آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

انتخاب ناشر برای چاپ رمان

اگر به دنبال چاپ کتاب و پیدا کردن ناشر مناسب هستید این مطلب را مطالعه نمایید

+ برای چاپ کتابم ناشر از کجا پیدا کنم ؟ 

- اول از همه باید موضوع و مخاطبان کار خودتان را تعیین کنید. مثلا رمان عاشقانه ی عامه پسند نوشته اید یا رمان اجتماعی روشنفکری.

بعد به سراغ کتاب هایی مشابه کتاب خودتان بروید و ببینید که چه ناشرینی این کتاب ها را چاپ کرده اند. معمولا ناشرین در ابتدای کتاب اطلاعات تماس خود را درج می کنند. اطلاعاتی مثل آدرس پستی، ایمیل، آدرس وب سایت اینترنتی و حتی شماره تلفن. می توانید اطلاعات تماس را بردارید و با ناشر تماس بگیرید. در حال حاضر خیلی از ناشرین در شبکه های اجتماعی مثل (اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و ...) برای خودشان صفحه ی اختصاصی دارند.

اما چند نکته ی خیلی مهم وجود دارد

یک: ناشرین غیرحرفه ای سودجو (و احیانا کلاهبردار) در کمین شما هستند. این ناشرین با کلی وعده وعید پول قابل ملاحظه ای از شما می گیرند تا کارهای دریافت مجوز و چاپ کتاب را انجام دهند. آنها بعد از دریافت پول از شما، بخش زیادی از آن را در جیب خود می گذارند و بعد کتاب شما را در تعداد محدود (مثلا 300 تا 500 نسخه) و با کیفیت پایین چاپ می کنند. بعد به شما می گویند از کتاب 2000 تا چاپ کرده اند و 1800 تا از آن را در کتابفروشی ها پخش کرده اند. می گویند 200 جلد از آن را هم تحویل شما می دهند. شما خوشحال و راضی 200 جلد از کتاب خودتان را می گیرید و خیال می کنید نزدیک به 2000 جلد از کتاب شما در کتابفروشی های کل کشور پخش شده است و شما قرار است به زودی معروف شوید و کتابتان خوانده شود. اما بعد از گذشت یکی-دو سال خبری نمی شود و جز کسانی که خودتان از آن 200 جلد بهشان هدیه داده اید کسی کتاب شما را نه دیده است و نه خوانده است. اما ناشر محترم با پولی که از نویسندگان و شاعران جوان و خام گرفته، یک ماشین شاستی بلند خریده و در جاده های شما کِیفَش را می کند و به ریش تان می خندد.

این مسئله زمانی اتفاق می افتد که نویسندگان جوان و تازه کار، که نه اثر موفقی خلق کرده اند و نه کسی آنها را می شناسد، توسط ناشرین حرفه ای رد می شوند. چون ناشرین حرفه ای خودشان برای چاپ کتاب سرمایه گذاری می کنند و حتی به نویسندگان حق التالیف میدهند، برای همین وقتی ببینند رمانی ضعیف هست و مخاطب و فروش نخواهد داشت چاپ آن را قبول نمی کنند. اما ناشرین سودجوی غیرحرفه ای در کمین هستند تا از این موقعیت سوءاستفاده بکنند و با گرفتن پول از نویسندگان جوان آنها را به آرزوی شان برسانند. اما همانطور که قبلا هم نوشتم، این سرابی بیش نیست.

بهترین راه این هست که تا زمان نوشتن یک رمان قوی یا حداقل متوسط به بالا که ناشرین حرفه ای را متقاعد کند، از اصرار برای چاپ کتاب ضعیف خود اجتناب کنید. چون در نهایت کتاب تان توی قفسه ها خاک خواهد خورد. بازار کتاب ایران کشش اینهمه رمان ضعیف را ندارد.

دو: باید به سراغ ناشری بروید که در زمینه ی کاری خود حرفه ای هست. مثلا بازار نشر کتاب های رمان عاشقانه عامه پسند را چند ناشر شاخص در دست دارد. یا رمان های ادبی و روشنفکری جدی توسط یکسری از ناشران مطرح چاپ می شود. برای همین به سراغ ناشرینی بروید که کتاب های مطرح و پرفروش را معرفی و چاپ کرده اند. منظور رمان های ایرانی هست. وگرنه از رمان های معروف خارجی گاهی تا 30 ترجمه از یک کتاب توسط 30 ناشر چاپ می شود و نمی توانید تشخیص بدهید کدام ناشر اصلی هست و بقیه از او تقلید کرده اند.

سه:  نسبت به این مسئله آگاه باشید که: مسئله ی اصلی پخش و توزیع کتاب هست و نه چاپ کتاب. تا کتاب وارد کانال های پخش و توزیع نشود هیچ فرقی با چاپ نشدنش نمی کند. معمولا ناشرین غیرحرفه ای و عموما شهرستانی، با شرکت های پخش و توزیع کتاب ارتباطی ندارند. برای همین خودشان کتاب را در همان محدوده ی شهر خودشان تحویل چند کتابفروشی می دهند و تمام. اما ناشرین حرفه ای کتاب های شان را از طریق کانال های پخش به اقصا نقاط کشور ارسال می کنند و معمولا در هر مرکز استان با یک کتابفروشی بزرگ ارتباطات قوی دارند و از طریق این کتابفروشی ها کتاب در کل کشور دیده می شود. بدتر از همه این هست که خودتان کتاب را چاپ کنید. باید کتابفروشی به کتابفروشی بروید و التماس بکنید تا چند جلد از کتاب را به صورت رایگان بردارند و توی ویترین بگذارند.

چهار: و حتی مهمتر از پخش کتاب، معرفی و تبلیغ و بازارگرمی برای کتاب هست. فقط ناشرین حرفه ای و کار بلد هستند که می توانند کتاب را معرفی و برای آن تبلیغات موثر ترتیب دهند.

پنج: با توضیحاتی که داده شد امیدوارم متوجه شده باشید که باید نگاهی واقع بینانه و محتاط داشته باشید.



نظرات 1 + ارسال نظر
مارینا 1398/04/28 ساعت 11:48 ب.ظ

سلام ببخشید من رمان ترسناک دارم می نویسم ...راستش می خواستم بپرسم چه انتشاراتی رمان ترسناک رو قبول می کنن برای چاپ؟میشه معرفی کنین

سلام
چندتا از رمان های ترسناک رو پیدا کنید و ببینید چه ناشرینی این کتاب ها را چاپ کرده اند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد