آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

پرسش و پاسخ: مریم | اولین قدم

سوال مریم: با سلام. از شما کمک و راهنمایی میخواهم،از کودکی در انشانویسی استعداد زیادی داشتم و همچنین علاقه زیاد. وقتی راهنمایی و دبیرستان بودم بسیار کتاب میخواندم و چند رمان چند صد صفحه ای هم نوشتم البته ناشیانه که الان داره خاک میخوره . همیشه اهل مطالعه هستم،٣٠ ساله هستم و چند سال است در ذهنم ایده نوشتن کتابی دارم که امیخته ای از اتفاقات زندگی شخصی باشد که با مطالب روانشناسی روز ترکیب کرده و برای خواننده یک فضای اموزشی همراه با انگیزه برای پیگیری مطالب ایجاد کنم . لطفا مرا راهنمایی کنید که اولین قدم را از کجا بردارم؟ 

  دوست گرامی سلام

من همیشه اولین قدم را در وادی نویسندگی «نوشتن» می دانم. و بعد از آن قرار دادن نوشته های‌تان در معرض نقد و نظر اهل فن تا آنها کمی ها و کاستی های احتمالی کارتان را برایتان مشخص کنند و البته خودتان با مطالعه ی آثار مطرح در زمینه ی رمان نویسی و مقایسه ی نوشته های خودتان با آنها تا حدودی می توانید به نقایص احتمالی کارتان پی ببرید. وقتی در آغاز مسیر هستید باید حواستان را جمع کنید که در راه درستی قدم بردارید. از آنجایی که به نوشته های شما دسترسی ندارم نمی توانم درباره ی اثاری که تا به امروز نوشته اید نظری بدهم و اظهار نظر بکنم.

اگر اکنون ایده ای برای نوشتن در ذهن دارید و پیش از این هم نوشتن رمان را تجربه کرده اید بهتر است که ایده ی تان را بدون ترس و واهمه به روی کاغذ بیاورید. برای رمانتان طرحی مشخص بکنید و بعد بلافاصله شروع به نوشتن بکنید و تمامی توانتان را ارائه بکنید. بعد از آن باید همان دست نویس اولیه ی تان را در معرض نقد و بررسی افراد صاحب نظر در حیطه ی ادبیات مخصوصا نقد ادبی و اساتید نویسندگی قرار بدهید تا راهنمایی تان بکنند. به هیچ وجه به نظر اطرافیان و دوستان و آشنایان تان قناعت نکنید و حتما با یک اهل فن مشاوره نمایید.

حتما آثار مطرح در زمینه ی رمان نویسی فارسی را مطالعه نمایید تا با پیشینه ی رمان نویسی آشنا شوید. آثار بزرگانی همچون هدایت، چوبک، علوی، دولت آبادی، احمد محمود، رضا براهنی، سیمین دانشور، هوشنگ گلشیری و ... در این زمینه می توانید از کتاب های آموزشی رمان نویسی و داستان نویسی هم بهره ببرید. این کتابها عموما در زمینه ی آشنایی با عناصر داستان و رمان همچون طرح، شخصیت پردازی، صحنه پردازی، روایت و زاویه دید و انواع آن، لحن و سبک و ... می باشند که می توانند بینش فنی خوبی برای تان ایجاد کنند.

برایتان آرزوی موفقیت در نویسندگی دارم و خوشحال خواهم شد چاپ آثارتان را شاهد باشیم.

مرسی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد