آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

آموزش رمان نویسی | خانه رمان

مقالات, اخبار و آموزش رمان نویسی

عوارض رمان نویسی آنلاین / بررسی یک رمان اینستاگرامی

شاید بهتر بود به جای عنوان "عوارض رمان نویسی آنلاین" می نوشتم "عوارض تایپ آنلاین" چون فی الواقع موضوعی که می خواهم درباره آن بنویسم صرفا "تایپ آنلاین" هست تا نوشتن "رمان آنلاین".
صفحه ی یکی از "رمان های اینستاگرامی" را باز می کنم. نویسنده ی عزیز تا به اینجا 81 پارت از رمانش را در قالب هشتاد تصویر در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده. آنطور که در بیوگرافی اش نوشته تا قبل از این یک رمان را به پایان رسانده و این کار دوم و "در دست تایپ" هست. 10 پارت اول از رمان تازه را می خوانم. شخصیت اصلی رمان در بین اتاق خواب, حمام, شرکت و بوتیک در حال رفت و آمد هست. کارش کشیدن نقشه ی ساختمان در شرکت باباجان و مالیدن رژ کالباسی به لب و ... هست. اسمی از رمان و نویسنده ی آن نمی برم تا سوء تفاهمی پیش نیاید. 
متن کامل در ادامه مطلب  

10 پارت اول رمان چند نکته را برای من معلوم می کند:
1. بیشتر حجم نوشته تا به اینجا توضیحات تکراری از روزمرگی های یک دختر جوان هست.  رفتن و آمدن های پیاپی به خانه و بیرون از خانه. بدون اینکه اتفاق خاصی بیافتد. چیزی که ما را ترغیب به خواندن رمان کند وجود ندارد. انگار که صفحه ای از دفتر یادداشت های روزانه ی یک دختر جوان را باز کرده ایم و در حالی که خمیازه می کشیم آن را ورق می زنیم تا اینکه بفهمیم قرار است دنبال چه چیزی توی این دفتر باشیم؟ بالاخره قرار است چه اتفاقی بیافتد تا این زندگی تکراری تکانی بخورد و از خط صاف و یکنواختش خارج شود؟ نهایت سرنخی که لابه لای این خاطره گویی ها با آن مواجه می شویم رابطه ی نه چندان خوب این دختر جوان با یک همکار مرد هست. همکار مرد برای روز تولد او دسته گلی می فرستد و دختر جوان که گویا علاقه ای به پسر ندارد و از این کارش خوشش نیامده با گوش و کنایه دسته گل را پس می فرستد. همین. بعد از این اتفاق کوچک باز رمان به حالت قبل بر می گردد. فقط حرف از خوابیدن و بیدار شدن و حمام رفتن و رژ کالباسی به لب مالیدن هست.
بنابراین نکته ی اول اینکه: بیش از آنکه با رمان مواجه باشیم با خاطره گویی طرف هستیم. 
2. از لابلای پارت های منتشر شده متوجه می شویم که دوست نویسنده ی مان, متن رمان اش را به صورت آنلاین در بخش ارسال متن اپلیکیشن اینستاگرام تایپ و ارسال می کند. یک جورهایی مثل پروسه ی "نان داغ-کباب داغ" هست, یا "از تولید-به مصرف". حتی یک جایی صراحتا شکوه می کند که دیگر خوابش گرفته و  نمی تواند به تایپ کردن ادامه دهد. برای همین نوشتن رمان را متوقف می کند تا بتواند لحاف را بالا بکشد و تن به خواب بسپارد. کافی هست اندکی در نوشتن رمان تجربه داشته باشید تا بفهمید که این مدل از نویسندگی چه عوارضی می تواند داشته باشد و چه نتایج بدی می تواند به بار بیاورد. به عنوان نمونه: 
  1. همه چیز فی البداهه پیش می رود. هیچ طرح اولیه ای وجود ندارد. برای همین بخش زیادی از رمان به خاطره گویی می گذرد. نویسنده هنوز خودش نمی داند دارد درباره چه چیزی حرف می زند؟ اصلا شخصیت اصلی اش را نمی شناسد. این که قرار است چه اتفاقی برایش بیافتد نمی داند؟ بنابراین مجبور هست مدام با خاطره گویی پیش برود تا ذهن و دستش گرم شود.
  2. اگر نویسنده در پارت 55 ام به این نتیجه برسد که باید یک شخصیت فرعی در رمان داشته باشد دیگر نمی تواند برگردد و از اول به ویرایش نوشته بپردازد و چندباره به خوانندگانش بگوید که رمان در فلان سطر و فلان پارت تغییر کرد. از اول بخوانید! یا اینکه یک حادثه را کم و زیاد بکند و یا ... عملا مجبور هست داستان را با همه محدودیتی که به خودمش تحمیل کرده پیش ببرد.
  3. شاید در سرویس آنلاین ما محدودیت تعداد کلمه باشد و مجبور باشیم داستان را در جایی که نباید قطع بکنیم.
  4. خواننده ای که برای اولین بار این "کتاب آنلاین" در حال تایپ ما را می بینید مجبور هست به سختی به دنبال صفحه اول رمان بگردد. همانطور که من مجبور شدم چند تا مقدمه و اطلاعیه و .. را بخوانم تا پارت اول را پیدا کنم.
  5. دنیای مجازی دنیای "کپی-پیست"های غیرقانونی هست. تصور بکنید که رمانی با شرایط فوق تا 100 پارت تایپ و منتشر شده است. یک نفر برای بهره برداری از رمان متن آن را به آسانی کپی-پیست می کند و در جای دیگری منتشر می کند. یا آن را به شکل کتاب در می آورد. نوشته ی نویسنده ی محترم اساسا به فنا می رود. حال نویسنده چه کاری می تواند بکند با کتابی که از نوشته های او به صورت ناقص یا ویرایش نشده منتشر شده است؟ هیچ.
بنابراین می بینید که برای دیده شدن رمانمان به هر قیمتی باید تن به چه محدودیتی هایی بدهیم که در نهایت باعث لطمه دیدن اثرمان خواهد شد.
همانطور که دیدید من وارد نقد فنی رمان نشدم و چیز زیادی درباره شخصیت پردازی, توصیفات, نثر, فضاسازی, طرح و ... ننوشتم. دغدغه ی من در این نوشته فرمت انتشار و شیوه ی نویسندگی آنلاین هست.
فضای مجازی صرفا یک امکان هست برای انتشار رمان ما. آن هم در شکل درست آن. نباید شهوت دیده شدن ما را وادار کند برای گرفتن چند لایک و کامنت, نوشته ی مان را بدون اینکه درباره اش فکر کرده باشیم مستقیم تایپ و منتشر کنیم. اول باید به اندازه کافی درباره اش فکر بکنیم. بعد آن را به دقت برای خودمان بنویسیم. کمی از نوشته ی مان فاصله بگیریم و بعد برگردیم و نوشته ی مان را چندباره بخوانیم و ویرایش بکنیم. وقتی به حد نهایت متن را صیقل دادیم و نقطه ی پایان را گذاشتیم آن وقت به فکر انتشار آن بیافتیم.
نظرات 11 + ارسال نظر
فروغ 1401/05/23 ساعت 01:27 ق.ظ

سلام.من همیشه از نوجوانی عاشق نوشتن رمان بودم.بارها نوشتم اما وقتی صادقانه ارزیابیش کردم ارزش انتشار نداشتن.اخی. داستانی که فکر میکنم جذاب باشه نوشتم.واقعیتش با اینکه عاشق نوشتنم ولی دوس دارم از لحاظ مالی هم برام منفعت داشته باشه و چند وقته به فکر انتشار اون تو اینستام تا با قدرت گرفتن پیج مثلا بعد از چند ماه یا حتی یکی دوسال بتونم از طریق پیجم درامد داشته باشم.فقط یه مشکل دارم اونم اینکه خب به راحتی ممکنه داستانم کپی بشه و تو پیجای دیگهمنتشر بشه و اونقدری براش وقت گذاشتم که اینو نخوام.حالا سوال من اینه بنظرتون چیکار کنم؟بگردم دنبال ناشر قایده داره یا به همون اینستا بسنده کنم؟

سلام
چند تا مسئله وجود داره
1. درآمدزایی از رمان کار مشکلی است. اگر چنین قصدی دارید بهترین کار چاپ رمان کاغذی به وسیله ی ناشرینی هست که رمان عامه پسند چاپ می کنند و شبکه فروش قوی دارند. شاید چنین ناشرانی حق التالیف مناسبی به نویسنده بدهند.
2. انتشار رمان در فضای مجازی همیشه خطر سرقت و کپی کاری وجود داره. مخصوصا اگر متن رمان را پارت به پارت توی شبکه های مجازی یا سایت ها منتشر بکنید. یکنفر خیلی راحت می تونه کپی برداره و به شکل های مختلف منتشر بکنه.
اما راه حل برای نشر مطمئن مجازی:
1. مراحل گرفتن مجوز رو طی بکنید و کتاب رو به صورت کتاب الکترونیکی توسط پلتفرم های حرفه ای مثل فیدیبو، طاقچه، کتابراه و ... منتشر بکنید. این مطمئن ترین شیوه می تونه باشه که کمترین احتمال سرقت و کپی کاری وجود داره.
2. خودتون نسخه کتاب الکترونیکی از کتاب تهیه بکنید که توش نکات امنیتی رعایت شده باشه و امکان کپی گرفتن از متن به آسانی وجود نداشته باشه و اون رو بفروشید. در این صورت حتما باید خودتون برای کتاب تبلیغ بکنید و با انتشار متن های برگزیده از رمان و تبلیغات شبکه های مجازی مشتری جذب کنید.
به این نکته هم عنایت داشته باشید که معمولا نویسنده در انتشار رمان اول به درآمد نمیرسه. نویسنده هایی که سعی میکنند از فضای مجازی با رمان کسب درآمد کنند چند مرحله رو طی میکنند. وبلاگ تاسیس میکنن. صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام راه می اندازند و معمولا دو-سه اثر رو به صورت رایگان و بدون فکر کردن به مسئله کپی و ... منتشر می کنند و برای خودشون یک برند (اعتباری) می سازند. فالور جمع می کنند و قلم خودشون رو معرفی می کنند. بعد از اینکه کانال و پیج اینستاگرامشون مثلا رسید به بالای 10 هزارنفر اون وقت کتاب هاشون رو به صورت PDF و یا EPub منتشر میکنند و می فروشند. یعنی اول زمینه فروش رو مهیا می کنند بعد محتوا رو می فروشند.

زهراگرمابی 1401/05/14 ساعت 10:05 ق.ظ

سلام من توتخیلاتم به داستان خیلی جالبی درست کردم که حتی نتیجه شخصیت هاشم مشخصه داستان جالبی هست می خوام به صورت رمان روی کاغذبیارم ولی میدونم بعدا بایدچیکارکنم که دیده بشه وحتی کسی رو نمی شناسم که عیب ایراد داستانم بگیره توروستازندگی میکنم اینجا کسی از نویسندگی سردر نمیاره ممنون میشم کمکم کنید

سلام
شما اول رمان رو بنویسید و تمام کنید. بعد سرفرصت بازبینی و ویرایش بکنید تا به یک متن نهایی برسید.
در نهایت برای دیدن نتیجه کار می تونید اون رو به صورت عمومی منتشر بکنید.
رمان رو به شکل یک کتاب الکترونیکی در بیارید و اون رو نشر بدید. از طریق:
1. وبلاگ
2. سایت های انجمن رمان
3. کتابخانه های مجازی مانند: کتابناک. کتاب سبز و ...
4. در شبکه های مجازی صفحه راه اندازی بکنید و برای دانلودش تبلیغ بکنید: اینستاگرام و توییتر و ...
5. کانال تلگرام راه اندازی بکنید و اون رو برای دانلود قرار بدید و برای خونده شدنش تبلیغ بکنید.

قبل از همه ی اینها می تونید برای نویسنده های باتجربه که فرصت مطالعه دارند رمان رو ارسال بکنید تا نظرشون رو بگند.

با فضای مجازی دیگه نباید به محدودیت جغرافیایی فکر بکنید.
موفق باشید

امیر 1399/02/30 ساعت 04:28 ب.ظ

سلام
من داستان نسبتا بلندی(45صفحه ای) نوشتم و حالا دوست دارم دیگران هم بخوننش چندماه پیش توی سایت پایگاه نقد داستان کوتاه گذاشتمش اما چون سایت مخصوص داستان های کوتاه هست و سازکارش جوری هست که مدام بروز میشه داستانم به اندازه کافی دیده نشد به نظرتون توی اینستاگرام منتشرش کنم؟یا....؟

سلام
بله، اگه میخواهید دیده بشه باید براش تبلیغ بکنید. هم می تونید توی اینستاگرام منتشر بکنید، هم توی وبلاگ شخصی و هم اینکه به شکل کتاب الکترونیک در بیارید و توی کتابخانه های مجازی منتشر بکنید.
موفق باشید

سرنوشت 1397/06/21 ساعت 12:32 ب.ظ

از مطالب بسیار مفیدتون ممنونم من دارم یه رمان مینویسم اگه در اینستاگرام منتشر نکنم چه جایی منتشر کنم بنظر شما؟یه سوال دیگه من دارم سرگذشت ادم توی یک ساختمان خاص رو مینویسم ولی نمیدونم چطوری بنویسم یعنی زمان فعل ها و تعداد بالای افراد و گفت گوهای اونها رو چه جوری مرتب کنم باز هم ممنونم

سلام
مرسی
به شکل یک کتاب الکترونیکی مثلا با فرمت پی.دی.اف منتشر بکنید. در سایت های کتابخانه دیجیتال. یا در یک وبلاگ شخصی.
پیشنهاد می کنم چندتا رمان خوب بخوانی تا با جزئیات رمان نویسی آشنا شوی.
موفق باشی

Armiya 1397/03/22 ساعت 04:49 ق.ظ

سلام خسته نباشید . من ایده های جالبی راجب چیزی ک میخوام بنویسم دارم و اینکه میدونم اخر داستانم قراره چه اتفاقی بیفته منتهی نمیدونم چطور بنویسم که مسبب دلزدگی خواننده و تکراری شدن محتوی نشه(همین ذکر روزمرگی ها و... در رمان)
ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام
ممنونم
خب ضد کلیشه ها نوشتن کار سختی هست. نباید اولین چیزی که به ذهنت می رسد را بنویسی. باید مسیرهای مختلفی را امتحان بکنی. ببنی شخصیت اصلی چه انتخاب هایی می تواند پیش رو داشته باشد. بعد از روی انتخاب های تکراری و دم دستی بگذری و مدام قوه خلاقیتت را به کار بیاندازی و با تخیل به مسیرهای تازه فکر بکنی. مثلا: شخصیت ما یک مرد هست که به تازگی با زنش به مشکل خورده و زنش می خواهد همه ی مهریه اش را بگیرد. مرد بی پول هست و زنش هم اصرار دارد که از مهریه اش نگذرد و به خیال خودش می خواهد مرد را ادب کند. و اگر نداد او را راهی زندان کند. حالا تصمیم مرد و انتخاب هایش چیست؟ اینجا هست که مسیر داستان و ضد کلیشه بودنش مشخص می شود.
نکته ی دوم برای ضد کلیشه نوشتن این هست که برای محتوای تکراری از فرمی تازه استفاده بکنیم. مثلا زاویه دید را تغییر بدهیم. یا نوع روایت را از نظر زمانی.
موفق باشی

fereshteh 1396/10/27 ساعت 08:28 ق.ظ

سلام لطفا رمان های من را به همه نشان دهید

سلام
چه جوری؟

Hasan13 1396/08/11 ساعت 03:55 ق.ظ http://tlgrm.me/hasan13loveeee

سلام،ممنون ازشما،ببخشین ی سوالی داشتم،،آیا برای نویسندگی ب صورت حرفه ای حتما باید تحصیلات آکادمیک داشت؟یعنی با تحصیلاتی پایین ترامکان نویسندگی میسر هست یا خیر؟.ممنون میشم اگه ج بدین،،

سلام
نه. نیاز به تحصیلات آکادمیک خاصی نیست. اگر به اندازه کافی به دستور زبان و نگارش تسلط داشته باشید و استعداد داستان گویی داشته باشید می توانید بنویسید. و دیگه اینکه درباره موضوعی که می نویسید به اندازه کافی اطلاعات داشته باشید تا نکته ای رو به اشتباه روی کاغذ نیارید.

پریسا موسوی 1396/05/24 ساعت 02:48 ق.ظ

سلام
من خیلی دوست دارم رمان بنویسم البته ی رمان خوب
کلا هم خیلی رمان و کتاب میخونم شاید بعضی هفته ها ۲-۳ تا کتاب بخونم
میخواستم ببینم از کجا باید شروع کنم یادگیری رمان نویسی رو؟

سلام
خیلی خوب است که مطالعه می کنید. اما به شرط آنکه رمان های خوب و درجه یک بخوانید. خواندن رمان های اینترنتی که نوجوان ها و جوان ها می نویسند و عموما عاشقانه هست نمی تواند کمک چندانی بکند. از نویسندگان بزرگ بخوانید. با خواندن کتاب های آموزش داستان نویسی و رمان نویسی می توانید به درک درست تری از رمان نویسی برسید. مثلا کتاب های استاد میرصادقی یا براهنی و کتابهایی که محسن سلیمانی ترجمه کرده است. مثل کتاب فن داستان نویسی.
موفق باشید

رها 1396/05/13 ساعت 07:07 ب.ظ

سلام لطفا یه توضیحی درمورد چالش ماه دسامبر و نوشتن رمان تو سی روز بدید این چالش هرساله برگزار میشه ؟
اصلا چجوری برگزار میشه

برای گرفتن اطلاعات بیشتر و دقیقتر می توانید به سایت این تورنمنت در این آدرس http://nanowrimo.org/ مراجعه نمایید.
این مسابقه در ماه نوامبر (اگر اشتباه نکنم دهم آبان ماه) برگزار می شود. شرکت کنندگان در آن برای نوشتن یک رمان 50 هزار کلمه ای تا ساعت دوازده شب 30 ام نوامبر تلاش می کنند. سال اول این مسابقه در سال 1999 برگزار شده است و آخرین دوره ی آن هم که شانزدهمین دوره آن هست در سال 2016.

سحر 1396/05/10 ساعت 07:44 ب.ظ http://Fravatar.com

سلام می خوام رمان بنویسم میشه یه زره راهنمایی کنید که باید چه طوری نوشت واون های که رمان نوشتن در ارتباط باشم ممنون میشم

سلام
جواب به این سوال به اندازه چند کتاب می تواند باشد. اما پیشنهاد می کنم:
1_ کتاب های رمان خوب از نویسندگان بزرگ را مطالعه کنید.
2_ با حوصله چیزهایی را که یادگرفته اید در نوشتن به کار ببرید. مثلا ببینید نویسندگان بزرگ چگونه رمان شان را شروع می کنند. چگونه شخصیت شان را معرفی می کنند و چگونه به حوادث رمان می پردازند.
3_ نوشته را بعد از اتمام به افراد اهل فن و متخصص نشان بدهید تا نظر بدهند.

:( 1396/05/02 ساعت 09:51 ق.ظ

سلام میشه در مورد ماه نوامبر (ماه رمان نویسی)و مسابقه ی که طی سی روز برگزار میشه توضیحی بدید
هر ساله برگزار میشه؟
شرکت برای همه ازاده؟
اصلا کجا برگزار میشه
پیشاپیش ممنوم

سلام
فکر کنم در این سایت بتوانید اطلاعات لازم را در این باره به دست بیاورید:

http://nanowrimo.org/

در بخش معرفی این سایت می توانید مطالعه نمایید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد