آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

سوال های بیشمار شما

در چند هفته ی گذشته سوالات بسیاری در خانه رمان مطرح شده بود که به همگی در حد بضاعتم پاسخ دادم.

چند نکته ی کلی وجود دارد که وجه مشترک بسیاری از سوالات هست.


1) عجله

بیشتر دوستان میخواهند خیلی زود بنویسند و چاپ کنند و مشهور شوند. مخصوصا دوستان نوجوان 14-15 ساله. بسیاری از دوستان فکر می کنند که با خواندن یکی-دو کتاب (که آنهم رمان های اینترنتی ضعیف هست) به همه رموز و فوت و فن نوشتن وارد شده اند. درس اول و آخر نویسندگی (و شاید اساسا زندگی)، صبر هست. صبوری، پشتکار و مداومت در کار نوشتن و خواندن. ذهن تان را درگیر چاپ کردن و ... نکنید. بنویسید که لذت ببرید. شما هنوز تجربه ای از زندگی ندارید. تجربه ی نویسندگی پیشکش. اگر بخواهید یکراست سراغ ناشر و چاپ بروید، با شنیدن نظرات سرخورده می شوید و ای بسا ناامید شوید و قید نویسندگی را بزنید.


2) سایت برای انتشار رمان

تقریبا یک سوم سوالات مطرح شده در این باره هست که: رمانم رو کجا منتشر کنم؟ یا شما یه سایت بگید من رمانم رو منتشر کنم؟ یا رمانم رو چه طوری بگذارم توی سایتتون.

ما فعلا کار انتشار رمان انجام نمی دهیم. بهترین کار این هست که توی گوگل سئرچ بکنید. کلی سایت انجمن رمان نویسی و تایپ رمان و دانلود رمان الکترونیکی هست که می توانید از آنها کمک بگیرید.


3) سوالات کلی

بخشی از سوالات هم آن دسته از سوالات هست که خیلی کلی مطرح می شود. مثلا سوال هایی از این دست: من نمی تونم رمانم رو شروع کنم/ من نمی دونم میانه رمانم رو چیکار کنم/ ...

جواب بسیاری از سوال هایی از این دست اینه: شما هنوز به اندازه کافی در زمینه رمان نویسی مطالعه نکرده ای و هیچ تصوری از رمان نویسی نداری. قبل از شروع به نگارش رمان، باید حداقل 50 تا رمان درست حسابی چاپی از نویسندگان بزرگ بخوانی تا با دنیای رمان نویسی آشنا شوی. هر چیزی که در اینترنت از رمان های اینترنتی فارسی خوانده ای بریز دور و ذهنت را خالی کن. برو از داستایوسکی، تولستوی،  فلوبر، استاندال، دیکنز، چخوف، ملویل و ... بخوان.