آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

هزینه های چاپ رمان

+چاپ کتاب رمان چقدر هزینه دارد؟

- هزینه ی چاپ کتاب به موارد زیر بستگی دارد:

1- تعداد صفحات کتاب.

2- قطع و اندازه کتاب.

3- تیراژ کتاب (تعدادی که چاپ می شود).

4- نوع جلد کتاب. مثلا جلد سخت باشد یا معمولی. 

 

5- جنس کاغذ کتاب.

6- نوع چاپ کتاب (مثلا افست باشد یا دیجیتال) و همچنین صحافی آن.

توضیحات:

الف_  موارد فوق عواملی هستند که در قیمت و هزینه چاپ کتاب تاثیرگذارند. بهتر است اگر چاپ کتاب را به ناشر می سپارید با ناشر حرفه ای و درستکاری قرارداد ببندید و اگر خودتان می خواهید کتاب را چاپ کنید هم به اندازه کافی در این باره پرس و جو بکنید و هم اینکه از یک آدم مطمئن مشورت بخواهید. افراد سودجو معمولا هزینه ی بسیار زیادی می گیرند و دست آخر کتابی با کیفیتی نازل تحویل می دهند. تا آنجایی که می توانید کار را به ناشر حرفه ای و شناخته شده و درستکار بسپارید.


ب_ در سال های اخیر و به ویژه امسال، به دلیل تحریم ها و وضعیت دشوار اقتصادی کشور قیمت ها بسیار افزایش یافته و نمی توان قیمت دقیقی برای هر یک از عوامل دخیل در چاپ کتاب اعلام کرد.


+ اندازه یا قطع کتاب چی هست و قطع مناسب برای چاپ کتاب رمان و داستان چه قطعی هست؟

- یکی از مفاهیم موجود در مراحل قبل از چاپ کتاب انتخاب قطع کتاب است. قطع کتاب یکی از ویژگی‌های کتاب است. قطع عبارت است از اندازه کتاب، یعنی طول و عرض آن که برحسب سانتیمتر ارایه می‌شود. قطع کتاب به طور کلی اندازه درازا در برابر پهنا (عرض) هر برگ سنجیده می‌شود، یا گاهی اندازهٔ درازا در مقابل پهنا (عرض) جلد یک کتاب است. در زیر به ذکر قطع‌های رایج در ایران می‌پردازیم:

۱- قطع جیبی. این قطع معمولاً در اندازه ۱۱×۱۵ می‌باشد.

۲- قطع بیاضی بزرگ. این قطع در اندازه ۳۴×۲۴ می‌باشد.

۳- قطع پالتویی. این قطع با اندازه ۱۲×۲۱ چاپ می‌شود.

۴- قطع رحلی کوچک. اندازه این قطع در حدود ۲۲×۲۹ سانتیمتر می‌باشد.

۵- قطع رقعی. این قطع در ابعاد ۱۴×۲۱ سانتیمتر چاپ می‌شود.

۶- قطع رحلی بزرگ. این قطع کتاب در حدود ۲۴×۳۴ سانتیمتر به چاپ می‌رسد.

۷- قطع خشتی. این قطع که به قطع مربعی نیز معروف است، در ابعاد ۲۱×۲۱ سانتیمتر می‌باشد.

۸- قطع سلطانی. این قطع در ابعاد ۳۴×۴۹ سانتیمتر می‌باشد.

۹- قطع بیاضی. در این قطع که عرض کتاب بیشتر است معمولاً در ابعاد ۲۹×۲۲ به چاپ می‌رسد.

۱۰- قطع وزیری. این قطع که معمولاً کتب علمی و دانشگاهی و حتی رمان نیز در بسیاری موارد چاپ می‌شود معمولاً در ابعاد ۱۷×۲۴ منتشر می‌شود.


توضیح: از میان قطع های فوق، قطع رقعی، اندازه مناسبی برای چاپ کتاب رمان و داستان هست و عموما کتاب های رمان و داستان در این اندازه چاپ می شوند


+ چه نوع چاپی برای چاپ کتاب رمان من مناسب هست؟

- معمولا برای چاپ های زیر 200 نسخه از چاپ دیجیتال و برای چاپ های بالای 1000 از چاپ افست استفاده می شود. چاپ افست دارای مراحل فنی بیشتری نسبت به چاپ دیجیتال هست و کیفیت چاپ بهتری هم دارد، بنابراین به خاطر نوع چاپ دارای هزینه هایی هست که چاپ در تیراژ بالا را توجیه پذیر می سازد. یعنی مقرون به صرفه نیست که برای چاپ 200 یا حتی 500 نسخه از چاپ افست استفاده شود و بهتر است برای تیراژ های پایین از چاپ دیجیتال استفاده کرد. (البته تعداد های گفته شده نسبی هست و ممکن است بنابر بعضی شرایط متغیر باشد).

بنابراین اگر می خواهید کتاب رمان خود را در تعداد محدودی چاپ کنید از چاپ دیجیتال استفاده نمایید، اما در صورتی که می خواهید بالای 1000 نسخه برای فروش آماده سازید از چاپ افست استفاده کنید. شیوه های دیگری هم برای چاپ هست اما این دو شیوه معمول ترین شیوه ها می باشند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد