنم) پرسیده است: سلام خسته نباشین،میخواستم بپرسم کتاب هایی که مختص آموزش های رمان نویسی هستن تا چه حد اثر گزار هستش و برامون مفیده؟میشه معرفی کنین


پاسخ من:

مطالعه ی این کتاب ها حتما مفید هستند چون نگاهی ریزبینانه به همه ی عناصر داستان دارند و ما را با جنبه های مختلف کار آشنا می کنند. اما برای اینکه بتوانیم به خوبی از مطالعه این کتاب ها بهره ببریم باید چند نکته را مد نظر قرار دهیم.

یک: قبل از مطالعه کتاب های آموزشی حتما باید تعداد زیادی رمان و داستان خوب خوانده باشیم. اگر یکراست برویم سراغ خواندن کتاب آموزشی آنچنان مفید نخواهد بود. به خصوص آنکه بسیاری از این کتاب های آموزشی از کتاب های رمان و داستان مثال می زنند که مخاطب باید یک سابقه ی ذهنی از این رمان ها و داستان ها داشته باشد. رمان هایی از داستایوسکی، تولستوی، همینگوی، مارکز، فالکنر، ویرجینیاوولف، جویس، کالوینو و ...  یا داستان های کوتاه چخوف، ریموند کارور، دونالد بارتمله و ده ها نویسنده بزرگ دیگر

دو: در طول مطالعه کتاب های آموزشی و حتی قبل ازمطالعه این کتاب ها حتما بنویسید. به هیچ وجه فکر نکنید که اول ده تا کتاب آموزشی بخوانیم و بعد برویم سراغ نوشتن. این شیوه غلط هست. اول باید خودتان حداقل صد صفحه ای کاغذ سیاه کرده باشید تا با مسائل و مشکلات نوشتن آشنا شوید. وقتی این مشق های ابتدایی را انجام دادید می توانید از راهکارهای کتاب های آموزشی بهره ببرید. وقتی نوشتن را شروع می کنید با این پرسش مواجه می شوید که: حالا اول از چی بنویسم؟ وقتی می خواهید دیالوگ بنویسید با خودتان فکر می کنید: با فعل گفت بنویسم؟ فقط اسم شخصیت رو بنویسم؟ خط تیره بگذارم؟ وقتی می خواهید توصیف بکنید از خودتان می پرسید: چی رو توصیف کنم بهتره؟ چقدر توصیف کنم؟ چی تاثیرگذارتر هست؟ وقتی دوباره نوشته ی خودتان را می خوانید فکر می کنید: این چرا جذاب نیست؟ خیلی بی حاله! چی کار کنم؟ فقط با نوشتن هست که درگیر مسائل می شوید. در واقع کار اصلی نویسنده «نوشتن» هست. اگر یک نویسنده به اندازه کافی رمان و داستان خوب مطالعه کرده باشد به صورت ناخودآگاه چیزهای زیادی یاد گرفته و موقع نوشتن به صورت غریزی از آن ها استفاده می کند بی آنکه خودش بداند.

سه: در کتاب های آموزشی جدید مباحث مطرح شده با تمرین همراه هست و در پایان هر فصل یکسری تمرینات به هنرآموز پیشنهاد می شود. در کتاب های قدیم معمولا اینطور نبود و فقط یکسری عناصر داستان با مثال مطرح می شد. اما در کتاب های جدید آموزش به صورت خلاقانه پیش می رود و همه چیز با تمرین آموزش داده می شود.

بنابراین در هنگام خواندن کتاب خیلی با حوصله باشید و برای نوشتن تمامی تمرینات وقت بگذارید تا قلم تان گرم شود. شاید خواندن یک کتاب به این شکل چند ماه زمان بخواهد که به نظرم مشکلی نیست. حتما تمرینات را انجام بدهید حتی اگر مطالعه کتاب  خیلی کند پیش برود.



اما معرفی چند کتاب در این زمینه:

نشر عصر داستان یک سری ده جلدی از کتاب های آموزشی اخیر منتشر کرده که بسیار مفید هست. عناوین کتاب ها:


1. تکنیک های نویسندگان بزرگ

2. عادت روزانه نوشتن.

3. 38 خطای رایج داستان نویسان.

4. یک سال تا نویسنده شدن.

5. 1000 جرقه داستانی.

6. نویسندگی خلاق به زبان ساده

7.  سبک شخصی در رمان.

8. شور داستان نویسی.

9. میانبرهای رمان.

10. الگوهای جهانی داستان.

نویسندگان کتابها و مترجم ها مختلف هستند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد