آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

تقلید در رمان نویسی

معمولا داستان های اول هر نویسنده ای (مخصوصا نویسندگانی که در سنین پایین دست به قلم شده اند)  شبیه داستان ها و رمان هایی هست که تا پیش از آن خوانده اند. رمان هایی که پرفروش و پرطرفدار بوده اند بیشترین تاثیر را دارند. مثل تاثیر هری پاتر که برای سال های سال مرجع علاقمندان به رمان های فانتزی بود و بسیاری از علاقمندان از روی سری هری پاتر مشق می کردند. یا در زمینه ی رمان های عاشقانه بسیاری راه فهیمه رحیمی، ر.اعتمادی، م.مودب پور یا دانیل استیل و فیلدینگ را می رفتند. 

 

این تاثیر پذیری راه را به ورود عناصری از اثر اصلی به چیزی که ما می نویسیم باز می کند. مثل چوب جادویی هری پاتر.

اما این تاثیر پذیری تا چه اندازه ای پسندیده است و برای اینکه به وادی تقلید صرف نیافتیم باید چه کار کنیم:

داستان هر چقدر عناصر تازه تر، بکرتر و خلاقانه تر داشته باشد به همان میزان جذابتر خواهد بود و خواننده خودش را در جهان تازه ای احساس خواهد کرد. اما به صرف وجود یک چوب دستی نمی شود نتیجه گرفت که داستان کپی کار دیگری هست. کما اینکه چوب دست در بسیاری از داستان های دیگر حتی قبل از هری پاتر، مثل داستان های والت دیزنی هم به کار گرفته شده. 

مهم طرح رمان و شخصیت ها هستند.  شما به راحتی می توانی چوب دستی را برداری و یک چیز دیگر جایش بگذاری که شخصیت جادویش را اجرا کند. مثلا یک فلوت سحرآمیز بنوازد یا یک پودر جادویی توی هوا بپاشد و یا اینکه یک شاخه گل پرت کند :) یا از توی نگین انگشتری اش نوری بپاشد و یا ...

می بینید که می شود هزارتا چیز جایگزین کرد. مهم خط طرحی بدیع با شخصیت هایی جذاب و تازه هست.

ما باید داستان خود را تعریف کنیم.

در سال های ابتدایی نویسندگی می شود به راحتی از روی آثار بزرگ مشق کرد. اما هر چه سریعتر باید راه خودمان را بیابیم و از تاثیر نویسندگان دیگر بیرون بیاییم. حتی اگر عنصری کوچک را از کار نویسنده ای دیگر گرفته ایم باید آن را متناسب با اثر خود تغییر بدهیم.

نیابد اولین چیزی که به ذهنمان می رسد را روی کاغذ بیاوریم. باید خلاقانه بیاندیشیم و راه های مختلفی را تصور کنیم.


نظرات 2 + ارسال نظر
ملودی 1397/06/18 ساعت 03:57 ق.ظ

سلام و خسته نباشید خدمت شما و تشکر بابت مطالب آموزنده و خوبتون.
من یک سئوال داشتم!
اینکه رمان من به پایان رسید و دقیقا قبل از آخرین بررسیش،رمانی به دستم رسید که محتوای کلیش با مال من مطابقت داشت.با این که نویسنده اون رمان،سرشناس و محبوب جوانان اند،ولی همیشه دوست داشتم رمانی بنویسم که به فکر کمتر کسی موضوع داستانم برسه.تا قبل از اون هم،چیزی حتی مشابهه رو ندیده یا نشنیده بودم که بشه گفت الهام گرفتم...
آیا پیشنهادی دارید که نتیجه یکسال تلاش من،هم به دل خودم بشینه و هم از نظر دیگران تقلید یا حتی الهام نباشه؟چون واقعا نیست...

سلام
اگر شباهت خیلی زیاد باشه که کار شما سخت میشه و شاید مجبور بشید از خیر چاپ کردن کتاب بگذرید.
گاهی تشابه ها اتفاقی هست و بستگی داره که کدوم نویسنده اول کارش رو منتشر بکنه.
من همینطوری نمی تونم پیشنهاد بدهم. چون نمی دونم کارها دقیقا از چه ناحیه ای شبیه هستند. از نظر ایده و سوژه ی اولیه یا از نظر طرح و یا مضمونی خاص.
تصمیم گیری باید توسط شما باشه چون خودتون از محتوای هر دو کار آگاه هستید.

goli 1397/05/07 ساعت 07:31 ب.ظ http://http:/

سلام من به تازگی میخوام شروع به نویسندگی کنم و موضوعی که در نظر گرفتم عاشقانه تا حدودی پلیسی و مربوط به قاچاق اعضا و قاچاق دخترای جوانه که شخصیت اصلی درگیر این موضوع میشه .اما پایان خوشی داره . من کتابای نسبتا زیادی خودم که کمتر به موضوع های روز جامعه اشاره شده . حالا سوال من از شما که تازه واردم اینه که موضوعی که انتخاب کردم مناسبه یا نه

سلام
اگر رمان به مسائل روز بپردازد طبیعتا برای مخاطبین جذاب تر خواهد بود.
البته این چیزی که تعریف کردید خیلی کلی بود و نمی شه جواب قطعی داد که موضوع خوبی هست یا نه. شاید مهمتر از خود موضوع، شیوه ی روایت و نحوه ی ورود شما به قضیه باشد.
سعی کنید چندتا اتود بزنید و چند مسیر متفاوت رو در طراحی رمان پیش برید و به اولین چیزی که به فکرتان رسید اکتفا نکنید.
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد