آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

رمان هایی بر اساس زندگی واقعی / پاسخ به سوال سروا

سوال دوست گرامی مان: سروا

سلام.اگه میشه در موردنحوه نوشتن رمانهایی که بر اساس زندگی واقعی هستن راهنمایی کنید.سپاسگزارم.

پاسخ من: دوست عزیز سلام. سوالی که فرموده اید کلی هست. اگر منظورتان این هست که برای تبدیل سرنوشت واقعی یک نفر به رمان باید چه مراحلی طی شود نکاتی که به نظرم می رسد خدمتتان عرض می کنم. 

 طبیعتا زندگی تمامی انسان ها -با اندکی تفاوت- فراز و فرودهایی دارد و البته روزها و ماه ها و سالهایی که در آن سکون و رکود جریان دارد, اتفاق آنچنان خاصی نمی افتد و یک روزمرگی بر آن حاکم هست. بنابراین اگر ما بخواهیم از ماده ی خام چیزی به اسم "زندگی" به "رمان" برسیم, نمی توانیم قلم به دست بگیریم و از یک نقطه شروع به کپی برداری از دقایق, ساعت ها و روزهای زندگی یک نفر بکنیم. این ماده ی خام باید ساختاری داستانی به خود بگیرد. بسته به این که شما در پی انتقال چه معنا و مفهومی باشید و بخواهید چه دیدگاه کلی درباره زندگی و آدم ها به مخاطبین خود منتقل بکنید, بخش هایی از این زندگی را حذف خواهید کرد و بخش های از آن را با شیوه های رمان نویسی پررنگ و داستانی خواهید نمود. این "ماده خام" باید به "شکل معناداری" در بیاید. یعنی مخاطب با خواندن آن علاوه بر اینکه درگیر جذابیت و سرگرمی آن شود, معنا و مفهوم (های) خاصی از آن استنباط بکند. 

مسیری که باید طی کنیم تبدیل زندگی به "طرح" (پلات) رمان هست. زندگی مجموعه ی متوالی از حوادثی هست که صرفا از پی هم می آیند. گاه این میان شاید به مدت روزها و سالها هیچ اتفاقی نیافتد. گاه حادثه ای روی می دهد و شخصیت محوری ما را عمیقا درگیر خودش می کند. اما نویسنده با ترتیب دادن و ساختن "طرح" (پلات) منطق خاصی بر گزیده ای از این اتفاقات حاکم می کند. چیزهایی را حذف می کند و چیزهایی را با ترتیبی خاص در کنار یکدیگر قرار می دهد که علاوه بر ایجاد جذابیت, معنا و مفهومی از زندگی به مخاطب القا می کند. این طرح در داستان نویسی کلاسیک که پایه و اساس هر نوعی از داستان هست شامل این ساختار و پیکره هست (به طور خلاصه):

شروع (زمینه چینی و مقدمه - معرفی شخصیت-ها)/ گره افکنی و گسترش رویدادها/ خیز حوادث و در هم تنیدن گره ها/ اوج گرفتن طرح / و در نهایت پایان بندی.

توضیحات مربوط به ساختار طرح در کتب مختلف آموزشی و تئوریک ادبیات داستانی آمده است و از آن بهتر در رمان های شاخص توسط نویسندگان بزرگ در طی سده ها اجرا شده است که با خواندن آنها می توانید بیاموزید.

نظرات 18 + ارسال نظر
سحر دامن خورشید 1401/08/05 ساعت 02:03 ب.ظ

سلام من یه رمان نوشتم این رمان رو با هدفی شروع کردم و ب پایان خوشی رسیدم و با کمک تجربیاتم و تخیل خودم نوشتم ک مورد تأیید اکثریت بود و همه خوششون اومد و براشون جالب بود میخام این رمان رو چاپ کنم چیکار کنم؟

سلام
برای چاپ باید به سراغ ناشرها بروید. اگر ناشر برای کتاب فروش خوبی پیشبینی بکند خودش برای چاپ سرمایه گذاری میکند. اگر هم ناشر نخواهد سرمایه گذاری کند از شما پول می گیرد و کتاب را چاپ میکند. ناشر خودش کارهای گرفتن مجوزهای لازم را انجام می دهد.
اکثر ناشرها سایت و یا حساب کاربری شبکه های اجتماعی دارند که از این طریق می توانید اطلاعات تماس رو ازشون بگیرید.
موفق باشید

فاطی 1401/03/22 ساعت 02:12 ب.ظ

سلام من 17 سالمه و میخوام رمان داستان اشنایی خودم با همسرم رو بنویسم اما نمیدونم چجوری باید شروع کنم و چه اتفاقاتی رو بنویسم

سلام
به نظرم بهتره اول یکسری رمان که موضوعی مشابه داستان شما دارند بخوانید تا با ساختار رمان آشنا شوید و بعد دست به قلم ببرید.

setayesh 1400/12/26 ساعت 09:16 ب.ظ

سلام. من ۱۳ سالم هست و نزدیک به دوساله شروع به نوشتن رمان کردم... کلی رمان نوشتم ولی وسط رمان که رسیدم انگیزه امو از دست دادم و نتونستم ادامه بدم... این برای همه رمانام تکرار شده و خیلی اذیتم میکنه... میشه بهم بگین چجوری انگیزمو از دست ندم؟

سلام
هر نویسنده ای با نوشتن یک داستان یا رمان، به دنبال گفتن یک حرف، پیام و دغدغه هست.
قبل از شروع یک رمان باید از خودمون بپرسیم چرا داریم این رو می نویسیم؟ باید دلایل قوی برای این کار داشته باشیم. اگر هدفمند بنویسیم تا رسیدن به هدف ادامه خواهیم داد. اما اگر بی هدف شروع بکنیم یک جایی از مسیر دلزده سردرگم یا خسته خواهیم شد و کار رو رها می کنیم.

دریا 1400/11/17 ساعت 08:24 ب.ظ

سلام من 15 سالمه تا الان دل نوشته مینوشتم ولی از امشب تصمیم گرفتم رمان بنویسم در مورد زندگیع خودم

سلام
خیلی هم عالی
موفق باشی

حدیث 1399/12/04 ساعت 10:38 ب.ظ

سلام
من ۱۳ سالمه و تازه میخوام شروع به رمان نویسی کنم میخواستم بدونم که باید چه موضوعی رو انتخاب کنم و از کجا شروع کنم؟
ممنون میشم اگه کنم کنین

سلام
طبیعتا ادم بهتر است درباره ی چیزی بنویسد که تجربه اش کرده و یا اطلاعات کافی درباره ی آن دارد تا درباره اش بنویسد. اما چون در سنین پایین تجربه ی آدم از زندگی کم است، تخیل نقش بیشتری در پرداختن یک داستان دارد. تو می توانی قوه تخیلت را به کار بیاندازی و داستان پردازی کنی. می توانی از شیوه ی "چه می شد اگر" استفاده کنی تا وارد دنیای تخیل شوی و موضوع جالبی برای نوشتن پیدا کنی. مثلا:
_چه می شد اگر یک روزی وقتی مهمان می آمد، یکی یکی در حین مهمانی غیب می شدند؟
_چه می شد اگر وقتی برای عید دیدنی می رفتیم می دیدیم که همه اعضای فامیلمان چند سال پیشتر پیر شده اند؟
_ چه می شد اگر وقتی سفارش پیتزا می دادیم به جایش یک محموله اسلحه به در خانه ی مان ارسال می کردند؟
_چه می شد اگر گلدان شمعدانی توی پنجره یک روز میوه پرتقال میداد؟
_چه می شد اگر یک روز که میخواستم پرده اتاق را کنار بزنم ببینم یک دیوار خیلی بلند دور خانه ی مان کشیده اند؟
من الان آنقدر برای نوشتن همین ایده ها تخیل کردم که هیجان زده شدم.

فاطمه 1399/09/29 ساعت 04:35 ب.ظ

سلام من 13سالمه میخوام زندگی نامه ی خودمو بنویسم ولی نمیدونم باید چجوری شروع کنم

سلام
می تونی از اینجا شروع کنی که توی چه جور خانواده ای به دنیا اومدی؟ خانواده پدری و مادری چه جور آدم هایی بودند؟ کسب و کارشون؟ مرام و مسلکشون؟ از نظر شغل و جایگاه اجتماعی، وضعیت اقتصادی، گرایش های مذهبی و سیاسی و ...
یا می تونی از معرفی محله ای که توش به دنیا اومدی و بزرگ شدی ...
از خیلی چیزها میشه برای شروع استفاده کرد

Mobina 1399/09/10 ساعت 12:36 ب.ظ

سلام.من 16سالمه و میخام ی رمان از زندگیم بنویسم.ولی نمیدونم از کجا باید شروع کنم.میشه لطفا بهم کمک کنید؟؟؟

سلام
چه کمکی؟

سلیمه 1399/07/18 ساعت 05:33 ب.ظ

سلام خسته نباشید من زندگی پر ماجرایی دارم فوق العاده جذاب تو روستای سر سبز پر از ماجراهای تلخ و شیرین چطور بنویسمش میخوام از زنانم لابه لاش بنویسم از زنانی که اطرافم بودن و اتفاقات تلخشون اینو چطور بنویسم یک رمان پیوسته چون ماجرای ادمهای دیگه هم هست بعد ماجرای زندگی خودمم خیلی جالبه چکار کنم تو یک کتاب یا چند کتاب پشت سر هم باشه

سلام
ممنونم
دوست عزیز، نکته ی تعیین کننده، برای اینکه تشخیص بدهی بر اساس ماجراها می توانی یک کتاب بنویسی یا چند کتاب: «ظرفیت و پتانسیل ماجراها هست.
اگر ماجراهایی که تجربه کرده ای یا شنیده ای هر کدام به تنهایی ظرفیت بالایی داشته باشد می توانی هر کدام را دستمایه ی نوشتن یک داستان بلند یا رمان قرار بدهی. ولی اگر از ظرفیت چندانی برخوردار نبودند فقط می شود یک کتاب را با آنها نوشت.
ظرفیت یعنی اینکه هر ماجرا از حوادث متعدد، کشمکش های جاندار و دامنه ی زمانی نسبتا طولانی برخوردار باشد.
بنابراین باید ببینی ماجراهایی که در خاطر داری چقدر ظرفیت دارند.
و اما نکته ی بعد:
هم می شود هر ماجرا را تبدیل به یک داستان مستقل کوتاه یا بلند کرد.
و هم اینکه می شود یک رمان نوشت که در آن یک ماجرای بزرگ و اصلی خط داستانی کلی را تشکیل بدهد و باقی ماجراها که پتانسیل کمتری دارند به عنوان طرح های فرعی و خطوط داستانی فرعی در کنار داستان اصلی جلو بروند و روایت شوند.
موفق باشی.

J 1397/11/28 ساعت 09:45 ب.ظ

سلام، تازه از دیشب یه داستانی رو نوشتم که پسری در دوران ۱۹۳۰ الی و در اخر رئیس یه گروهی میشه نظر تون چیست؟

سلام
انشالله که نتیجه اش خوب باشه
باید بنویسید و تمام کنید و منتشر کنید تا نظر بدهیم

عمادفیروزی 1397/05/14 ساعت 02:17 ق.ظ

واقعاازتون ممنونم خیلی کمکم کردین

موفق باشید

آلما 1396/02/01 ساعت 03:36 ب.ظ

سلام من 13سالمه و به رمان نویسی علاقه دارم و تازه شروع به نوشتن یک رمان کردم
من میخوام در رمانم کلمات سنگینی یا ادبی قرار بدم اما من هنوز با این کلمات آشنایتی زیادی ندارم
لطفا کمکم کنید

سلام
آلمای عزیز در این پست به این سوال در حد وسعم جواب دادم. امیدوارم بتونه بهت کمک بکنه:
http://novelhome.blogsky.com/1396/02/04/post-53/

رضا 1395/12/29 ساعت 06:17 ب.ظ

با سلام من در طول خدمت سربازی خودم ۴۸ فصل داستان نوشتم چندباری به خاطر قوانین نظامی نوشته هام ظبط شد و اضاف خوردم و با پرداخت هزینه به یک سرهنگ نظامی برگه ها رو از پادگان خارج کردم و بالاخره با لطف الهی تایپ رمان رو تموم کردم اما از تقسیم کردن رمان خودم چیزی نمیدونم و نمیدونم چطور قسمت بندی یا جلد بندی کنم میخواستم اگه مقدوره منو راهنمایی کنید

سلام
خیلی خوب که در اوقات سربازی به نوشتن پرداخته ای.
به نظرم اگر نگاهی به رمان های حرفه ای که ناشرین معتبر منتشر می کنن بیاندازی حدود کار و نوع کار دستت می آید.

امید 1395/10/03 ساعت 09:08 ب.ظ

زحمت کشیدید ممنون

موفق باشید دوست عزیز

ناشناس 1395/06/23 ساعت 08:23 ق.ظ

سلام من تازه شورو به نوشتن رومان کردم ولی گاهی به موشکل میخورم این که تو نوع نوشتن موکالمه ها به موشکل میخورم و. این که چطوری داستان رو از خولاسه در بیارم و این که چطوری بنویسم که خاننده خودشو تو ان موقیت هس کونه لوتفن کمکم کونین

سلام شما اهل ایران هستید و در ایران آموزش دیده اید؟
چون اگر ایران باشید قاعده و رسم الخط به این شکل هست:
سلام
من تازه شروع به نوشتن رمان کرده ام. ولی گاهی به مشکل بر می خورم. در نوشتن مکالمه ها به مشکل بر می خورم. اینکه چهطوری داستان را از خلاصه در بیاورم و این که چه طوری بنویسم که خواننده خودش را در آن موقعیت حس کند. لطفا کمکم کنید.

آمیس 1395/03/12 ساعت 10:38 ق.ظ

با سلام

لطفا چند رمان معرفی کنید که میان داستان آن و سیر واقعی تاریخ پیوندی برقرار باشد. منظورم رمانهایی است که در کنار قصه و داستانهایشان حوادث واقعی تاریخ هم روایت شود.

سلام
رمان های بسیاری هستند که به میزان کم یا زیاد در کنار طرح اصلی و یا به عنوان زمینه رمان از وقایع تاریخی استفاده کرده اند. الان به طور کامل حضور ذهن ندارم. از رمان های سال های اخیر رمان پاگرد نوشته ی محمدحسن شهسواری در خاطرم هست.
اگر دیگر دوستان حضور ذهن دارند کتاب پیشنهاد بدهند.

فاطمه 1395/01/18 ساعت 08:08 ب.ظ

سلام ببخشید یه سوال داشتم میخواستم بدونم من که برای اولین بار هستش میخوام رمان بنویسم کجا باید بنویسم تو کدوم سایت و کدوم بخش
رمان من تقریبا تموم شده است ومیخوام ان را بخش کنم به همه جا ولی نمیدونم چطوری و کجا بنویسم اگه میشه راهنمایی بکنین

یا از سایت های انتشار رمان استفاده کنید و یا یک وبلاگ باز کنید و رمان خود را منتشر کنید و بعد از دیگران دعوت کنید تا رمان تان را بخوانند.

vafa 1394/12/28 ساعت 08:50 ق.ظ

رمان نوشته ام رو چطور با نود و هشتیا به اشتراک بزارم؟؟

سایت نودوهشتیا فعلا در دسترس نیست
با جاهای دیگر همکاری بکنید
موفق باشید

اشرف 1394/05/11 ساعت 12:37 ب.ظ http://safar-110.blogfa.com

سلام. مطالبتون خیلی ارزنده و کاربردی است ممنونم.

سلام
ممنونم از لطف و مهربانی تان
خوشحالم که دوستان ارزشمندی همچون شما خانه رمان نویسی را همراهی می کنند
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد