آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

انتخاب راوی در نوشتن رمان هایی بر اساس زندگی واقعی اشخاص

 برای نوشتن رمانی که در آن به زندگی یک شخصیت حقیقی می پردازیم، از چه نوع راوی استفاده کنیم تاثیرگذارتر هست؟ اول شخصی یا سوم شخص؟ (من راوی یا دانای کل؟)

 

 

در رمان هایی که به سبک بیوگرافی (زندگینامه ای) نزدیک هستند، تمرکز روایت ما بر روی زندگی شخصیت اصلی هست و معمولا همه ی اتفاقات و حوادث از نگاه او دیده و روایت می شود. از آنجایی که نیازی به جابجایی نظرگاه نخواهد بود بنابراین انتخاب راوی اول شخص محدودیتی برای ما ایجاد نخواهد کرد و می تواند از عهده ی روایت رمان بربیاید.

علاوه بر این، راوی اول شخص (من راوی) صمیمیتی دارد که متناسب با فضا و هدف این رمانها هست و باعث نزدیکی خواننده به متن خواهد شد. همچنین از آنجایی که شاید لازم باشد نظر شخصیت درباره ی اتفاقات و حوادث مختلف گفته شود، اینگونه قضاوت ها از راوی اول شخص پذیرفتنی تر خواهد بود ،در حالی که معمولا راوی سوم شخص به سختی می تواند بدون خارج شدن از خط روایت به قضاوت بپردازد.

بنابراین راوی اول شخص می تواند گزینه ی مطلوبتری باشد و بیشترین تاثیر را ایجا کند.

نظرات 2 + ارسال نظر
سونا 1397/07/27 ساعت 04:21 ب.ظ

سلام وقتتون بخیر. من رمانی نوشتم که در اون داستان از سه دیدگاه به طور همزمان پیش میره.. به این صورت که در ابتدا راوی داستان اول شخص(شخصیت اصلی داستان) هست. تا جایی که نیاز بر توضیح دادن پاره ای از مسائل راجع به مسبب مشکلات داستان پدیدار میشه و بعد دانای کل با یک فلش بک قسمتی از ماجرا رو که در گذشته رخ داده رو شرح میده و در طی داستان در صورت لزوم قسمتهایی که در زمان حال رخ میده و شخصیت اول و دوم داستان از اونها بیخبر هست رو به مخاطب نشون میده ! و راوی سوم شخصیت دوم داستان هست که در پی انتقام از شخصیتیه که دانای کل به شرح حالش میپرداره و همچنین به دنبال ازار دادن شخصیت اول قصه ست. من نسخه خام این رمان رو چندی پیش در مجازی به اشتراک گذاشتم که خوشبختانه با استقبال مخاطبینم که چند استاد نویسندگی و نویسنده هم بینشون بودن مواجه شد. اما با خوندن این مطلب دچار تردید شدم که ایا این عوض کردن دیدگاه و راوی کار درستی بوده یا خیر؟!
فقط اینکه من هیچ روایتی رو به تکرار نکشوندم که بخواد مثلا راوی اول دوم یا سوم شخص بیاد همون صحنه رو از دید خودش بگه‌.. هر کدوم ماجرای خودشون رو پیش میبرن که البته همه اینها به هم مربوط میشن و زندگیشون به هم گره خورده. عذر میخوام که طولانی شد.. و ممنون میشم اگر راهنماییم کنید.

سلام
شما باید با توجه به نیاز رمان تون نوع راوی رو انتخاب کنید. اگر نیاز باشه که چیزهایی فراتر از اطلاعات و آگاهی اول شخص در رمان گفته بشه باید از راوی دانای کل استفاده کنید.
و دیگه اینکه نمیشه راوی اول شخص انتخاب کنید و وقتی در تنگنا قرار گرفتید از راوی اول شخص به راوی دانال کل شیفت کنید. میشه در دل روایت دانای کل روایت اول شخص هم داشت اما نمیشه در دل روایت اول شخص یک روایت دانای کل داشت، مگر اینکه منطق و دلیل قانع کننده و باور پذیری برای اون در رمان گفته بشه.

فائزه 1397/05/14 ساعت 04:51 ب.ظ

ببخشید در رمان های تخیلی چطور؟ من یه رمانی دارم که تعداد زیادی شخصیت داره و قهرمان )نقش اول( تو تمام صحنه ها حضور نداره که بخواد همه شو تعریف کنه

سلام
در این صورت باید از دانای کل استفاده کنید. چون دانای کل این توانایی را دارد که با شخصیت های بیشتری همراه شود و محدودیت زمان مکان ندارد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد